Pokud si nepamatujete doby, kdy se počítač k internetu připojoval jen na dobu nezbytně dlouhou a vydával u toho kakofonické škvrčivé zvuky, možná vám třípísmenná zkratka ICQ nic neřekne. Tehdy ale byl tento počítačový komunikátor hitem. V době své největší slávy sice uměl posílat jen texty a emotikony, ale i to tehdy působilo nesmírně high-tech.
Skype, WhatsApp, Viber a Facebook Messenger později rozmetaly popularitu ICQ na atomy a dnes jsou naprosto samozřejmým prostředkem běžné komunikace. Přesně na začátku tohoto boomu jej americká společnost AOL (která jej o dva roky dříve koupila od jeho tvůrce, izraelské společnosti Mirabilis) prodala ruské telekomunikační společnosti Mail.Ru Group, které patří dodnes.
ICQ se stalo spíše okrajovou službou, v loňském roce jej používalo zhruba 11 milionů lidí. Pro srovnání, s WhatsAppem ve stejné době komunikovalo 1,5 miliardy lidí, je tedy zhruba 135x používanější než ICQ. To se však nevzdává a nyní uvádí zbrusu novou verzi – inovacemi je nabité tolik, že produkt dostal nový název: ICQ New.
Co je „new“ v ICQ New
Vycházet budeme jen z informací tvůrce, protože jsme aplikaci sice do telefonu i počítače nainstalovali a vyzkoušeli, ale mnohé nové funkce buď nebyly ještě dostupné, nebo nefungovaly. Otázkou jsou také jazyková omezení, i když celá aplikace je lokalizována do češtiny.
První novinkou je převod hlasových zpráv do textové podoby – spolu s hlasovou zprávou tak příjemci dorazí i textový přepis. Ti, kdo nechtějí nad odpovědí přemýšlet, mohou využít automaticky navrhované odpovědi, které vznikají analytickým zpracováním příchozích zpráv a mají proto být dobře použitelné. Dostupné budou jak v podobě odpovídající samolepky, tak i textové odpovědi. Mimo posílání hlasové zprávy bude možné vybrat režim „vysílačka“ (push to talk) a komunikovat s druhou stranou podobně jako u klasické vysílačky.
Samozřejmostí jsou klasické hlasové a video hovory, okořeněné možností skupinového videohovoru až se 30 účastníky, případně skupinovými chaty až s desítkami tisíc možných účastníků. Pokud by se někomu v rozhraní ICQ zalíbilo, může si vytvořit vlastní kanál s příspěvky – texty, videi atp. (takový interní Instagram).
Vše je pochopitelně synchronizováno přes cloudové servery firmy a tak je obsah synchronizován napříč všemi zařízeními, včetně aplikace pro Windows, macOS nebo Linux.