Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Auta blízké budoucnosti: na co budou jezdit?

  11:37
Francouzská přehlídka alternativních vozů ukázala, že konstruktéři zkouší řadu možností: vodík, elektřinu i biopaliva.

Slunce, vodík, elektřina, alkohol, plyn, LPG - co slovo, to jiný druh auta, který usiluje o to, aby se stal vozem ovládajícím trhy i silnice zítřka. Ale který z nich má skutečně šanci vstoupit do našich životů?

Milion dolarů! Milion eur! Zdá se, že muži, kteří ochotně předvádějí vodíková auta na závodní dráze za Paříží, ani neznají nižší cenu. „Co chcete? Tohle všechno jsou prototypy,“ vysvětluje jeden z nich.

Vodíkové vozy považují mnozí za naději pro budoucnost. Je to však ještě hodně vzdálená budoucnost. Na Challenge Bibendum, přehlídce alternativních aut, kterou letos už poosmé pořádala francouzská firma Michelin, jsou však i jiní, možná nadějnější kandidáti na auto zítřka.

Více cest do budoucnosti?

„Naše firma zkouší všechny technologie, ale její dnešní strategií jsou hybridy,“ tvrdí agent japonské Toyoty, který hrdě předvádí svůj tip: vůz řady Prius.
Na první pohled je to jen další „normální“ auto, ale v jeho útrobách se skrývají dva motory, spalovací a elektrický. S touto kombinací prý Toyota Prius spotřebuje o polovinu paliva méně než běžné auto.

Vůz je tak tichý, že člověk ani nepostřehne, kdy jede na elektřinu a kdy na obyčejný benzin - zjistí to, až když propátrá palubní desku. Elektromotor dominuje hlavně při startu a dojíždění, ale také při popojíždění nízkou rychlostí, při němž by běžný motor zbytečně spotřeboval spoustu paliva.

I Renato Andorf z německé firmy Choren považuje svůj vůz DaimlerChrysler za „standardní“. Nestandardní je palivo, které používá. Jeho jméno, Sun Diesel, zní jako perfektní reklama. Ale pokud se tento biodiesel začne masově vyrábět, bude to velký sen, který se splnil.

Před půl rokem vysvětloval prezident George W. Bush Americe, jak to bude skvělé, až se nádrže aut naplní palivem vyráběným z nejrůznějších dřevnatých odpadů, odřezků a zbytků.

Právě to je podle Andorfa surovina pro Sun Diesel. „Jiné biodiesely využívají jen 40 procent použitého rostlinného materiálu - hlavně oleje, které jsou v něm obsaženy. Tady se využije všechno,“ říká hrdě.

Prosadit nové palivo však nebude jednoduché. „Pomáhá nám růst ceny fosilních paliv, ale i tak to bude dražší než benzin nebo diesel. Budeme proto potřebovat daňová zvýhodnění,“ upozorňuje Andorf na slabinu, kterou dnes trpí celá řada biopaliv.

Sun Diesel a vodíkové auto představují dvě odlišné strategie, dvě rozdílné cesty k autu zítřka. Zatímco jedni sázejí na obnovitelná, ekologická paliva, jiní vidí budoucnost v uplatnění nových typů motorů.

Toyota Prius je jakýsi kompromis mezi těmito protiklady: pod kapotou má vedle spalovacího i elektrický motor, do její nádrže by se asi dala tankovat také jiná paliva než jen benzin či nafta.

Skóre v „poločase“

Nadšenci i profesionálové usilují už dvě desetiletí o nalezení východiska z pasti, kterou pro dnešní auta představuje tenčící se zásoba ropy. Vážné problémy s ní začnou možná již okolo roku 2030. Nakolik jsme na to připraveni?

Vodíkové automobily, které byly zatím vyvinuty, tvořily na Challenge Bibendum asi desetinu předváděných exponátů. Kdyby měly stejný podíl i na světovém trhu, bylo by asi vyhráno: doprava na vodík by se už pevně etablovala. Ve skutečnosti jezdí po celé Zemi jen pár stovek vodíkových vozidel. Jsou to téměř stejné rarity jako solární auta.



Vodíková auto: je poháněno elektřinou, která vzniká při chemické reakci vodíku s kyslíkem. Slibné, ale vzdálené.


„H2 není molekula, s níž se snadno pracuje,“ vysvětluje britský expert Greg Archer z Low Carbon Vehicle Partnership. Podle něj „nebude vodík hrát roli ještě aspoň deset let a i v období do roku 2050 jsou velmi slibné jiné technologie.“

Když se člověk dívá na dav zájemců pod Eiffelovkou, který se dychtivě tlačí okolo vystavené čerpací stanice pro vodíková auta, ani se mu nechce věřit, že to bude trvat ještě tak dlouho.

Lidé bez obav z nejtěsnější blízkosti přihlížejí, jak obsluha stanice přitahuje bezpečnostní ventil čerpací hadice a pak zahajuje „tankování“ výbušného plynu. Ještě před pár lety by obslužný personál nastupoval do takové akce v ochranných oblecích a veřejnost by mohla přihlížet jen někde zpovzdáli.

Stejný, ne-li větší zájem než vodíková auta přitahuje na Challenge Bibendum žlutá plastová bublina, kterou je vidět jen o pár stání dále. Je to „kapota“ elektromobilu francouzské firmy Courréges. Diváky láká nejen bizarní design, ale také čistý pohon: elektrické baterie tohoto auta po sobě nezanechávají žádné jedovaté zplodiny ani žádné skleníkové plyny narušující klima.

Elektromobil: jeho motor je poháněn elektřinou z baterií, které lze dobít nebo vyměnit. Ekologicky čistý, ale málo praktický.

Jenže i u elektromobilů varují znalci před optimismem. „Jakou budoucnost mají, když je přestala kupovat i EdF?“ ptá se francouzský expert Andre Dormand. EdF je francouzská elektrárenská společnost, něco jako český ČEZ.

Elektromobilů je jistě více než vodíkových aut: jejich počet se odhaduje asi na třicet tisíc. Pokud se však situace rychle nezmění, ocitnou se tato vozidla záhy na chvostu. Jen Japonsko chce mít v roce 2010 celkem 50 000 vodíkových vozidel, aut i autobusů - to je dvakrát více než dnešní počet elektromobilů.

Zatímco vodíková a elektrická „auta zítřka“ zápasí s dosažením stotisícové hranice, hybridy se přes ni dávno přehouply. Už v roce 2004 jezdilo po silnicích světa 400 000 vozidel, která díky kombinaci dvou motorů dokážou lépe využít energie skryté v benzinu či naftě.

Hybrid: Spalovací motor je doplněn elektrickým, který se dobíjí, když auto jeden na benzin nebo brzdí. Spojit dva motory v jednom autě je složité, ale řada firem sází právě na tuto kartu.

Všechna tato čísla však blednou před údaji o plynových autech. Deset milionů vozů na LPG a 4,5 milionu aut na zemní plyn - to člověk zaznamená i v té lavině aut, která se řítí světem. Na obří flotile, čítající 840 milionů vozů, mají plynové automobily dvouprocentní podíl. Je to málo, ale je to aspoň viditelné málo.

U těchto aut je zajímavé, že se uplatňují jen v některých zemích -často v těch méně vyvinutých. Pokud jde o LPG, dominuje Jižní Korea, následovaná Japonskem, Polskem a Tureckem. S auty na zemní plyn se nejčastěji setkáme v Argentině, Brazílii, Pákistánu a v Itálii.

Možná se tu pootevírá cesta k časům, kdy každá část světa bude jezdit na něco jiného - na látky, které jsou v dané oblasti nejdostupnější nebo nejlevnější. I to je jedna z cest, jak oslabit tolik obávanou závislost na ropě z Blízkého východu. Ale světová doprava, to nejsou jen auta. Kdo ví, jak moc jí mohou pomoci elektrické skútry a kola. V Číně se jich jen loni vyrobilo na deset milionů kusů. Je to zvláštní pocit, sedět na takovém kole s elektrickým motorkem: člověk se jen trochu více opře do pedálů a už jede, jen se za ním práší - a to i do vršku.

Skrytá revoluce?

Nástup hybridů i plynových aut přibrzďuje nárůst spotřeby ropy a omezuje i množství vypouštěných skleníkových plynů. Neřeší však klíčový problém: jak získat zdroj energie, který bude na rozdíl od ropy a zemního plynu nevyčerpatelný.
André Dormand proto považuje za daleko důležitější jinou změnu, která se odehrává před našima očima: za poslední léta zažila Brazílie prudký vzestup prodeje aut na průmyslově vyráběný alkohol, etanol.

Firma Marelli zavedla před třemi lety na brazilský trh vstřikovací systém, umožňující kombinovat benzin a alkohol v libovolném poměru - i tak, že v nádrži je pouze sto procent jedné či druhé pohonné látky. „Vyvinuli jsme tento systém pro všechny trhy - dá se tu použít vše od čistého benzinu až po čistý alkohol. A můžete s ním jezdit i na zemní plyn,“ tvrdí zástupce firmy.

Od té doby zažívá Brazílie prudký nástup „flexifuelů“, jak se říká autům, která dokážou v jedné nádrži míchat více různých paliv, aniž se to záporně projeví na práci a výkonu motoru.

Dva miliony takových aut už po Brazílii jezdí, dalších jeden a půl milionu se prodá letos. Brazílie je zřejmě jedinou zemí světa, kde jsou benzinové pumpy jen ve velkých městech. Zato čerpací stanice na alkohol, představující nyní polovinu brazilské spotřeby paliv, jsou všude.

O opakování brazilského „zázraku“ začínají snít i jiní, například Američané. Pro ně se etanol stává symbolem nezávislosti na neklidném Blízkém východu.
Získat dost levného alkoholu ale není nijak snadné: kromě vhodného podnebí jsou zapotřebí i levné pracovní síly sklízející cukrovou třtinu, z níž se toto palivo vyrábí. Řada expertů proto neskrývá skepsi nad šancemi alkoholu v zemích mimo tropické a subtropické pásmo.

Vozy využívající obnovitelná paliva: kromě benzínu či dieselu mohou být poháněny například alkoholem z cukrové třtiny nebo biodiesely z řepky či dřevěných odpadů. Náročné na zemědělství, ale slibný způsob, jak se odpoutat od ropy.

Ale flexifuely nejsou zajímavé jen u alkoholu. Otevírají cestu k uplatnění nejrůznějších druhů biopaliv. Nejen cukrovou třtinu, ale i dřevo, řepku a mnohé další rostliny lze použít k výrobě obnovitelných paliv. To je zvlášť zajímavé pro země jako Švédsko, které si dalo za cíl, že do roku 2020 zcela skoncuje se svou závislostí na ropě.
I biopaliva však mají svá omezení: vyžadují dostatek půdy. Pokud má Země kromě aut uživit ještě rostoucí počet lidí, budeme muset být mnohem šetrnější než dosud. Naděje světa, který chce jezdit a cestovat, tak možná spočívá nejen v nových a nových motorech a zdrojích energie, ale také v daleko větší úspornosti.

Auto budoucnosti: která možnost je ta pravá?

Svět hledá schůdnou cestu do automobilové budoucnosti. Má několik možností: zvýšit účinnost dnešních motorů, nasadit do nich nová, obnovitelná paliva, nebo zkonstruovat zcela nové vozy s novými druhy pohonu. Která z těchto sázek bude ta správná za deset let či za padesát let?

 

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Svět se změnil, auta ho nebaví. Hlavní německý autosalon představil jízdní kola

Mezinárodní automobilová výstava, která se po přesunu z Frankfurtu nad Mohanem...

Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Po sedmdesáti letech se hlavní německá autovýstava přestěhovala z Frankfurtu do Mnichova a shodou...

Elektroauta jen pro Prahu a Středočechy, propast mezi regiony je obrovská

Kia Soul EV

Registrace elektromobilů a plug-in hybridů v Česku postupně rostou, mezi regiony však panují...

  • Nejčtenější

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Hledá se náhrada za gripeny. Zkusili jsme udělat tendr „nanečisto“

Páteří českého vojenského letectva je v současné době čtrnáct kusů bojového letounu Saab JAS-39 Gripen, pronajatých od...

Weby vás tajně sledují prostřednictvím otisku zařízení

Na světě je téměř 1,9 miliardy internetových stránek. Mnohdy slouží k pokoutným účelům a dost často z nich obchodníci...

Apple vylepšil svá oblíbená sluchátka a absurdně zlevnil hudební službu

Pondělní záplava novinek se v nemalé míře soustředila na zvukové a hudební produkty. Podrobně vás jimi provedeme.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sopka Cumbre Vieja emisní povolenku nemá, ale ovlivňuje klima

Jako se žhavé magma vulkánu pod tlakem žene k povrchu, aby z jícnu sopky vyrazilo ven a stalo se lávou, dere se spolu s...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Půjdu létat na půl hodiny k Brandýsu, nebo koupím dětem botičky?

Pilotka Radka Máchová patří mezi světové osobnosti letecké akrobacie. Třináct let vedla proslulou skupinu Flying Bulls....

Tak půjdu za kuchařku. První česká pilotka koupila aeroplán za své věno

Božena Laglerová si i přes vážné zranění při výcviku dokázala vybojovat pozici první ženy, diplomované pilotky na...

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní...

Legendy ČSD obrazem. Nejvýkonnější evropská tendrovka se vyráběla v ČKD

Lokomotiva řady 477.0, zvaná Papoušek, patří k vrcholným dílům československých konstruktérů parních lokomotiv....

Nutrilon: Mléko, které dětem chutná
Nutrilon: Mléko, které dětem chutná

Nemůžete kojit, a proto hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje by mohl být...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...