Silně medializovaný případ (V jihokorejském Pusanu hořelo letadlo se 176 lidmi na palubě) byl významný rozsahem škod, ale zdaleka nebyl ojedinělý. Z údajů Amerického federálního úřadu pro letectví (FAA) vyplývá, že od března 2006 do března 2025 došlo k 579 bezpečnostním incidentům, které prokazatelně způsobily lithiové baterie. Mezi incidenty se počítá oheň, kouř, nebo extrémní rozžhavení.
V 211 případech byly akumulátory součástí batterypacků a powerbanek, ve 107 případech šlo o elektronické cigarety, na třetí příčku se dostaly mobilní telefony se 74 případy.
Trend se z dat FAA určuje poměrně špatně, protože v datech z 16. prosince roku 2024 byl prakticky stále rostoucí (vyjma covidových let a neukončeného roku 2024), ale v posledních datech (3. duben 2025) jsou hodnoty za rok 2022, 2023 a 2024 poníženy a trend je tak klesající. Jak napovídají vysvětlivky, může jít o změnu metodiky a zpracování dat.
Počet akumulátory poháněných zařízení, která s sebou běžně vozíme, je každopádně rostoucí. Jen se mnou jich, na běžnou kratší služebku, letí tak deset.
Powerbanky a samostatné baterie
Nabízí se samozřejmě otázka, proč jsou třikrát častějšími viníky „battery packy“ než chytré telefony, kterých je na palubách rozhodně více. A ačkoli jsme k tomu nenašli žádný seriózní výzkum, jeden důvod se nabízí. Shrnout se dá větou, kterou často najdeme v diskuzích u produktů „to samé můžeš koupit z Číny za třetinu“. Nebo čtvrtinu. Což u chytrých telefonů udělá málokdo, ale u powerbanek je to běžné.
Autor výrokem „koupit z Číny“ samozřejmě primárně nemyslí zemi původu, protože „Made in China“ je i na spoustě kvalitní elektroniky zavedených značek a splňující všechny normy. Myslí tím na levné produkty bez uvedené značky a leckdy s pochybným původem. Jak to dopadá v případě USB pamětí a externích SSD disků si můžete přečíst v našem starším textu – Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech.
Jenže v případě akumulátorů, batterypacků a powerbanek to může být mnohem nebezpečnější.