To, že Microsoftu skončily zlaté časy, je jasné již delší dobu. Softwarový gigant si nejprve zavařil s technicky moderními, ale jednoznačně nepovedenými Windows Vista, zcela si nechal ujet vlak s dnes populárními tablety a se svým mobilním operačním systémem vsadil na nemocného koně, v problémech se zmítající Nokii. Zpět do sedla měl Microsoft vynést revoluční operační systém Windows 8, což se zatím nepodařilo. Jeho přijetí zákazníky je více než chladné.
Restrukturalizace: jedna strategie, jeden Microsoft
Ředitel Microsoftu Steve Ballmer odstartoval po třinácti letech svého šéfování masivní restrukturalizaci, která se dotkne desítek tisíc zaměstnanců a má společnost nasměrovat na správnou cestu. Z velmi dlouhého dopisu plného květnatých slov lze vyčíst několik závěrů.
Celý Microsoft bude mít jednotnou strategii. Zatím měla každá divize strategii vlastní a v tomto nedostatku spolupráce a vzájemného doplňování společnost zbytečně ztrácela potenciál. Citujme Steva Ballmera přímo z dopisu zaměstnancům: "Naše další strategie se zaměří na vytvoření rodiny zařízení a služeb pro jednotlivce i podniky, které umožní lidem na celém světě doma, v zaměstnání i na cestách provádět aktivity, kterých si cení nejvíce."
Konkrétnějidůležité personální změny v Microsoftu V rámci restrukturalizace odejde Kurt DelBene, který vedl divizi Office. Mnoho vedoucích pracovníků pak změní pozici a přesune se na nově vytvořená místa.
|
Od nové struktury si společnost slibuje větší spolupráci jednotlivých oddělení a z toho plynoucí provázanosti produktů a služeb. Zároveň by se měly technologické novinky dostávat k zákazníkům rychleji, tedy dříve, než je představí menší a flexibilnější konkurence.
Microsoft bude vyvíjet vlastní hardwarová zařízení, nebude jen dodavatelem softwaru. Do této chvíle byly produkty Microsoftu velmi závislé na produktech dalších společností. Koncová zařízení byla od HP, Dellu, Lenova, Aceru a dalších. S jejich přijetím u zákazníků stálo i padalo přijetí operačního systému Microsoftu. S trefným komentářem přišel Tom Krazit ze serveru Gigaom: "Reorganizace připomíná široké škále partnerů - od Dellu po Nokii - že jejich dlouhodobý patron došel k názoru, že jsou součástí problému, nikoli součástí řešení."
Microsoft má s vývojem hardwaru velké zkušenosti, vzpomeňme třeba na herní konzoli Xbox nebo pohybový ovladač Kinect. Vlastním vývojem tabletů a počítačů se Microsoft také vyhne problémům se stabilitou systému. Výrobce operačního systému neměl kontrolu nad ovladači a zbytkem hardwaru a velké množství různých kombinací konfigurací znemožňovalo vzájemnou optimalizaci softwaru a hardwaru.
To byl velký rozdíl oproti firmě Apple, která vývoj hardwaru a softwaru dělala vždy dohromady pod jednou střechou.
Microsoft zatím nenašel svoji identitu. Faktem je, že Microsoft má obrovský vývoj a často i skvělé technologie. Faktem však také je, že je neumí prodat. Vzpomeňme třeba na hudební přehrávače a hudební obchod Zune. Navzdory nesporným kvalitám a výbornému uživatelskému rozhraní přehrávačů skončil pokus o konkurenci iPodu nezdarem.
Možná za to může i pro zákazníky nečitelná identita obří korporace. Chybí jasné sdělení, chybí tah na branku. A trochu i image.
Srovnejme kupříkladu vize ředitele Microsoftu a ředitele Applu.
Steve Ballmer v dopisu zaměstnancům: "Tato společnost měla vždy velkou vizi: pomoct lidem uvědomit si svůj plný potenciál." A proti tomu Tim Cook v různých variantách při různých příležitostech: "DNA naší společnosti, tedy to, pro co tluče naše srdce, je maniakální soustředění na vytváření nejlepších produktů na světě. Ne dobrých produktů, ne velkého množství produktů, ale těch absolutně nejlepších produktů na světě."
Naděje pro Microsoft
Microsoft potřebuje věrné zákazníky. Takové, co si jako počítač pořídí Surface s Windows 8.1, jako telefon Lumii s Windows Phone 8 a jako domácí zábavní centrum nový Xbox a všechno to propojí přes cloudový SkyDrive. Teprve takový zákazník má šanci zjistit, že celý ten microsoftí ekosystém má své kouzlo. Ale dokud bude střídat počítače od Dellu, HP a Lenova, v kapse bude nosit iPhone, jako centrum zábavy u televize zvolí mediacentrum s linuxovým firmwarem a dokumenty nasdílí v Google Drive, tak se nad redmondským obrem nepřestane rozčilovat.
Reklama Microsoftu zesměšňuje Google Docs
14. května 2013 |