Youtuberům a influencerům to nařizuje evropská audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětí na internetu a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů.
„Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti. Směrnice zejména nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení, aby byla hájena práva spotřebitelů, a zakotvuje povinnosti směřující k ochraně práv jednotlivců i skupin osob,“ uvedla ve čtvrtek Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se tak vztahuje i na youtubery, vloggery nebo influencery. Kdo si není jistý, zda se něj povinnost registrace vztahuje, může se obrátit na Úřad RRTV s žádostí o konzultaci, třeba na adrese podatelna@rrtv.gov.cz.
Audiovizuální obsah tvůrců prezentujících se na sociálních sítích se stává audiovizuální mediální službou na vyžádání (AVMSnV), jestliže je tato služba provozována jako hospodářská činnost, tedy když tvůrce svou činností sleduje generování zisku. Dále, když hlavním účelem služby je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost, respektive oslovovat širokou veřejnost prostřednictvím audiovizuálních obsahů, které jsou pod redakční kontrolou tvůrce; a rovněž když tvůrce jako podnikatelský subjekt sídlí v České republice. Evidence tvůrců je bezplatná prostřednictvím tohoto formuláře.
Jak však vyplynulo následující další den, je možné, že celý humbuk kolem registrací vychází jen ze špatné interpretace zákona ze strany RRTV.
S registrací youtuberů a dalších influencerů v Česku to nebude tak horké |
Aktualizace: Doplnili jsme informaci o dalším vývoji registrace