Na každoročním workshopu představila společnost K2 atmitec novou generaci informačního systému K2, tentokrát pojmenovanou K2 point. Pro ty, kterým se pod tímto názvem nic nevybaví, jen stručné shrnutí: K2 je nástroj pro řízení firem, respektive softwarový balík, který pomůže věci ve firmě lépe zorganizovat, uřídit a dostat pod kontrolu.
ERP systémy jsou dnes nezbytnou součástí většiny společností. Zpracovávají se v nich všechny firemní agendy a při správném využití lze díky analytickým nástrojům získat takzvaný „bigger picture“, tedy komplexní pohled na celou společnost a její fungování. Vedení ji tak může řídit podle skutečných dat, nikoli pouhých dojmů.
Informační systém je jako most přes řeku. V mnoha firmách se jezdí stále po stejném mostě, i když už řeka teče jinudy a existuje kratší a efektivnější cesta. Luděk Vydra, |
„ Mnoho společností takový systém využívá pouze jako účetní systém, případně v něm pořizuje doklady. My takto ERP systém nevnímáme. Pro nás je ERP systém tím, co firmu řídí. To znamená, že umožňuje kontrolovat procesy, vytvářet analýzy a vyhodnocovat data,“ vysvětluje Petr Schaffartzik, ředitel vývoje a systémové integrace v K2 atmitec.
„Za nevhodným využitím ERP systému často vidím absenci firemní vize. Pokud si ERP pořizuji na to, abych jím řídil firmu, tak mám představu jakou potřebuji funkcionalitu a co od něj očekávám a pak se musím naučit získaná data a výsledky interpretovat a začlenit je do procesu rozhodování. Ale pokud si systém kupuji s tím, že v něm budu dělat účetnictví a výdejky, ale podnik si budu řídit sám, protože vím nejlépe, jak se to dělá, tak potenciál takového systému zůstane nevyužit,“ doplňuje Pavel Motan, obchodní ředitel společnosti.
Flexibilní uživatelské rozhraní
První čeho si všimnou stávající uživatelé je nové uživatelské rozhraní. Je barevnější, přehlednější a především, snadno upravitelné. Díky nástroji „návrhář formulářů“ není nutné přizpůsobovat přednastaveným formulářům a šablonám, ale vytvořit si je snadno přímo na míru konkrétním potřebám.
„Flexibilita je jednou z deviz informačního systému K2 point. Uživatelům v něm nabízíme otevřené nástroje, aby si formuláře, funkce a tiskové sestavy mohli snadno přizpůsobovat. Dát tyto nástroje do rukou zákazníka není obvyklé, u mnohé konkurence je pro podobné činnosti třeba využít placené konzultační služby. My zvolili svobodu. Ale nikoli anarchii, nakolik si kdo bude moci co přizpůsobit určí v jednotlivých vrstvách správce systému,“ doplňuje Motan.
Do svého informačního systému K2 se uživatel dostane i přes chytrý telefon, nebo tablet. Slouží k tomu aplikace pro Android a iOS, rozhraní je samozřejmě přizpůsobeno dotykovému ovládání na malé ploše displeje.
Zajímavou možností je instalace K2 point rozhraní přímo do multifunkčních kopírovacích strojů - k tisku vyplněných formulářů, faktur, dodejek a dalších dokumentů není potřeba počítač, potřebnou šablonu a zdroj dat lze vybrat přímo na displeji tiskárny. Analogicky, byť opačně, to funguje i při skenování.
Optimalizace provozu skladu
Zásadní inovací je integrace modulu WMS, neboli systému pro řízení skladu. Ten dostává informace co je do skladu přijímáno, co v něm přesně je a co z něj má být vyskladněno. Díky „knize umístění“ ví přesně, kde je které zboží (nebo materiál) ve skladu umístěno a díky znalosti „skladových zón“ dokáže optimalizovat rozložení zboží tak, aby se při kompletaci zakázek obsluha co nejméně „nachodila“. Navíc dokáže práci rovnoměrně rozdělit mezi skladníky ve směně tak, aby byli co nejlépe využiti.
Na sklad může úzce navazovat další představená novinka a tou jsou predikce prodejů a pohybu zboží. Systém v čase analyzuje pohyb zboží na skladě a naučí se předpovídat, kdy jej bude kolik potřeba a kdy je doplnit zásoby a v jakém množství. Pomocí stejných algoritmů dokáže identifikovat i nadbytečné skladové zásoby. Zejména u obchodů se širokým sortimentem není fyzicky možné mít všechno zboží stále skladem v dostatečném množství a tak lze na kartě každé položky nastavit takzvaný „service level“. 100% service level znamená, že bude obsloužen každý zákazník, tedy, že vždy bude na skladě dostatečný objem daného zboží. 85% service level znamená, že bude na skladě dostatek zboží na obsloužení 85 zákazníků ze sta a maximálně 15 zákazníků ze sta odejde s nepořízenou.
„Tyto analytické nástroje mohou spolehlivě pracovat právě díky integraci různých modulů do jednoho homogenního systému. Jen tak pracují vždy s aktuálními on-line daty. Oproti heterogennímu prostředí složeného z více systémů také uživatel nemusí řešit nastavení vzájemné komunikace, následky změn v jednotlivých modulech, má jednu licenci, jeden servisní poplatek, jednoho správce,“ vyjmenovává další výhody integrace Pavel Motan a Petr Schaffartzik doplňuje: „Dříve nebyl běžnou součástí ERP ani modul pro řízení výroby, což je dnes úplný standard. Stejný osud čeká i WMS. U nás nyní, u někoho později.“
Soubory reportů v přehledné grafice
Analytické nástroje stojí nad celým systémem a tak lze vhodným počátečním nastavením sběru dat vytvářet rozličné statistiky, reporty a grafická vyjádření jejich souhrnů, tedy dashboardy. Pokud je u každé karty, objednávky a dalších procesních prvků vždy uveden příslušný pracovník, lze snadno zobrazit data o jeho pracovních výkonech a několika kliknutími je, v přehledné grafické podobě, porovnat s jeho kolegy. Snadno lze poznat, komu jde práce dobře od ruky a zda se, v porovnání s náklady, firmě finančně vyplatí.
K2 v clouduZákazník se může rozhodnout, zda mu systém K2 point poběží na vlastním „železe“ (vlastní serverovna, hostingové centrum), nebo v cloudu na serverech společnosti K2 atmitec. U druhé možnosti odpadají starosti se správou infrastruktury. |
Úplně stejně můžeme zhodnotit i pracovní stroje. Srovnáním finančních hodnot, které byly jeho prostřednictvím vytvořeny a nákladů na jeho provoz (palivo, servisní práce, náhradní díly ...) bude jasné, zda se ještě vyplatí tento konkrétní stroj nadále provozovat. Ke každé zakázkové kartě a faktuře za palivo (servis ...) stačí doplnit identifikační značku stroje a podle ní pak nechat report vygenerovat.
Vestavěný e-shop nabízí nečekané možnosti
Webový obchod byl do K2 implementován již v předchozí verzi K2 sense, nyní se však rozšířily možnosti jeho nastavení a především schopnosti využívat data uložená v rámci K2.
„U integrace e-shopu do ERP systému můžeme hovořit o podobných výhodách, jako tomu bylo u řízení skladů. V e-shopu zákazník vidí vždy aktuální živá data, takže jakékoli změny v cenotvorbě a blokace zboží na skladě jsou vždy platné. Díky čerpání dat z ERP je samozřejmě mnohem snadnější i jeho údržba,“ vysvětluje Motan.
„E-shop nabízí i velmi nadstandardní funkce, například možnost sledování své zakázky při výrobě - zákazník uvidí, v jaké fázi procesu se jeho zakázka nachází,“ doplňuje Schaffartzik.
On-line obchod v K2 point je připraven i pro velkoobchodní nasazení, nákupčí objednávající zboží do více různých obchodů si může z připraveného menu snadno vybrat pro který obchod zrovna nakupuje - a podle toho se přepočítají i ceny, které u zboží vidí. Automatické doplnění dodací i fakturační adresy je samozřejmostí.
Další vývoj urychlí aplikační statistiky
Uživatelsky nenápadnou, ale přesto podstatnou novinkou jsou aplikační statistiky. Systém v anonymizované podobě odesílá informace o četnosti a způsobech využívání jednotlivých funkčních celků systému a prvků uživatelského rozhraní a tyto informace poté výrobce zužitkuje při dalším vývoji K2. Velké množství z 1200 mezigeneračních změn a vylepšení bylo založeno na požadavcích a představách uživatelů systému, aplikační statistiky tuto zpětnou vazbu vhodně rozšíří.
Zároveň se tak mohou odhalit části systému, ve kterých není využíván jejich plný potenciál a na ně zaměřit některý z webinářů nebo instruktážních videí. Jejich archiv má každý uživatel dostupný přímo z aplikace, což pomáhá v rychlém zaškolení i novým uživatelům.