Není neobvyklé, aby firma demonstrovala sílu svého nového produktu ve srovnání s nějakým stávajícím produktem. Například v USA srovnávací reklama není nelegální, takže zde ani nemusí používat záhadný „běžný prací prášek“ nebo „oblíbený vyhledávač“.
Ukázky z reklam |
Firma Microsoft v minulosti pomocí srovnávacích kampaní ukazovala, že „Bing je stejně dobrý nebo dokonce lepší vyhledávač než Google“. Cílem podobných videí je pochopitelně moment překvapení a samozřejmě propagace vlastního produktu na úkor toho konkurenčního.
V tom se však současná kampaň Microsoftu – nazvaná The Twin Challenge, tedy Výzva pro dvojčata – od ostatních srovnávacích kampaní liší. Tady proti sobě postavil Microsoft dva svoje produkty: zbrusu nový Office 2019 a Office 365, který představili v roce 2011. Cíl je pak neméně překvapivý: ukázat, že nový produkt není tak dobrý, neobsahuje všechny funkce a uživatelé by měli používat stávající Office 365.
Dvojčata zkusila, zda je lepší PowerPoint 2019 nebo PowerPoint 365:
Dvojčata zkusila, zda je lepší Word 2019 nebo Word 365:
Dvojčata zkusila, zda je lepší Excel 2019 nebo Excel 365:
Premisa je u všech tří klipů stejná. Jedno z dvojčat dostane program z balíku Office 2019, druhé tentýž program, ovšem z balíku Office 365. Oba protagonisté pak mají tři úkoly: editovat prezentaci (PowerPoint), sestavit tabulku států (Excel), dopilovat a rozeslat životopis (Word).
Úkoly byly uzpůsobeny funkcím, které mají Office 365 navíc oproti krabicové verzi
Správně tušíte, že výběr úkolů nebyl náhodný, a rozhodně nejde o úkoly obvyklé. Naopak, jsou vymyšlené tak, aby zdůraznily nové (v případě Excelu dokonce zatím teprve experimentální) funkce. Ty se totiž v krabicové verzi Office 2019 nenacházejí, zatímco do Office 365 přibývají nové funkce „prakticky každý týden“.
Reklamy mimochodem ukazují, že Microsoft si je jistý svou pozicí na trhu s kancelářskými aplikacemi, kde jsou jeho Office prakticky standardem. Konkurence přitom existuje, ať už jsou to bezplatné online nástroje od Googlu, nebo balíky LibreOffice, OpenOffice či WPS Office.
Z krabicové verze nejsou opakované příjmy
Vysvětlení zdánlivé záhady je tak vlastně velmi prosté. Microsoft ví, že část jeho klientely (včetně velkých firem) preferuje krabicové verze typu Office 2007, Office 2013. Tyto balíky jsou pro správce firemní počítačové sítě stále ještě standardem, jejich nákup je zavedený a uživatelé jsou zvyklí na stále stejné funkce, ty jsou totiž u krabicové verze „zmražené v čase“.
Naopak firma Microsoft – stejně jako řada dalších firem – by raději, kdyby lidé za právo programy používat platili předplatné. Příjem z předplatného je jistější, dlouhodobější a lépe se s ním plánuje.
Z pohledu uživatele může být předplatné rovněž lákavé. Vždy bude mít nárok na nejnovější funkce. Ale pro uživatele, kteří po nových funkcích netouží, nebo se jich dokonce tak trochu obávají, je dlouhodobě zřejmě nevýhodné. Nejenže musí platit každý měsíc, jinak o software přijdou, ale ještě si musí zvykat na nové funkce. Aktualizace lze sice u Office 365 vypnout, ale pak zase předplatitel ztrácí velkou část toho, proč za software platí.
Office 2019 jde v této oblasti ještě dále. Zatímco dosud nabízely krabicové verze „zmražené“ programy v té podobě, jaké byly zrovna v Office 365, nové Office 2019 jsou zbaveny některých „chytrých“ funkcí. Ty tak zůstávají pouze v předplaceném balíku.
Office 365 | Office 2019 | |
---|---|---|
Forma | předplatné | jednorázová koupě |
Funkce | všechny dostupné funkce | chybí některé „chytré“ funkce |
Programy | Excel, Word, PowerPoint, Outlook, Access, Publisher | Excel, Word, PowerPoint, Outlook, Publisher |
Aktualizace | Bezpečnostní záplaty, nové funkce, rozšíření funkcí | Bezpečnostní záplaty |
Mobilní aplikace | Zdarma včetně pokročilých funkcí | Zdarma, pouze základní funkce |
Technická podpora | V ceně | Pouze při instalaci programu |
On-line úložiště | V ceně 1 TB úložiště | Není v ceně |
Cena pro jednotlivce | 1 899 Kč ročně | od 5 090 Kč jednorázově |
Zisky z balíku Office patří k podstatným zdrojům rostoucích zisků společnosti Microsoft. Přemluvit zákazníky k placení předplatného je pak osvědčený způsob, jak zvýšit nejen zisky současné, ale i budoucí. U balíku jako Office, který je na trhu už tak dlouho a obsahuje doslova tisíce funkcí, je celkem těžké přicházet se stále novými funkcemi, které by pro běžné korporátní uživatele dávaly smysl.
I proto zřejmě Microsoft vybral několik funkcí, které vypadají dobře před kamerou, a vyjmul je z balíku Office 2019. Jiný důvod pro vyloučení těchto funkcí najdeme jen těžko. Videa tak možná pěkně demonstrují tyto nové funkce, rozhodně ale nejsou nějakým objektivním ukazatelem toho, jak dlouho trvá dokončení „běžného“ úkolu na různých verzích Microsoft Office.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili odkazy na finanční výsledky Microsoftu. Doplnili jsme informace o dostupných produktech.