Diskuse k článku

Proudnicová lokomotiva ČSD oplývala elegancí, ale ne užitnou hodnotou

Československé státní dráhy provozovaly během své historie pouze jedinou aerodynamickou parní lokomotivu. Zatímco ve světě podobné lokomotivy slavily úspěchy, tak náš jediný takový experiment dopadl víceméně neslavně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L72a12d64i59s10l45a16v 92T64r53i89s22k43a 4425777430

"V Moravské Ostravě přimontovaly na lokomotivu 386.001 nosnou ocelovou kostru, na kterou se..."

Pane redaktore, pokud tu kostru přimontovaly ženy, pak je "y" na místě. Pokud ne, tak doporučuji "přimontovali".

+1/0
28.12.2018 13:46

R92a54d49e72k 66F20o64l70p40r37e35c38h73t

Opraveno, díky.

+2/0
28.12.2018 15:45

H55o25n87z16a 95T27a76r 3529982984732

Neuvěřitelné železnice 6 - Rychlost

od 3:30 minuty parní lokomotývy

https://www.youtube.com/watch?v=y_zsxnCv9o4

0/0
26.12.2018 20:01

H28o62n57z57a 58T86a83r 3199562324682

V roce 1936 se po kolejch už proháněl Motorový vůz M 290.0 Slovenská střela

( jediná movitá kulturní památka v Moravskoslezkém kraji )

https://pamatkovykatalog.cz/?presenter=LegalStatesResults&action=legalState&legalState=39991572

Vynálezce vzhledu Motorového vozu (Vladimíra Grégra) i Vynálezce elektromechanického pohonného ůstrojí (Josefa Sousedíka) zavraždíli nacisté

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vladim%C3%ADr_Gr%C3%A9gr

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/strela-se-srdcem-sousedik--12659

+1/0
26.12.2018 19:10

F23r78a16n28t15i90š98e88k 69M17a80t64ě90j97č74e33k 7363452603651

a tři spřažená dvojkolí (první číslice v kódu), přičemž hnací bylo prostřední.

386.001 první číslice nám říká, že hnací jsou tři nápravy, ne jenom prostřední!

0/0
26.12.2018 5:22

P49a55v50e97l 48S57o17v23i80č50k50a 4296268325562

Hnací nápravou se u parní lokomotivy myslí ta, nakterou se přenáší síla z válců. A ta je zde jen jedna - prostřední. Zbylé nápravy jsou spojené ojnicemi.

0/0
26.12.2018 10:02

F74r36a89n97t70i61š98e19k 14M20a81t92ě65j59č21e59k 7813202713121

Hnací nápravou se myslí dvojkolí, které přenáší na kolej výkon parního stroje.

Ojnice je na každé straně jedna! Další dvojkolí je provázáno spojnicemi!

0/0
27.12.2018 16:54

J72i33ř64í 29G66r43o90m74a87n66n 4393455748756

Dal jsem do googlu - obrázky - vyhledat :

usa aerodynamic steam locomotives

Lze tam vidět logický přístup - přizpůsobil se tvar tlakové nádoby - kotle, usměrnil se vzduch tam, kde se má něco chladit a zbytek se zaoblil do aerodynamického tvaru přirozeně.

Nic se tam neoplacávalo plechem, aby to bylo těžší. Proto ta účinnost i na krátkých a horších tratích, kde se jezdí pomalu a často brzdí. Ani se těm amíkům nedivím, že si mohli dovolit překračovat rychlost a ještě šetřit palivo.

+2/0
26.12.2018 2:10

J58i10ř55í 61G94r87o55m40a93n37n 4743245578306

https://www.google.nl/search?hl=cs&biw=1680&bih=949&tbm=isch&sa=1&ei=n9MiXJXKJYvikgX8zp1o&q=usa+aerodynamic+steam++locomotives&oq=usa+aerodynamic+steam++locomotives&gs_l=img.12...72598.91527..92876...0.0..0.326.992.0j1j1j2......0....1j2..gws-wiz-img.DuP-c8UUwKQ

+1/0
26.12.2018 2:12

R39i90c46h15a59r53d 11M12r34a77z14e27k 8178440259531

Škoda že ne í trochu rozvedené v článku zmíněné dosahování vysokých rychlostí na páře v USA... nemáte někdo tip na informace k tomuto?

+1/0
26.12.2018 2:08

P51a56v89e83l 92H10e81k 8647196173841

Zkuste články p. Spitzera na radiodixie.cz.

0/0
27.12.2018 22:35

H89o56n42z29a 74N36o41v71á29k 7404257201177

Na trase Paříž - Lyon - Marseille se dá jet dlouho vysokou rychlostí a tam už se úspory projeví. Když se s tím jezdilo u nás na mnohem kratší vzdálenosti tak ta lokomotiva neměla možnost dostatečně dlouho jet přes 100km/h aby úspory z aerodynamiky překonaly nárust spotřeby plynoucí z vyšší hmotnosti při nižších rychlostech. Tak bych to nějak viděl. Škoda že to článek víc nerozebírá.

+9/0
25.12.2018 23:34

J65o43s10e29f 51M81i62k47e62l 2878410836802

Je tam sice ta 2. mocnina rychlosti, ale i tak se mi zdá být ta úspora 25% přehnaná.

+1/0
27.12.2018 23:11

J70i23ř26í 66G68r65o98m95a47n40n 4313785558246

Tak nějak mi to připomnělo kresby v knihách Julese Verna.

+2/0
25.12.2018 23:05

J40a43r45o96s30l42a98v 66N36o30v92á64k 5595309834762

Nechtěl by si někdo zkusit ty černobílé fotografie okolorovat?

0/0
25.12.2018 20:57

K32a71t55e20ř21i46n83a 70V32ý70b20o27r35n84á 6340469239

Takže to (na žádost p.t. čtenářů) shrnu: Všichni víme, že odpor vzduchu stoupá s druhou mocninou rychlosti (pro hnidopichy: rychlost vyšší než rychlost zvuku v tomto případě neuvažuji). Je tedy jasné, že výhody aerodynamického tvaru se projevují až při opravdu vysokých rychlostech. Na naší železniční sítí se ovšem vysokých rychlostí tenkrát nedosahovalo a ani dnes jsme v tom moc nepokročili. Výhody menšího odporu vzduchu tedy vyrovnávala energetická náročnost při akceleraci šesti tun navíc, náklady na přestavbu a složitější údržba zakapotovaného stroje. Takže tato zjevně Zababovova mašinka skončila jak skončit musela, tedy ve starém železe.

+1/−1
25.12.2018 20:12

L97u92k63á40š 34K39ř76í45ž 9438261926889

Jenže ono nezáleží pouze na odporu vzduchu, je to jen jedna součást. Závisí také na tom, aby tvar neumožňoval vznik turbulencí u zadních stran opláštění. například pokud by se pohybovalo těleso tvaru šipky " > " směrem doprava, tak by na zadních hraných šipky vznikaly víry, které by se vířily a šipku výrazně zpomalovaly (vznikal by za ní vlastně podtlak). Naopak kdybyste šipku nenechal vzadu otevřenou, ale udělal za ní ještě vypouklou polokouli (něco jako tvar kapky), tak by se šipka při stejné rychlosti pohybovala výrazně rychleji, protože by za ní nedocházelo k vírům a turbulencím, které by ji zpomalovaly.

+1/−1
25.12.2018 21:14

K31a22t51e93ř85i71n86a 31V63ý72b50o18r52n98á 6510759389

Zdvořile připomínám, že lokomotiva je nedílnou součástí tělesa, které se nazývá vlak. A platí to, co jsem o odporu vzduchu a jeho závislosti na rychlosti napsala..

+1/−1
25.12.2018 21:33

L95u98k36á11š 67K71ř82í84ž 9338621506319

Ano, je tam celý vlak, ale i tak tam jsou hrany, u kterých se turbulence mohou tvořit. Například když pak oddělali ten plech kolem kol, tak na zadní hraně toho plechu těsně před koly budou víry vznikat (v místě, kde končí ten plech a začíná první kolo).

0/0
25.12.2018 21:52

K59a15t52e98ř45i81n93a 22V91ý41b26o13r88n49á 6780449249

Asi jste dobře nepochopil, co jsem psala. Tedy to, že aerodynamický tvar se v nízkých rychlostech moc neuplatní a tedy se investice do něj nevyplatí.

0/−1
25.12.2018 23:48

D28e47n64i82s 56H16u36m60l 4482295535796

No tak za polokouli by se taky delaly viry jak divy, proto mely proudnicova auta velmi pozvolnou zadni cast.

0/−1
25.12.2018 21:43

L20u11k47á34š 80K41ř23í44ž 9648521636699

No za polokoulí (musí být vyboulená směrem ven) se právě tvoří jen velmi malé víry (i když ještě vhodnější by byl tvar vypouklé paraboly nebo kubické křivky), ale pozvolná část napomáhá přítlaku na zadní nápravu.

0/0
25.12.2018 21:50

D80e26n14i67s 19H97u77m31l 4142505185436

Pozvolna prave generuje vztlak (viz tatra), to bylo dost nebezpecne. Kdyz by byla pozvolna z obou stran, tedy s difuzerem, teprve pak to muze generovat pritlak. Idealni samozrejme konec jako u kridla, pro auta i vlaky nepouzitelne.

0/0
25.12.2018 22:26

M12i65l75a57n 45V72o83l42e74k 5679223306259

Řekněte to prosím designérům vozidel MHD. Maximální rychlost 60 km/h a nudný design jak pro rychlovlaky.

0/0
25.12.2018 23:05

K64a64t68e46ř31i78n62a 94V10ý23b74o89r31n92á 6380319759

Tam je design spíše poplatný tomu, aby se minimalizovaly následky střetů s chodci. :-)

0/−1
25.12.2018 23:47

K57a15t59e39ř90i77n75a 47V86ý28b78o79r36n16á 6570909469

3 mm plech a tím pádem 6 tun navíc, vypadá na technologické zaostávání nebo nemístné šetření. Představte si, že by se podobně řešila aerodynamika u letadel...

0/−2
25.12.2018 19:51
Foto

D93a43n23i61e67l 29K38o79č16i64c61a 4815548506902

Vždyť je to jenom 250m2 toho plechu. Mě to připadá jako úsporné a promyšlené řešení :)

0/0
25.12.2018 20:19

D14e52n91i63s 25H64u34m72l 4892705835916

Coronation class (primy konkurent A4) mela to kapotovani tezke pres 5 tun, takze zadny velky rozdil. Na kolejich ta hmotnost neni takovy problem jako u letadel, takze hlinik byl pro vlaky prilis drahy a rozsiroval se pomerne pomalu.

+2/0
25.12.2018 22:08

V43i25l30é86m 68P41ř40í56h44o86d61a 2944479403107

A jak to děláte u vás v Rusku?

0/0
31.12.2018 20:40

Z20d70e20n84ě14k 72Š38i87n32d62l65a36u30e38r 5187496715952

Hezké sváteční odpoledne pane Folprechte, jaký je prosím zdroj čtvrtého obrázku (návrh lokomotivy 296.0) ve Vašem článku? Děkuji, ZdŠ

0/0
25.12.2018 15:25

J45i46r45k90a 44S73v23e23j20k44o69v65s40k68ý 2769336341623

Zdroj je uveden v popisu fotografie. Časopis Měsíc. Zbývá už jenom dohledat.

0/0
25.12.2018 18:40

R28a59d97e86k 70F86o42l64p15r75e13c35h15t

Je to časopis Měsíc, konkrétně rok vydání 1936 / číslo 9.

0/0
25.12.2018 18:44

Z78d21e33n50ě94k 63Š73i79n75d20l90a59u27e52r 5617966355672

aha, děkuji. K otevření příloh jsem na mobilu ještě nedospěl.:-/

0/0
25.12.2018 20:39

P53a15v83e86l 52S46o46b58o74t13k11a 5190184

jj, když dva dělaj totéž, není to vždy ttéž.

Nestačí totiž jen okopírovat cizí řešení, ale musíte mít dostatečnou odbornost na to, abyste věděli jak, co a proč.

+7/−4
25.12.2018 10:42

Z46d16e19n63ě86k 28W44e35r37n69h88a48r83t 6867955202688

Pokud jsem o tom něco četl, byl tenhle projekt tlačený shora, dnes bychom řekli, že šlo o marketingovou akci, něco ve smyslu, že to umíme i u nás. Technici se k tomu stavěli velmi skepticky a upozorňovali, že nejsme Anglie, máme jiné trati a jiné požadavky na lokomotivy. Proto to taky nakonec dělalo depo v Ostravě, nikoliv některý z hlavních výrobců.

+4/0
25.12.2018 16:25

D88e12n17i49s 45H80u10m93l 4342805145576

Zajimalo by me, zda to vubec dali do vetrneho tunelu jako anglicani. Pochybuju.

+2/0
25.12.2018 16:57

I14v97a75n 73B11u81b23l21a 3432965205164

Četné zkoušky s aerodynamikou lokomotiv i vozů se konaly začátkem šedesátých let na okruhu ve Velimi. Bohužel vżdy se při nich zjistilo, že původní členitý povrch vozidel je na tom aerodynamicky lépe, než nejumější proudnicové tvary třeba i u čel lokomotiv. A tak zůstalo vše při starém.

0/0
25.12.2018 21:02

M32a28r76t23i96n 14N61e59r62m64u44t 4219160118954

To je zajímavé, bylo to kvůli menší ploše?

0/0
28.12.2018 11:15

J70a37n 63P91r93i63c30h79y64s90t71a19l 8851238963

Dovolil bych si pana autora upozornit na drobny detail: soukoli neni totez co dvojkoli. Mate to v clanku nespravne pouzito, u lokomotivy to ma byt dvojkoli.

Soukoli tvori spoluzabirajici ozubena kola.

+8/0
25.12.2018 10:01

R57a55d14e95k 43F22o62l33p79r36e75c51h97t

Jasně, díky, opravím. Dokonce tam mám i jednou sdružená místo spřažená, vzniklo rychlým psaním, kdy hlava autorova byla zcela jinde.

+12/0
25.12.2018 10:12

F51r42a41n62t93i80š26e49k 15K42u28l21d68a96n 5966587164414

No já teda nevím, ale řada 387 měla přezdívku mikádo ne podle komína, ale podle tehdy velmi populárního účesu... Ale mohu se mýlit...

+1/−1
25.12.2018 9:41

J52a73n 48P67r86i65c12h14y62s58t74a40l 8211678863

Oboji je spravne. Ten komin pripominal tehdy oblibeny uces.

Pro tuhle lokomotivu to bylo zvoleno dost nestastne, protoze ve svete znamena "Mikado" lokomotivu s usporadanim dvojkoli 1D1 nebo 1'D1'.

0/0
25.12.2018 10:06

P77a80v23e57l 40S56o90v41i79č17k50a 4706778315522

A jak hezky ji představili veřejnosti :-)

https://www.youtube.com/watch?v=80mT1Px7bAM

+3/0
25.12.2018 9:30
Foto

D65a35n31i30e43l 98K34o12č74i53c95a 4915768636892

Tlak v tunách :)

0/0
25.12.2018 8:36

R40o12b16e53r80t 28P25r44a57ž11á94k 4818166865780

Nápravový tlak se uvádí v tunách.

+7/0
25.12.2018 9:04

E25v40a 35N40o15v18á14k88o46v52á 6781557205824

Techničtí puristé by mohli uvádět tlak na jednu nápravu způsobený vahou x tun.

Normální ldé pochopí i běžně uváděnému termínu.

0/0
25.12.2018 9:15

E85v59a 98N64o26v26á19k68o70v76á 6711477205864

jj, koho,co...:-/

+1/0
25.12.2018 9:16
Foto

D71a42n14i52e94l 86K74o80č60i51c32a 4845318966272

Já vím, jenom mě to vždycky rozesměje a na technetu o to více.

0/−11
25.12.2018 9:26
Foto

D16a37n49i68e33l 74K25o45č81i51c70a 4615158706632

A proč ne v metrech, lumenech nebo joulech? :)

0/−7
25.12.2018 16:30

R62u43d70a 93S12l74a20v74í13k 5253958216771

Protože se udává v tunách.

0/0
26.12.2018 11:39

Najdete na iDNES.cz