Starší chtějí dětem dopřát, co sami neměli. Internet věcí nikoho nezajímá

Exkluzivně   17:24
Jak vypadá ideální počítač a kolik byste za něj zaplatili? Kdo se zajímá o nová chytrá zařízení z tzv. internetu věcí (IoT)? Kdy by mělo dítě dostat svůj vlastní mobil? V rozsáhlém průzkumu, na kterém jsme spolupracovali s firmou Intel, jsme se podívali nejen na budoucnost počítačů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidé chtějí levnější počítače. U notebooků záleží hlavně na hmotnosti. Starší lidé se bojí nových technologií. To jsou některá z klasických tvrzení, která se obecně tradují, ale obvykle nemáme nic, čím bychom je podložili. Protože nás jako technickou redakci pochopitelně zajímá, jak lidé skutečně používají počítače, rozhodli jsme se, že své hypotézy ověříme, jak nejlépe to půjde.

Ve spolupráci se společností Intel, která dlouhodobě sleduje trendy na trhu s počítači, jsme proto sestavili průzkum. Konkrétně jsme zjišťovali podrobnosti uživatelského vnímání a rozhodování v pěti základních oblastech:

O průzkumu

Společného průzkumu společnosti Intel a Technet.cz se zúčastnil reprezentativní vzorek 800+ respondentů v ČR ve věku 18 až 60 let. Vstupní podmínkou byla zkušenost respondenta s prací na počítači.

Data byla sbírána metodou CAWI (Computer-assisted web interviewing). Od obyčejné „webové ankety“ se CAWI liší především přísnějšími pravidly pro výběr respondentů. Agentura Nielsen Admosphere sbírala data ve dnech 20. až 27. září 2016.

Výzkum financovala společnost Intel. Oba pořadatelé výzkumu mají přístup k syrovým datům pro další analýzu.

  • počítače v pracovním prostředí
  • preference při výběru počítače
  • první zkušenosti s počítačem
  • zkušenosti a očekávání v oblasti chytrých zařízení (IoT)
  • počítače/tablety/mobily a děti

Celkem 800 respondentů odpovědělo na více než stovku otázek. Tolik položek bylo v průzkumu právě proto, že se na něm podílela firma, které jde pochopitelně o výsledky aplikovatelné na obchodní strategii, a naše redakce, kterou kromě toho zajímaly trendy související s články, které dlouhodobě píšeme. Výsledný dotazník proto pokrývá více oblastí, což je důležité pro následnou analýzu a hledání souvislostí mezi různými proměnnými (tedy korelací, nikoli kauzalit).

Do redakce nám nyní dorazila zdrojová data. Z nich v následujícím měsíci vybereme a publikujeme ta nejzajímavější pozorování. Zatím jsme výsledky jen zběžně prohlédli.

Notebooky převažují u všech, především vzdělaných žen

Asi nepřekvapí, že notebooky jsou obecně jednoznačně oblíbenější než počítače stolní. Na otázku, co si koupí jako svůj příští počítač, odpovědělo 61,2 % respondentů, že notebook, zatímco desktop (21,1 %) jen o kousek předběhl kategorii počítačů 2v1 (17,7 %). Mezi uvedenými důvody oblíbenosti notebooků převažují přenosnost, praktičnost a design.

Preference ohledně počítače v závislosti na věku a pohlaví: Notebooky bodují u všech kategorií, nadprůměrnému zájmu se těší u mladších žen. U žen ve věku 50 - 60 let pak stoupá zájem o kategorií počítačů 2v1.

Trochu překvapující je, že notebooky jakožto „příští počítač, který si koupím“, ještě více vedly u žen. A čím vyšší vzdělání, tím větší příklon k přenosnému počítači. Také věk má na rozhodování vliv. Notebooky si nejhůře vedou u mužů ve věku 40 až 60 let, zatímco u mladých žen je naopak notebook takřka jediná volba.

Za zmínku stojí oblíbenost počítačů typu 2v1 u uživatelek ve věku 50 až 60 let, kterou respondentky vysvětlují praktičností, flexibilitou a vyšší výdrží těchto ultrapřenosných počítačů.

Analýza různých důvodů pro notebook nebo stolní počítač vydá na samostatný článek. Budeme se věnovat také otázkám ceny nebo tomu, jaký příspěvek by zaměstnanci chtěli dostat od zaměstnavatele, pokud by jim dovolil koupit si jakýkoli počítač.

Výběr počítače je pro všechny překvapivě podobný. Teoreticky

Jedním ze zajímavých typů otázek je seřazení možností podle jejich důležitosti pro respondenta. Dobře totiž napodobuje rozhodování v praxi, kde často nemůžete mít vše a musíte dělat kompromisy. Pokud třeba zvolíte vyšší výdrž baterie, musíte se smířit s vyšší hmotností. Pokud risknete nízkou cenu, můžete očekávat vyšší poruchovost apod. My jsme se takto zeptali na to, podle čeho lidé vybírají počítač.

Předpokládáme, že bližší analýza otázky „Co je pro vás u pracovního počítače nejdůležitější?“ přinese nějaké zajímavé výsledky v korelaci s ostatními otázkami v dotazníku. Při zběžném pohledu na průměrné výsledky ovšem musíme konstatovat, že všechny demografické skupiny na tuto komplexní otázku odpověděly (v průměru) velmi podobně. Nejvíce se lidé ohlížejí na design počítače, následuje nízká hmotnost a dobrý monitor s vysokým rozlišením.

Internet věcí zatím nikoho nezajímá. Chytré televize ano

Oblíbenou metodou nejen v sociologických výzkumech je série otázek, ke kterým se respondent vyjadřuje na číselné škále. Slouží například k ohodnocení různých kandidátů, různých potravin nebo v našem případě různých zařízení řazených do kategorie internet věcí (IoT). Ptali jsme se respondentů, zda vlastní chytrou zásuvku, chytrou televizi, chytré hodinky, chytré zařízení související se zdravím, chytrou kameru na hlídání domácnosti, chytrá čidla nebo chytrou váhu.

Zájem (či spíše nezájem) o koupi zařízení z kategorie internetu věcí (IoT) podle věku a pohlaví.

Podle očekávání je nejoblíbenějším zařízením, a tedy průkopníkem oné vysněné chytré domácnosti, chytrá televize, kterou vlastní 25 % respondentů. Je zajímavé, že toto procento bylo celkem podobné napříč různými věkovými skupinami (kleslo na 22 % u skupiny 50 - 60 let). Je logické, že u lidí s vyššími příjmy je chytrá televize častější, vlastní ji 33 % lidí s čistými příjmy nad 30 tisíc měsíčně. U této příjmové kategorie se také těší zvýšené oblíbenosti chytré hodinky (14 %, oproti 8% průměru).

Na příjmech je naopak téměř nezávislá obecná nedůvěra k ostatním IoT zařízením. Chytrou váhu vlastní 4 % lidí, stejně tak chytrou žárovku. Chytrá (tedy například dálkově ovladatelná) zásuvka si našla místo jen ve 2 % domácností našich respondentů.

Nezájem o zařízení z kategorie IoT se lišil napříč skupinami. Mladí v tomto ohledu částečně potvrdili svou pověst „hračičků“, přibližně pětina z nich uvažuje o brzké koupi chytrého zařízení. Ženy jsou k těmto chytrým zařízením zdrženlivější.

A co děti? Mají si kde (na počítači) hrát?

Možná nejvíce se těšíme na výsledky týkající se poslední části, kde jsme se účastníků výzkumu ptali na věci týkající se výchovy dětí. Na tuto oblast panují celkem rozporuplné názory i mezi odborníky. Někdo doporučuje s dítětem co nejdříve začít objevovat možnosti technologií, jiný zase radí chránit dítě před novými komunikačními technologiemi co možná nejdéle.

Zběžný pohled na nasbíraná data ukázal zajímavý jev: starší lidé se domnívají, že by děti měly dostat vlastní počítač relativně brzy, zatímco mladší respondenti by spíše počkali. Všimněte si jasné sestupné tendence u modrých sloupečků - ty značí, jaké procento respondentů v dané věkové kategorii by s nákupem počítače pro potomka počkalo až po jeho 12. narozeninách.

V jakém věku by měly děti dostat vlastní počítač? Starší respondenti evidentně dětem přejí, co sami neměli.

Jak si to vysvětlit? My nějaké hypotézy máme (souvisejí s nostalgickými otázkami, k jejichž analýze se dostaneme příště) a pokusíme se je za pomocí dalších dat potvrdit, či vyvrátit. Zatím můžete spekulovat. Nebo nám poradit, jaké souvislosti bychom mohli dále prozkoumat.

Oprava: Předchozí verze článku chybně uvedla typ otázky.

Nejčtenější

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

Ruce pryč. Osm věcí, které byste nikdy na pracovním počítači neměli dělat

Premium

Trávíte-li na pracovním počítači osm i více hodin denně, je těžké odolat pokušení a nevyužít ho i k osobním potřebám. Brouzdat na internetu, vyřizovat soukromé e-maily, nakupovat, procházet sociální...

Pentagon plánuje ekranoplán pro Pacifik. Jestli vznikne, se teprve uvidí

Projekt netradičního dopravního prostředku má na starosti proslulá agentura DARPA. Oproti starším strojům vesměs sovětské provenience by mělo jít o hybrid zvládající i let ve větších výškách jako...

Zapomenutá bestie a Liberec, který se připravoval na boj v ulicích

Konec druhé světové války znamenal pro oblast Sudet a zejména pro Liberecko období zásadních dějinných zvratů. Rudá armáda se hrnula ze severovýchodu a i do metropole říšské župy Sudety Reichenbergu...

AI nejspíš rozevře nůžky ve společnosti. Důvod, proč nezaspat, varuje expert

Premium

„Následující dekáda bude poměrně divoká a teprve během dvou tří let uvidíme, jestli jsme na dráze, kdy věci zůstanou plus minus normální,“ říká Petr Špecián z Fakulty sociálních věd Univerzity...

Rumové loďstvo obléhalo před 100 lety USA. Prohibice drhla a pašeráci vítězili

V květnu 1925 probíhal ve Spojených státech pátý rok celonárodní prohibice. Zákaz alkoholu však už dávno přestal být účinný – podél východního pobřeží operovaly desítky pašeráckých lodí, které v noci...

18. května 2025  14:30

Toyota ukázala prototyp vozidla, které nebude jezdit po Zemi

Program Artemis, který má dostat na Měsíc lidskou posádku, má řadu fází. Nyní se čeká na pilotovaný oblet Měsíce, po němž má následovat samotné přistání. V dalších plánech i výstavba měsíční...

18. května 2025

Ženy a děti na ponorce, zoufalý boj i ztráty. Konec války na moři byl divoký

Události konce druhé světové války na pevnině jsou širší české veřejnosti poměrně dobře známé. O námořních bojích se toho naopak ví poněkud méně. Stručně se dá říct, že na jednotlivá, geograficky...

17. května 2025

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

16. května 2025  13:45,  aktualizováno  15:35

Na novinku Sony se čekalo tři roky, teď rozdělí posluchače na dva tábory

Ještě před uvedením na trh a pod přísnou dohodou o mlčenlivosti se nám do rukou dostala nová špičková sluchátka Sony WH-1000XM6. Od uvedení páté generace v roce 2022 uplynulo hodně času, dlouho...

16. května 2025

Ruce pryč. Osm věcí, které byste nikdy na pracovním počítači neměli dělat

Premium

Trávíte-li na pracovním počítači osm i více hodin denně, je těžké odolat pokušení a nevyužít ho i k osobním potřebám. Brouzdat na internetu, vyřizovat soukromé e-maily, nakupovat, procházet sociální...

15. května 2025

Velký obraz, popcorn, grilování. Skvělé mini kino postavíte za pár minut

Podívat se s přáteli pod širým nebem na film, chroupat u toho čerstvě vypukaný popcorn, popíjet právě překapanou kávu, ugrilovat klobásky… Výběr kafe a klobásek necháme na vás, ale zjednodušíme tu...

15. května 2025

Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Osobnost vědce Františka Běhounka u širší veřejnosti spojena s tragédií vzducholodi Italia 25. května 1928 a jeho knihou Trosečníci polárního moře. V našem seriálu Poklady z depozitáře se však...

14. května 2025

KVÍZ: K čemu byla Enigma? Vyzkoušejte si, jak znáte vynálezy 2. světové války

Znáte technologické průlomy, které změnily podobu druhé světové války? Otestujte své znalosti o vynálezech, které ovlivnily nejen výsledek války, ale i svět po ní. Soutěžit o vouchery můžete do 21....

vydáno 14. května 2025

Televizní vysílání přes anténu poběží dál. Neskončí ani v roce 2030

Před necelými pěti lety jsme přešli na druhou generaci pozemního televizního digitálního vysílání. Tento digitální formát nám ještě nějakou dobu vydrží, stejně jako samotné šíření televizního signálu...

13. května 2025  18:02

Google mění ikonické G. Oficiálně ho možná uvede příští týden

Společnost Google po mnoha letech mění své hlavní logo, které její produkty provází zhruba dekádu. Změnu možná nepoznáte, ale má ukázat, jak se firma mění v souvislosti s umělou inteligencí.

13. května 2025  12:49

Lidé místo Googlu používají AI. A firmy jim tam chtějí nabízet své výrobky

S nástupem generativní umělé inteligence ji stále víc lidí využívá namísto Googlu či jiného vyhledávače. A týká se to i různých rad pro nákup produktů nebo služeb. Řada firem proto způsoby, jak...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.