Diskuze
Proudnicová lokomotiva ČSD oplývala elegancí, ale ne užitnou hodnotou
Děkujeme za pochopení.
L27a83d34i18s33l65a18v 16T41r82i29s89k40a
"V Moravské Ostravě přimontovaly na lokomotivu 386.001 nosnou ocelovou kostru, na kterou se..."
Pane redaktore, pokud tu kostru přimontovaly ženy, pak je "y" na místě. Pokud ne, tak doporučuji "přimontovali".
H75o69n62z43a 61T84a65r
Neuvěřitelné železnice 6 - Rychlost
od 3:30 minuty parní lokomotývy
H65o95n28z89a 83T59a31r
V roce 1936 se po kolejch už proháněl Motorový vůz M 290.0 Slovenská střela
( jediná movitá kulturní památka v Moravskoslezkém kraji )
https://pamatkovykatalog.cz/?presenter=LegalStatesResults&action=legalState&legalState=39991572
Vynálezce vzhledu Motorového vozu (Vladimíra Grégra) i Vynálezce elektromechanického pohonného ůstrojí (Josefa Sousedíka) zavraždíli nacisté
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vladim%C3%ADr_Gr%C3%A9gr
https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/strela-se-srdcem-sousedik--12659
F65r68a17n48t47i48š65e26k 90M62a20t38ě19j73č44e11k
a tři spřažená dvojkolí (první číslice v kódu), přičemž hnací bylo prostřední.
386.001 první číslice nám říká, že hnací jsou tři nápravy, ne jenom prostřední!
P91a74v57e88l 48S53o97v31i44č34k74a
Hnací nápravou se u parní lokomotivy myslí ta, nakterou se přenáší síla z válců. A ta je zde jen jedna - prostřední. Zbylé nápravy jsou spojené ojnicemi.
J51i20ř91í 78G26r49o61m27a82n43n
Dal jsem do googlu - obrázky - vyhledat :
usa aerodynamic steam locomotives
Lze tam vidět logický přístup - přizpůsobil se tvar tlakové nádoby - kotle, usměrnil se vzduch tam, kde se má něco chladit a zbytek se zaoblil do aerodynamického tvaru přirozeně.
Nic se tam neoplacávalo plechem, aby to bylo těžší. Proto ta účinnost i na krátkých a horších tratích, kde se jezdí pomalu a často brzdí. Ani se těm amíkům nedivím, že si mohli dovolit překračovat rychlost a ještě šetřit palivo.
J45i92ř76í 58G84r16o52m15a51n20n
R31i64c14h52a42r93d 21M77r67a47z71e24k
Škoda že ne í trochu rozvedené v článku zmíněné dosahování vysokých rychlostí na páře v USA... nemáte někdo tip na informace k tomuto?
H76o91n89z10a 64N97o97v97á14k
Na trase Paříž - Lyon - Marseille se dá jet dlouho vysokou rychlostí a tam už se úspory projeví. Když se s tím jezdilo u nás na mnohem kratší vzdálenosti tak ta lokomotiva neměla možnost dostatečně dlouho jet přes 100km/h aby úspory z aerodynamiky překonaly nárust spotřeby plynoucí z vyšší hmotnosti při nižších rychlostech. Tak bych to nějak viděl. Škoda že to článek víc nerozebírá.
J41o10s92e78f 33M13i19k47e66l
Je tam sice ta 2. mocnina rychlosti, ale i tak se mi zdá být ta úspora 25% přehnaná.
J58i84ř15í 70G92r78o21m29a72n95n
Tak nějak mi to připomnělo kresby v knihách Julese Verna.
J31a33r72o69s81l37a59v 30N30o10v15á54k
Nechtěl by si někdo zkusit ty černobílé fotografie okolorovat?
K43a88t78e77ř74i68n48a 21V61ý57b87o75r37n40á
Takže to (na žádost p.t. čtenářů) shrnu: Všichni víme, že odpor vzduchu stoupá s druhou mocninou rychlosti (pro hnidopichy: rychlost vyšší než rychlost zvuku v tomto případě neuvažuji). Je tedy jasné, že výhody aerodynamického tvaru se projevují až při opravdu vysokých rychlostech. Na naší železniční sítí se ovšem vysokých rychlostí tenkrát nedosahovalo a ani dnes jsme v tom moc nepokročili. Výhody menšího odporu vzduchu tedy vyrovnávala energetická náročnost při akceleraci šesti tun navíc, náklady na přestavbu a složitější údržba zakapotovaného stroje. Takže tato zjevně Zababovova mašinka skončila jak skončit musela, tedy ve starém železe.
L98u82k22á78š 79K90ř11í75ž
Jenže ono nezáleží pouze na odporu vzduchu, je to jen jedna součást. Závisí také na tom, aby tvar neumožňoval vznik turbulencí u zadních stran opláštění. například pokud by se pohybovalo těleso tvaru šipky " > " směrem doprava, tak by na zadních hraných šipky vznikaly víry, které by se vířily a šipku výrazně zpomalovaly (vznikal by za ní vlastně podtlak). Naopak kdybyste šipku nenechal vzadu otevřenou, ale udělal za ní ještě vypouklou polokouli (něco jako tvar kapky), tak by se šipka při stejné rychlosti pohybovala výrazně rychleji, protože by za ní nedocházelo k vírům a turbulencím, které by ji zpomalovaly.
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl
Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...
Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů
Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...
Snadno s fotkami už i ve Windows. Aplikace Fotografie vyrostla na novou úroveň
Premium Aplikace Fotografie, která je pevnou součástí Windows, slouží nejen k prohlížení obrázků. Stejně...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!