Generativní umělá inteligence (gAI) mění náš pohled na to, jak nám mohou informační systémy pomáhat a měnit pracovní trh. Má také potenciál narušovat „zavedené pořádky“, jako například to, že se za vyhledávání bere „googlování“.
Pokud se zamyslíme nad tím, co vlastně po vyhledávačích chceme, pak je to získat přístup k informačnímu zdroji, který nám odpoví na otázku nebo vyhodí odkaz na produkt, službu či obsah, který hledáme. A právě první zmíněný způsob vyhledávání na internetu jde velice jednoduše nahradit právě za pomoci generativní AI. A u těch ostatních nám může pomoci.
Problém je, že se podobné vyhledávací systémy, které fungují jako vyhledávací chatboty se základem v jazykových modelech, nás už nemusí zpravidla nutit navštěvovat zdrojové webové stránky. AI je prostě projde za vás a všechny potřebné informace vám poskytne přímo na stránce s odpovědí.
Může to narušit mnohem větší oblast, než je jen vyhledávání. Velká část dnešního internetového provozu stále závisí na lidech, kteří kliknou na odkazy z Googlu, a to včetně těch reklamních.
Už na začátku tohoto roku výzkumná společnost Gartner vydala analýzu, v níž se praví, že do roku 2026 poklesne objem vyhledávání přes klasické vyhledávací systémy o čtvrtinu. Jako hlavní důvod uvádí právě změnu uživatelského chování, kdy uživatelé budou řadu dotazů uskutečňovat přes systémy generativní umělé inteligence (GenAI).
„Řešení využívající generativní umělé inteligence se stanou doplňkovými systémy pro vyhledávání odpovědí, které nahradí dotazy uživatelů, jež mohly být dříve prováděny v tradičních vyhledávačích. To donutí společnosti přehodnotit strategii svých marketingových kanálů, protože genAI se stále více začleňuje do všech aspektů podniku.“ uvedl Alan Antin, viceprezident společnosti Gartner.