Diskuse k článku

Německý Mnichov po letech vymění Linux. Asi přejde na Windows 10

Dlouhá léta byl německý Mnichov příklad nasazení Linuxu ve státní správě. To by se však na přelomu desetiletí mohlo změnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52a90v53e73l 48S81e96d94l64á67k 3160136558291

Připadá mi, že ten problém se spíše jmenuje "od mantinelu k mantinelu" a "přání otcem myšlenky". Ani windows ani Linux nemusí být vhodné na všechno. Spíše je důležité dobře definovat datové formáty a databáze, potom můžete řešit na čem to poběží. Opačný postup se nemusí vyplatit.

+3/0
23.2.2017 14:28

P58a69v74e87l 41L13a48š19t46o18v34k11a 4558709566613

Blázni

0/0
22.2.2017 16:26

P42e78t19r 86K56m60í64n55e97k 5187514161273

Měli by radši zkusit MacOS :)

+1/0
21.2.2017 14:16

M75i13l41o26š 51K90o43h44o62u93t 6594214875151

Pustili migranty, teď pustí wokna... zapláčou. Ale někdo se stihne dosti napakovat. A o to možná jde.

+2/−1
21.2.2017 7:33

J64o11s72e72f 92K18a95r59f51í60k 7852795596860

V hobby je pěkný článek o včelách a ještě tam o migrantech nikdo nenablinkal. Honem tam utíkejte:-P

+6/0
21.2.2017 8:13

T41o79m47á91š 21Š38v66a27g82e78r67a 2249440524513

Africký včely?

0/0
23.2.2017 7:14

P44a73v33e62l 11M53o67r91a53v49e43c 3532829932458

Ono jde víc o politiku než o odbornou stránku věci. Např. se rozhodlo, protože se přechodem i ušetří. Jenže v kalkulacích "zdůvodňujících" tuto úsporu se jaksi vytratila kolonka s nákupem nového HW, protože ten stávající (kde běží Linux a stačí) by na Windows 10 nestačil..

+2/0
20.2.2017 23:07

V65l10a39d56i64m12í16r 28R40e49t22t52i72n16g55e20r 7385374441176

Přeloženo do češtiny: Ve státní správě jsou většinou ženy, z vlastní zkušenosti vím, že jsou obvykle natvrdlé i na Windows ( samy to ví a prohlašují, že to mají jen jako psací stroj - no hlavně, že jsou rovné chlapům a rady stejnou odměnu,ale to je jiná kapitola). No a pak jim dejte linux, kde se nic nedela samo. Vir se tam pak sám nespustí,ale ani programy ne, když uživitel nemá ponětí o linuxu. A to úřednice nemají.

+2/−1
20.2.2017 21:15

A18r43n44o85š63t 77S77t93á34r28e84k 4262820385954

Nesmysl. Úřednice nemají co nastavovat. Mají spustit PC, přihlásit se do systému, kliknout na ikonku a pracovat. Nepředpokládám, že by to v Mnichově bylo jinak. Jenže pokud nemáte novější, nejlépe nejnovější, MS Office a kvůli okolí MS formát dat musíte používat, tak nikdy nevíte, jestli ten soubor vidíte tak, jako ho vidí autor.

+4/0
21.2.2017 7:08

L73u78d77v52í21k 86G18a31j55d81o22š27í79k 2115763374972

Evidentně netušíte, jak to ve skutečnosti funguje. Ženy o kterých mluvíte pracují pouze s kancelářským balíkem programů a s e-mailem. Při této práci je jejich "natvrdlost" naprosto stejný problém ať pracují s produkty MS nebo s otevřeným softwarem.

Všechno ostatní na počítačích dělá někdo jiný- správce sítě. Na něm záleží, ja to celé bude fungovat.

Bohužel servis linuxového prostředí vyžaduje poněkud jinou úroveň znalostí správce, než servis Windows. Tomu pak musí logicky odpovídat i jeho ohodnocení.

0/0
21.2.2017 11:03

P71e64t17r 30V91o31ň23k30a 2267523499623

Po roce budou hlasovat, na jaký systém přejít, protože Win10 je nepoužitelný systém na cokoliv. Doma jsem jej zaříznul hned, ve firmě sice ještě jede, ale vzhledem k problémům které dennodenně vznikají už asi dlouho taky nepojede, myslím že necelý rok provozu win10 ve firemním prostředí je z pohledu trpělivosti uživatelů, IT a vedení maximální dobou trpělivosti kdy začíná pohár trpělivosti mírně řečeno přetékat.;-D;-D;-D

+4/−1
20.2.2017 20:46

M55a87r33t87i88n 71H80o42u63b65a 1385640313563

chyba nebude ve win10, ale zpusobu pouzivani nebo implementace.

+7/0
20.2.2017 21:04

P76e42t32r 95K80o16m48í82n49e55k 3409337182709

Přesně tak. U nás je 100 zaměstnanců na W10 a po prvních dětských bolístkách vše funguje jak má. Ajťáci si nestěžují, takže není co řešit.

0/0
21.2.2017 11:30

M56a59r89e73k 87H14r13u41b59y 6717912761878

Od te doby se rada aplikaci presunula na web, takze je cim dal tim lhostejnejsi, jaky OS na PC urednici maji. Takze ve finale je to vlastne jedno.

+2/0
20.2.2017 18:23

V47i35l90é32m 53P64r63o65c90h73á49z20k27a 7650734808833

Myslim že nikdo, kdo chvíli pracoval s velkými uživatelskými open source aplikacemi (Libre Office, GIMP, Thunderbird), se tomuto nemůže divit.

+4/−11
20.2.2017 16:57

P14a49v25e50l 18M54o94r80a15v41e81c 3872379282638

Já pracuji se všemi třemi vámi zmíněnými. Dlouhodobě. Bez problémů. Leda tak GIMP je trochu složitější se naučit.

Naopak jsem rád utekl od Windows, MS Office a dalších zgarbů, co s každou další verzí překopali základní uživatelské rozhraní, aby se člověk musel vše učit znova. Často směrem k méně intuitivnímu, nelogickému. Děkuji, nechci.

+3/0
20.2.2017 23:09
Foto

M30i43l55o15š 60F17. 14P42e85c27h91a94r 3333821240635

Gimp vysloveně miluji. Začal jsem s ním pracovat pod Linuxem ještě v jeho jedničkové verzi; jistě, s Photoshopem se to nedá srovnávat, programy od Adobe jsou vynikající (léta sázím v Indesignu), ale pro to, co s grafikou dělám, mi Gimp plně postačuje.

0/0
25.2.2017 23:15

M92i24c92h96a20e92l 83P97r19i49n23c 7975695810605

Libre Office i Thundrebird jsou lepší než alternativy od MS.

+2/0
21.2.2017 7:46

P81e97t12r 53S46c37h97w87a18r46z 7758689763881

Otázka je, co od systému chceme. Spousta aplikací dnes běží ve webovém prohlížeči jen jako front-end nad nějakou databází, tady je vcelku jedno v jakém systému. Pak máme Exchange/Outlook a tady bych řekl, že řešení od MS vede (hlavně u řádově [deseti]tisíců uživatelů).

Hlavní důvod - Office. Zase, pokud jde jen o tupé vyplňování tabulek, je MSOff kanón na vrabce. Jenže - v každé větší kanceláři je někdo, kdo umí s (většinou) Excelem a VBA a je schopný vytvořit (většinou z počátku pro sebe, pak pro pár kolegů a nakonec to používá půlka republiky) nástroj, který dokáže velmi zefektivnit práci. A většinou to udělá zadarmo, maximálně mu smrknou nějakou odměnu. Ano, je to nesystémové řešení, ale funguje to tak ve většině firem. A při vší úctě, je to přívětivější než makra v Libre Office.

+7/0
20.2.2017 16:38

M73a72r35e49k 36H46r44u22b75y 6187932911718

VBA je zlo a jako takove by melo byt ze vsech jen trochu vetsich firem vymyceno. Myslim ze spravne oznaceni je Bastl;-)

+4/0
20.2.2017 18:24

P29e32t23r 71S33c32h13w20a25r90z 7538739643851

To nerozporuji :-)

Jenomže - firma nezaplatí software, který si uživatel ubastlí. Ale klidně využije práce bastlíře. ;-D

+1/0
20.2.2017 22:00

P20e11t13r 46S38c91h92w51a49r90z 7858189723621

A další - úředník na 6. úrovni od vedení nikoho nezajímá. Firma zaplatí nějaký software a po úředníkovi 6. úrovně chce výsledky a přehledné výstupy. Tudíž ten, aby nedělal 100x tu samou blbost znovu a znovu, si zbastlí něco, co mohlo být klidně už v původním sw. Při troše dobré vůle se na základě bastlu něco doprgá do původního softu, jinak se firemní systém zasírá bastlem a bastlem na bastlu založeném. Průšvih je, když původní bastlíř odejde do důchodu nebo za lepším, a firma zjistí, že půlka její práce stojí na VBA od Franty Flinty.

+2/0
20.2.2017 22:18

K26a10r91e84l 21K98u52č83e96r57a 7655951453740

Ve velkých firmách se stále více rozmáhá stupidní řešení "vykostěné" Windows na stanici a terminálová Windows někde na serveru.

Při tomhle řešení je úplně jedno co je stanici, mohl by to být klidně i Android. :-/

+5/0
20.2.2017 15:13

A51r69n25o33š45t 91S70t57á89r97e91k 4882340895394

Pro korporátní prostředí je tohle řešení (tenký klient/terminál a terminálový server) nejlepší. Centrální správa, jednoduché nahrazování toho, čeho je nejvíc. Ano, klient může být cokoliv, co má patřičně použitelnou centrální správu (konfigurace, oprávnění..). Máme takhle klienty s Linuxem a windows remote desktop aplikací, ale správa klientů je víceméně naše proprietární - bohužel, o standardním, podporovaném řešení pro Linux, použitelném pro řádově stovky a více klientů, nevím (a LTS je něco jiného).

+2/−1
20.2.2017 15:20

M29i30c82h40a26l 11T52o37m37i73n71s10k97ý 9121595627404

dnes je dražší tenký než tlustý klient. ;-)

Tlustý klient = 13000Kč; (6500Kč PC (2,8Gh i3), 3500Kč monitor, 3500Kč windows.)

Tenký klient, musíte mít o dost výkonnější server, licence na serveru, a na PC ušetříte jen pár korun.

+1/0
20.2.2017 15:56

A43r36n55o14š26t 44S48t56á38r79e17k 4312360315104

A kolik stojí starání se o 1000 strojů s plnotučnými Windows a programy versus kolik stojí starání se o 1000 tenkých klientů, kde stačí na serveru nakonfigurovat (například) MAC adresu a zapnout TK?

+8/0
20.2.2017 16:02

P59e93t72r 66P36e75t25r 8901208528232

pokud umíte používat Active directory a hlavně GPO tak ta "údržba" není o nic náročnější.

0/0
20.2.2017 18:52

M80a17r64t96i85n 88H10o88u38b70a 1585950913743

licencovani na terminal serverech je jine

0/0
20.2.2017 21:07

K78a24r81e62l 94K98u56č65e49r73a 7765121103680

Co je dobré pro admina nemusí být dobré pro uživatele.

Pro běžné kancelářské programy OK, ale když si 10 uživatelů na serveru spustí 2 programy po 2 GB RAM náročné na výkon tak to deseti stanicím s 8 GB RAM a čtyřjádrem konkurovat nemůže.

+1/0
20.2.2017 20:32

M67a75r10t78i88n 34H34o94u43b57a 1725510333503

ale uzivatel si na serveru pusti jen to, co mu tam admin umozni. takto masivni aplikace se samozrejme na terminal nenasazuji

+1/0
20.2.2017 21:08

P41e10t69r 65S11c18h40w82a49r21z 7948709593851

Proč stupidní? Na správu ideální, blbé je akorát když vypadne připojení a nespustíte si ani kalkulačku :-D

+2/0
20.2.2017 16:39

J84i93r25k98a 39T39r56n73k27a 4956478598331

Spousta firem velice efektivně funguje na Google Suite. Není to zadarmo, ale je to sakra spolehlivé. Těch pár speciálních programů nepotřebuje přece celá firma, tito lidé klidně můžou mít Widle. A dalších x programu může běžet na vzdálené ploše, na serveru.

Inu kdo chce kam a má na to...

+1/−1
20.2.2017 15:08

A86r55n85o55š88t 30S71t54á77r87e60k 4772130895244

Obecné řešení má jednu obecnou nevýhodu - funguje jen v obecném prostředí. Ano, pokud vám stačí editor, tabulkový kalkulátor, maily a sdílené soubory, jste v pohodě a můžete si vybírat. Pokud potřebujete něco jiného, už jste u toho terminálového serveru a pak už je to otázka kalkulace, co vyjde líp pro vaše účely.

+3/0
20.2.2017 15:25

J26i16r87k76a 78T78r55n28k44a 4666298558441

No, spoustě firem to funguje. A mají hodně specifický požadavky. Ale to by byla asi jiná diskuse.

0/0
20.2.2017 15:54

A88d72a55m 95W29e37i89s61s 2483557139591

...užívat Linux?...proč?...

...pouze asociální IT pavouci to v přítmí svých brlohů používají...

0/−17
20.2.2017 15:08
Foto

P93e64t32r 69S30o51b77o77t69k36a 3806306533457

...užívat Windows? ...proč?....

0/0
22.2.2017 11:50

R20a76d17i10m 70Z85e14h34e32r 3524800883401

On důvod je jednodušší: Mnichov dává za IT služby spojené s obhospodařováním Linuxu, který je "zdarma", mnohem větší čásky než kdyby jeli na woknech.

+7/−3
20.2.2017 14:50

R43a28d96i78m 96Z25e39h32e52r 3674500123961

Konkrétněji:

http://technet.idnes.cz/linux-v-mnichove-ma-problemy-microsoft-se-smeje-f56-/sw_internet.aspx?c=A040301_5252995_sw_internet

http://technet.idnes.cz/mnichov-zvazuje-navrat-z-linuxu-na-windows-fei-/software.aspx?c=A140819_122658_software_nyv

0/−1
20.2.2017 14:52

A84r23n38o20š93t 85S69t47á16r46e25k 4382780945584

Jasně, Steve Ballmer je ten pravý, kdo to může hodnotit (ve 12 let starém článku) :-)) A ten druhý jen ukazuje to, že když používáte MS, tak se s vámi domluví zase jen MS, ergo nezbývá vám nic jiného, než platit MS. To, že by se ve státní správě měly používat volné, zdokumentované a nelicencované formáty dat, se jaksi nezmiňuje. (Nezavrhuju ani MS office, ale pokud si stát tenhle formát vybere, tak musí taky zařídit, aby za něj jeho občané a jeho správa nemuseli platit.)

Troufnu si tvrdit, že pro 99% lidí jsou všechny ty fičury pořád novějších office k ničemu a i kdyby měli používat pořád starý dobrý RTF (mimochodem, taky MS), tak jim nic chybět nebude (nemluvě o tom, že na většinu předávaných informací stačí prostý text (poznámkový blok)). Jenže když vám "shora" přijde něco z nejnovějších MS Office, co nezobrazí dobře ani volný Office, ani starší verze MS Office, tak jste samozřejmě v pr... pardon, nahraní. Osobní zkušenost a nejen moje.

+13/0
20.2.2017 15:40

R33a77d27i44m 97Z97e96h88e39r 3914610333741

Já netvrdím, že Win a Office jsou výhra, jen říkám, že Linux v městské nebo státní správě je na vopíchání.

+3/−5
20.2.2017 15:57

A47r93n46o83š57t 12S44t12á37r46e39k 4522770455574

Bez podpory legislativy (standardy komunikace) bohužel ano.

+4/0
20.2.2017 16:04

P58e58t71r 60H98a11m53p56l 6183274341793

Potom, co zařízli Gnome 2, je Linux navopíchání i na desktopu

0/0
20.2.2017 16:09

P49a25v39e22l 15M55o76r84a82v71e77c 3442419202118

XFCE nebo podobné znáte?

+1/0
20.2.2017 23:11

P30e43t25r 17N60e68h54a20s93i43l 4132745124864

Mě by zajímalo proč? Co vlastně úředník potřebuje tak převratného, co neběží na jakémkoli systému?

O tom, že stát by měl používat formáty pokud možno volné, za které se nemusí platit licence a které ho nepřikurtují jen k jediné firmě je snad jasné.

+1/0
20.2.2017 16:28

M93i45r40e11k 92T27u77r56e96č23e22k 4653402120802

;-D;-D;-D Pamatuji jak halasne prechazeli na Linux, hlavni duvod byla nenavist proti Microsoft a vseobecne proti vsemu co je spojeno s Amerikou...

0/0
20.2.2017 14:36

P72a88v87e31l 65K21r45a17l 4958899649412

Zdeněk Wernhart napsal: "server je přece na web, ne"

Reakce:

Server může konat mnoho služeb. Zpracování HTTP požadavků je jen jedna z mnoha služeb :) Není pravda, že každý server je zároveň webovým serverem :-)

0/0
20.2.2017 13:59

Z64d69e66n93ě61k 43W81e18r68n90h49a95r79t 6987365252478

to fakt nikdo nepochopí sarkasmus? Proč ten příspěvek necitujete celý? on zní:

server je přece na web, ne? To, že statisticky drtivá většina serverů nabízí úplně jiné služby, běží na nich aplikace, databáze, mailservery, firewally, adresářové služby, fileservery a řada dalších věcí, tuší jen málokdo.

+1/0
20.2.2017 14:06

P60a62v55e41l 54K63r41a32l 4118239979712

Tak sorry, já v tu chvíli přišel unaven z jiné diskuze, kde úroveň příspěvků byla trochu jinde. Moje mejlka :-)

0/0
20.2.2017 14:42

O78l29g65a 85S30v86o90b64o58d52o97v45á 1504477907

No... Jedna naše státní firma, kde momentálně pracuji, je taky na Linuxu. A po pravdě... Kéž by nebyla. Docela chápu, proč se toho Mnichov zbavuje.

Já chápu, že je to o tom, jak to IT nastaví... Ale v minulé práci s Exchange všechno fungovalo tak nějak přirozeně.

+3/−6
20.2.2017 13:57

H80o29n40z25a 24R65a17š69í74k 7270807114245

S Windows by to bylo lepší? Proč?

+4/0
20.2.2017 15:43

Najdete na iDNES.cz