Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Atlas letadel ČSA. Mezi válkami se u nich vystřídalo 89 strojů 18 typů

Československé státní aerolinie se staly jedním z významných realizátorů praktického plnění vzletného prvorepublikového hesla „vzduch je naše moře“. U příležitosti stého výročí jejich založení si zrekapitulujme meziválečná letadla ČSA. Uvidíme stroje povedené i nepovedené, stroje adaptované z bombardérů nebo z tuzemského aera připravovaného pro přelet Atlantiku. A také jeden hydroplán z linky na Jadran.
Část 1/6

Letouny Československých státních aerolinií Savoia Marchetti S.73 a Avia F.VIIb/3 na ruzyňském letišti (konec třicátých let)

Ve flotile Československých státních aerolinií, které byly založeny 6. října 1923, se za celé období první republiky objevilo celkem 89 letadel osmnácti rozličných typů. Byla to letadla konstrukcí zahraničních i tuzemských, přičemž většina letadel zahraničních konstrukcí pocházela z tuzemské licenční výroby, při které se stroje osazovaly i v tuzemsku vyráběnými motory, což potom představovalo jejich hlavní odlišnost od strojů originálních. Ba co víc, zpravidla platila podmínka osazovat našimi motory i letadla k nám importovaná, což bylo pro nás výhodné jednak z pohledu zaměstnanosti a jednak z pohledu jejich údržby.

Všechna letadla samozřejmě nebyla ve flotile společnosti společně ve stejném časovém období, a než si jednotlivé typy níže stručně představíme, uvedeme jejich souhrnný seznam v následující tabulce. Nalétané traťové kilometry jsou převzaty z Výroční zprávy ČSA za rok 1938, vydané v roce 1939.

Když obecně titulujeme představená letadla jako prvorepubliková, znamená to, že byla zařazena do služby v době první republiky. Je logické, že s nástupem druhé republiky 1. října 1938 se v otázce vlastnictví letadel ČSA nic neměnilo, došlo však k významné redukci provozovaných linek. Druhá republika měla krátké trvání, následovala léta protektorátu. Němci po svém neomaleném příchodu ze dne 15. března 1939 zabavili i letadla ČSA a podnik šel do likvidace (k jeho obnovení došlo po válce v roce 1945).

Také je třeba upřesnit, že v tabulce uvedená období služby zahrnují roky, u kterých byl ve výroční zprávě vyčíslen nálet traťových kilometrů u daného typu. Společnost však mohla vlastnit některé exempláře či exemplář daného typu i po delší časový interval (oběma směry na časové ose), jen v té době nebyl nasazen na pravidelné tratě.

Letadla prvorepublikových ČSA
TypSedadel cestujícíchObdobí službyPočet letadelNalétané traťové km
Aero A.141 nebo 21923–2717451 721
Aero A.103 až 51924419 878
Letov Š.1941925–277135 808
DH.5041925–3081 029 782
Junker F 1341926–2713 210
Goliáš121928–307134 204
Aero A.235 až 61928–317868 149
Aero A.3881930–353340 426
Aero A.3551930–367798 028
Ford 5-AT-C141930113 116
Avia F.VIIb/3m8 až 121930–3862 306 487
Caproni Ca.9761931–35187 070
Letov Š.3251931–345152 832
Saro Cloud81935–36134 452
Avia F.IXD171935–383686 249
Airspeed Envoy61935–384480 992
Savoia‑Marchetti S.73171937–3861 233 302
Poznámka: Minimálně S.73 létal na linkách ještě v roce 1939 před vznikem protektorátu, ale z té doby neznáme nalétané kilometry, tak je uvedena služba do roku 1938 (v domácí literatuře najdeme obě varianty období jejich služby, 1937-38 nebo 1937-39, ale číslo nalétaných traťových kilometrů je vždy stejné - vycházející z dat za roky 1937 a 1938. Tabulka obsahuje celkem 17 typů, chybí tam Letov Š.218, který nebyl nasazen na pravidelných linkách.

Aero A.14

Prvním typem ve flotile ČSA bylo Aero A.14, tuzemská kopie prvoválečného víceúčelového dvoumístného dvouplošníku Hansa-Brandenburg C.I, což stroji vlepilo přezdívku Branďák. Nejen z období zrodu původní konstrukce, ale ještě více z přepravní kapacity je zřejmé, že se pro právě založené ČSA jednalo o nouzové řešení, i když nakonec „zcivilizované“ Branďáky tam nesly na svých křídlech hlavní tíhu provozu do roku 1925. Ale potom byly rychle nahrazeny letouny novými a poslední kus si aerolinky držely ještě část letové sezony 1927 (hovoříme o sezoně, protože tenkrát bývala zimní přestávka, kdy se kvůli počasí nelétalo).

Stroje A.14 zapůjčila aerolinkám armáda. Celkem se jednalo o 17 exemplářů, což představovalo zbytečně velké množství. Některé z nich se tak u ČSA ani moc neohřály. A například nejvytíženější exemplář toho oproti nejméně využitému nalétal na lince snad dvacetkrát tolik.

Pražské letiště Kbely a bratislavské letiště Vajnory byly stanice první linky...

Úprava původně vojenských strojů pro ČSA spočívala například v odstranění druhého řízení, v nahrazení kamuflážního zbarvení hliníkovou barvou na všech plochách a místo vojenského označení dostaly civilní imatrikulace (L-B, až v roce 1930 se začalo používat OK-).

Původně měly všechny dopravní A.14 přepravní kapacitu jednoho cestujícího (což je logicky nejjednodušší řešení – zkrátka nahradil pozorovatele), později bylo šest strojů upraveno pro dopravu dvou cestujících přidáním dalšího sedadla (nové sedadlo cestujícího bylo situováno zády k pilotnímu sedadlu, cestující seděli naproti sobě).

Aero A.14
Osádka1
Počet cestujících1, některé stroje upraveny pro 2 cestující
Počet motorů, typ, výkon1× Breitfeld & Daněk Hiero N (230 koní)
Cestovní rychlost130 km/h
Dolet450 km

ČSA měly 17 letounů Aero A.14. V letech 1923 až 1927 nalétaly v pravidelném provozu 451 721 kilometrů.

Zajímavost: Že se cestujícím na let Branďákem zapůjčovala letecká kombinéza, boty a kukla, byla nutnost. Říká se však, že slabším povahám byl před letem nabídnut v rozumném množství i kvalitní alkohol, a to už je zajímavé dost.

Aero A.10

Aero A.10 bylo první sériově vyráběné československé dopravní letadlo a zároveň první ve flotile ČSA s uzavřenou kabinou pro cestující (podrobný článek o Aeru A.10 zde). V kabině cestujících se nacházela tři sedadla standardní plus dvě nouzová ve formě malých otočných stolků. Vyvýšené stanoviště dvoučlenné osádky za kabinou cestujících bylo otevřené.

Aero A.10

Na pravidelné lince Praha–Bratislava používaly ČSA čtyři letouny Aero A.10 po omezenou dobu pouhých dvou až tří měsíců v letové sezoně 1924. Rychlou diskvalifikaci ze služby měl na svědomí nespolehlivý motor značky Maybach. Celkem bylo vyrobeno sice strojů pět, ale jeden se během zkušebního provozu v roce 1923 střetl při startu s žacím strojem a musel být odepsán.

Aero A.10
Osádka2 (pilot, mechanik)
Počet cestujících3 + 2 sedadla nouzová
Počet motorů, typ, výkon1× Maybach Mb IVa (260 koní)
Cestovní rychlost130 km/h
Dolet500 km

ČSA měly 4 letouny Aero A.10. V roce 1924 nalétaly na pravidelné lince 19 878 kilometrů.

Zajímavost: Rekordní „náklad“. Jednoho krásného prosincového dne roku 1923 vzlétlo jedno Aero A.10 osazené celkem sedmnácti lidmi. A protože se všichni zúčastnění nevešli do kabiny cestujících a osádky, drželi někteří pozice přitisknuti ke spodnímu křídlu (shora) a trupu. Ne, nebyl to linkový let (tehdy na nich A.10 ostatně ještě nelétaly), prostě si chtěl někdo jen vyzkoušet, co to letadlo unese.

Letov Š.19

Vojenská továrna na letadla (později si nadělila značku Letov) vyrobila pro ČSA sedm dopravních strojů Letov Š.19 (v době vzniku Šmolík Š.19). Ministerstvo veřejných prací (MVP) si tyto stroje objednalo, aby řešilo neutěšený stav flotily ČSA. Archaické Branďáky, které v lepším případě mohly nést po dvou cestujících a byly zamýšlené na počáteční „rozlet“ společnosti, představovaly už příliš dlouho hlavní typ ČSA a po neúspěšném krátkém angažmá A.10 opět i typ jediný.

Nový Letov Š.19 pro pilota a čtyři cestující se však příliš úspěšným nestal, první exempláře byly nasazeny během roku 1925 a v roce 1927 byla služba tohoto typu ukončena. Dopravní Š.19 konstrukčně vycházel z bombardéru Šmolík Š.6 (první Š.19 vznikl dokonce přímou přestavbou jednoho již hotového bombardéru).

Vojenská továrna na letadla (Letov) vyrobila pro flotilu ČSA sedm dopravních...
Letov Š.19
Osádka1
Počet cestujících4
Počet motorů, typ, výkon1× Maybach Mb IVa (260 koní) nebo Walter W.IV (240 koní)
Cestovní rychlost140 km/h
Dolet770 km

ČSA měly 7 strojů Letov Š.19. V letech 1925 až 1927 nalétaly v pravidelném provozu 135 808 kilometrů.

Zajímavost: Kabina cestujících u Š.19 postrádala boční dveře, aby nebyla narušena příhradová konstrukce trupu v provedení ctícím stavbu původního bombardéru Š.6. Funkci dveří plnil odklopný díl levé horní partie karoserie trupu (odklopný díl zahrnoval druhé a třetí okénko a část střešní partie nad nimi). Cestující používali k nastupování a vystupování žebřík, který byl integrální součástí letounu (na fotografii výše je zřetelný).

Počasí - Výstraha

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Na to jsme čekali: revoluční funkce Bluetooth konečně míří do produktů

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Tichá diskotéka nebo letní kino? Patera sluchátka u jednoho televizoru? Hlas průvodce z vlastních sluchátek? Nejen to umožní nová funkce Bluetooth nazvaná Auracast – k jednomu přehrávacímu zařízení...

6. září 2024

Loď Starliner se vrací. Anatomie průšvihu Boeingu, jaký tu ještě nebyl

Kosmická loď Starliner, která se vrací z Mezinárodní kosmické stanice, nese na paměť výzkumné lodi oceánografa Jacquese Cousteaua hrdý název Calypso. Vzhledem k technickým problémům a veletočům,...

6. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První výstup soukromníků do volného vesmíru proběhl tak, jak měl

Účastníci letu Polaris Dawn ve čtvrtek provedli historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových skafandrů společnosti SpaceX a přepracované kosmické lodi Crew Dragon. Na začátku výstupu...

12. září 2024  12:13,  aktualizováno  13:21

Konec učení jazyků se blíží. Vyzkoušeli jsme nová sluchátka s překladačem

Premium

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Jako ve Star Treku by si mohli připadat uživatelé sluchátek Timekettle W4 PRO, které měly na veletrhu IFA 2024 světovou premiéru. Mají zvládnout překládat 40 jazyků a 93 akcentů. Firma slibuje až...

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

FOTODUEL: Neuvěřitelné klávesnice. Která se vám líbí nejvíce?

Krásné, vtipné, trhlé, nápadité, praktické, nepraktické, kýčovité, nevkusné ... na veletrhu IFA 2024 jsme potkali obrovské množství klávesnic, které mezi návštěvníky poutaly nečekanou pozornost a...

10. září 2024

Netatmo představilo značku pro spořivé a technicky nepříliš nadané

Společnost Netatmo ve čtvrtek představila novou značku Omajin, která se zaměří na cenově dostupnější produkty pro méně náročné uživatele. První várka zařízení pro chytrou domácnost přichází na trh...

12. září 2024  15:45

První výstup soukromníků do volného vesmíru proběhl tak, jak měl

Účastníci letu Polaris Dawn ve čtvrtek provedli historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových skafandrů společnosti SpaceX a přepracované kosmické lodi Crew Dragon. Na začátku výstupu...

12. září 2024  12:13,  aktualizováno  13:21

Bolševici utopili povstání v Gruzii v krvi. Svou brutalitu prokázal Berija

Na přelomu srpna a září 1924 spustili gruzínští aktivisté poslední velké povstání proti sovětské nadvládě, a to až do začátku devadesátých let 20. století. Moskva jej nakonec krvavě potlačila.

12. září 2024

Řádka omniboxu v prohlížeči umožní pokládat dotazy AI nebo vytvořit e-mail

Adresní řádek browseru sice slouží primárně k zadávání internetové adresy, ale může toho nabídnout mnohem více. Ten v Chrome je vybaven řadou užitečných funkcí. Dokáže provádět převody jednotek,...

12. září 2024

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...