Přecházíte-li na Windows 7 z Windows Vista, změn nebude tolik. Pokud jste dosud pracovali s Windows XP, anebo starší verzí, potom na vás čeká řada nových funkcí. Nejvíce změn doznala Start nabídka a hlavní panel. Pro rychlou orientaci jsme pro vás připravili devět snadných tipů.
1. Klávesové zkratky a gesta myší
Klávesové zkratky můžete používat v operačních systémech Windows již léta. Jistě máte své oblíbené, které vám práci se systémem zjednodušují a hlavně zrychlují. Ve Windows 7 se objevily i další. Jejich seznam jsme pro vás připravili v článku Klávesové zkratky a gesta myší pro Windows 7.
Gesta myší jsou ale úplnou novinkou. Pokud si na ně zvyknete, ovládání systému vaši práci zefektivní. Gest myší sice Windows 7 nenabízí tolik jako klávesových zkratek, na druhou stranu si je alespoň lépe zapamatujete.
Přichytit – chytnete-li okno a přesunete na levou či pravou stranu plochy, dojde k zarovnání okna podél levého či pravého okraje plochy. Přetažením na horní okraj plochy dojde k maximalizaci. Chcete-li okno rozbalit a přichytit ve svislém směru, umístěte kurzor myši na horní okraj okna (objeví se kurzor se šipkou nahoru a dolů) a přetáhněte horní okraj okna na horní okraj plochy (téhož efektu docílíte dvojitým poklikáním).
Zatřesení – klikněte levým tlačítkem myši a držte ho na záhlaví okna a zatřeste s ním (přetáhněte sem a tam). Ostatní otevřená okna se minimalizují.
Roztažení – jestliže umístíte kurzor myši na horní okraj okna, objeví se šipka. Pokud kliknete, pak můžete okno roztáhnout k hornímu okraji. To samé se stane, pokud dvakrát poklikáte.
Původní velikost okna – uchopíte-li záhlaví maximalizovaného okna a budete ho táhnout, obnoví se jeho původní velikost před maximalizací (supluje prostřední tlačítko na ovládání okna).
2. Zapomeňte na ikonky v hlavním panelu
Zatímco v minulých verzích jste si umístili zástupce pro spouštění oblíbených programů do tzv. panelu snadného spuštění (nacházel se hned vedle Start tlačítka), nyní se tato funkce přeměnila do podoby přichytit k hlavnímu panelu. Pokud kliknete a podržíte tlačítko myši na ikoně a přetáhnete ji do panelu, pak ji sem připnete. Po kliknutí se okno programu otevře právě v této ikoně. Stejným způsobem lze přichytávat i zástupce a ikony do Start menu.
3. Náhled na pracovní plochu a minimalizace všech oken
V předchozích systémech Windows jste museli při potřebě podívat se na pracovní plochu buď ručně minimalizovat jedno okno po druhém, anebo jste mohli využít tlačítko Zobrazit plochu (nachází se hned vedle tlačítka Start). Ve Windows 7 tlačítko nově najdete zcela vpravo, ale má i další funkcí. Pokud na něj kurzor myši pouze umístíte, pak se plocha zobrazí (jako náhled), ovšem pokud s kurzorem uhnete, opět se zobrazí otevřená okna. Po kliknutí dojde k minimalizaci všech oken.
4. Vyhledávání
Také vyhledávání doznalo výraznějších změn. Dříve jste mohli používat funkci Hledat (Start -> Hledat), nyní byla integrována přímo do Start menu. Kdykoliv napíšete nějaké slovo či slovní spojení do řádku Prohledat programy a soubory, máte možnost najít nejen hledaný dokument (i text v něm) v PC, ale také program. Možnosti vyhledávání lze přizpůsobit vlastním potřebám (najdete v Ovládacích panelech -> Možnosti indexování).
5. Oznamovací oblast
Na pravé straně hlavního panelu se nachází tzv. Oznamovací oblast. Na první pohled nedoznala příliš změn, na druhý ano. Stále se v ní nacházejí ikony spuštěných programů, běžících na pozadí operačního systému. Lze je lehce skrýt speciálním tlačítkem. V nastavení je dále možné konkrétně vybrat, které mají být viditelné, a to včetně těch systémových jako ikona zvuku či sítě.
6. Záloha a verzování souborů
Jistě jste se nejednou setkali s problémem, že jste vytvořili nějaký dokument, uložili a následně upravili. Pak jste si ale uvědomili, že jste udělali chybu a potřebovali některé změny vrátit zpět. Se zálohovací funkcí Windows 7 tento problém mizí. Systém nejenže zálohuje data (takže pokud je smažete, máte možnost je obnovit), ale navíc si uchovává i jejich různé verze.
Pokud kliknete například na dokument pravým tlačítkem myši a vyberete volbu Vlastnosti, pak se přepněte na kartu Zálohování a zde si můžete vybrat některou z předchozích verzí souboru. Ale pozor, funkce zálohování vytváří zálohy v určitých intervalech jako součást bodů obnovení (obvykle se vytváří jednou denně).
7. Seznam odkazů
Nemusíte mít plnou plochu dokumentů. Zatímco dříve si uživatelé dokumenty často ukládali na pracovní plochu, aby je měli "po ruce", nyní tak nemusí činit díky novému hlavnímu panelu. Pokud si připnete zástupce pro spuštění třeba Wordu na hlavní panel, pak kliknete-li na něj pravým tlačítkem myši, máte možnost otevřít deset posledně otevřených dokumentů.
Navíc sem můžete připnout další dokumenty, které často používáte (není žádný limit a soubory vám neodrolují ani pokud je nebudete tak často používat).
8. Průzkumník Windows
Průzkumník Windows se objevil v trochu jiné verzi. Například na hlavním panelu se objevují různé funkce na základě toho, s jakými soubory pracujete. U obrázků máte po ruce tlačítko pro jejich prezentaci, u dokumentů možnost otevřít je v textovém souboru apod. Dokumenty nebo fotografie lze navíc uspořádat podle autora, data vytvoření, umístění atd. Při kopírování vidíte další údaje, jako například kolik souborů již bylo zkopírováno, jakou rychlostí se data kopírují apod.
Adresní řádek neukazuje pouze cestu, ale ukazuje konkrétní složky, kde se nacházíte, nebo kam se můžete hned přesunout. Není tak problém skočit rovnou do složky, která se nachází o dvě úrovně výše. Chcete-li zobrazit celou cestu ve tvaru C:\, pak stačí kliknout zcela vpravo vedle poslední složky.
Bonusový tip – božský režim
Nastavení Windows 7 se provádí z více míst. Nejvíc voleb najdete v Ovládacích panelech, ovšem pokud byste chtěli získat možnost ovládat snad vše z jednoho místa, pak si stačí vytvořit speciální složku. Klikněte pravým tlačítkem myši na pracovní ploše a vyberte volbu Nový → Složka.
Do řádku pro název vložte – Super ovládací panel.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} a odešlete. Slovo před tečkou si můžete zvolit klidně jiné. Nyní na složku poklikejte.