V Evropské unii dnes končí lhůta, do které se 19 velkých internetových platforem, jako je Google, Amazon či Alibaba, mělo přizpůsobit unijnímu aktu o digitálních službách (DSA). Budou muset více dbát na soukromí uživatelů či důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím, jinak jim hrozí vysoké pokuty.
„Opravdový test začíná nyní,“ řekl agentuře AP evropský komisař Thierry Breton, který dohlíží na digitální politiku. Slíbil, že „důkladně prosadí DSA a plně využije nové pravomoci k vyšetřování a sankcionování platforem tam, kde je to opodstatněné“.
Koho se DSA týká:Alibaba AliExpress Amazon Store Apple AppStore Booking.com Bing Google Search Google Play Google Maps Google Shopping Snapchat TikTok Wikipedia YouTube Zalando |
Nečekejte však, že za jednotlivá porušení, jako je nestažení konkrétního videa propagujícího nenávistné projevy, budou hned přicházet sankce. Místo toho je DSA spíše o tom, zda technologické společnosti mají zavedené správné procesy ke snížení škod, které jejich systémy doporučení založené na algoritmech mohou uživatelům způsobit. V podstatě budou muset nechat Evropskou komisi, výkonnou složku EU a nejvyšší vymahač digitálních práv, aby nahlédla pod pokličku, jak jejich algoritmy fungují.
Nové evropské nařízení pracuje podle hesla: co je nelegální offline, musí být nelegální i online. To ovšem podle odborníků není tak jednoduché. Je třeba najít křehkou rovnováhu mezi svobodou projevu, která je prvořadá, a bojem proti zneužívání, které ohrožuje základní práva nebo demokracii, tedy na příklad narušuje volby, šíří dezinformace nebo chrání nezletilé.
DSA se zaměřuje na platformy, nikoli na uživatele. Ode dneška ukládá 19 největším sociálních sítím, tržištím a vyhledávačům řadu povinností. Stejně jako dosud nejsou tyto platformy právně odpovědné za obsah, který nabízejí, ani nemají povinnost jej předem identifikovat. EU ovšem doufá, že je po deseti letech rostoucího násilí na internetu přiměje k zavedení účinného systému kontroly. Mimo jiné budou muset uživatelům internetu nabídnout nástroj pro snadné nahlášení „nezákonného“ obsahu, který definují vnitrostátní právní předpisy nebo jiné evropské dokumenty, a zajistit jeho následné rychlé odstranění.
Upozornění na protiprávní jednání v jednotlivých zemích od důvěryhodných oznamovatelů budou mít přednost. Stránky obchodníků budou muset být schopny vysledovat prodejce, aby se omezily podvody. Pod drobnohledem budou také jejich algoritmy: budou muset vysvětlit, jak jejich doporučovací systémy fungují, a nabídnout alternativy bez personalizace.
Pokud jde o reklamu, DSA zakazuje cílit ji na nezletilé a zakazuje i reklamy založené na citlivých údajích, jako je náboženství nebo sexuální orientace. Dodržování pravidel budou sledovat nezávislé audity pod dohledem Bruselu. Úředníci varovali technologické společnosti, že porušení by mohlo přinést pokuty v hodnotě až 6 % jejich celosvětových příjmů. Pokud společnost nařízení poruší opakovaně, může být dokonce zakázán její provoz na území EU.
Většina hlavních platforem v posledních týdnech ohlašuje opatření, která jim mají pomoct nařízení dodržovat. Meta uvedla, že za tím účelem přijala 1 000 lidí, TikTok přijatá opatření zveřejnil, Apple vysvětluje, že je v procesu jejich zavádění a Elon Musk slíbil, že X (bývalý Twitter) bude DSA respektovat. Amazon podal odvolání proti své přítomnosti v seznamu (stejně jako internetový prodejce Zalando), ale naznačil, že hodně investuje do nahlašování nezákonného obsahu a pokud bude jeho žádost zamítnuta, hodlá předpisy dodržovat.
Jak se změny projevují
DSA „bude mít významný dopad na zkušenosti Evropanů, když otevřou své telefony nebo zapnou notebooky,“ uvedl na blogu Nick Clegg, prezident společnosti Meta pro globální záležitosti. Stávající nástroje Facebooku a Instagramu pro nahlašování obsahu budou snadněji přístupné.
Amazon otevřel nový kanál pro hlášení podezřelého zboží.
TikTok dal uživatelům další možnost nahlašování videí, jako jsou projevy nenávisti a obtěžování nebo podvody, které bude podle aplikace čínské mateřské společnosti ByteDance přezkoumávat další tým odborníků.
Google podle AP nabízí větší „viditelnost“ při rozhodování o moderování obsahu a různé způsoby, jak mohou uživatelé kontaktovat společnost. Nenabízel konkrétní podrobnosti. Podle DSA musí Google a další platformy poskytovat více informací o tom, proč příspěvky odstranil. Firma také poskytne více informací o cílených reklamách zobrazovaných lidem v EU a poskytne výzkumníkům větší přístup k údajům o tom, jak její produkty fungují.
Facebook, Instagram, TikTok a Snapchat také dávají lidem možnost vypnout automatické systémy, které doporučují videa a příspěvky na základě jejich profilů. Takové systémy byly obviňovány z toho, že vedou uživatele sociálních sítí ke stále extrémnějším příspěvkům.
Platformy jako Snapchat a TikTok přestanou umožňovat cílení reklam na dospívající uživatele na základě jejich online aktivit.