Diskuse k článku

Hlavně bez krve, prosil císař. Jak „puchřelo“ mocnářství v roce 1918

Konec rakousko-uherské monarchie překvapil i samotné české spiklence. Ani císař nežádal o nic jiného, než aby nedošlo ke krveprolití. Přinášíme druhý díl seriálu popisujícího vznik republiky před v říjnu 1918.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P83e45t38r74a 98J37a29n37á92k23o75v68á 2277660246439

Moje prababička narozená v roce 1886 zažila Rakousko, Československo, Protektorát a komunisty... Když se jí ptali v jaké době to bylo nejlepší,tak říkávala, že za Rakouska Uherska. Kdežto moje babička pamatovala na pěknou bídu za té uměle vychvalované 1. republiky. Většina lidí byla chudá a sedřená. Už přestaňte lidem lhát prosím...

0/0
4.11.2018 12:24

L48u24k36á51š 17P38a29v78l44á57s71e15k 8511119189141

Dá se říct, že jsme byli separatisti jako vyšití a urvali jsme značné území s obyvatelstvem, které nemělo s Čechy nic společného. A když někdo protestoval, tak jsme to občas potlačovali střelbou do lidí. Ale když má ten národ vůli být samostatný nebo se spojit s někým jiným, těžko se mu může bránit. Viz třeba Abcházie nebo Ukrajina.

0/0
31.10.2018 1:14

V22í27t 39P75r42č92í16k 9768270334730

Koukám, že jsou tu téměř všichni ohromě chytří. Jejich kritika, nebo spíše spílání českým politikům, kteří před sto lety vyhlásili nezávislý stát vychází především z toho, že vědí, co se tu za následujících sto let odehrálo. Z tohoto pohledu může být jejich jednání nazíráno jako chybné.

Jenže tenkrát opravdu nemohl nikdo tušit, co všechno bude následovat. Dá se říct, že před válkou byli vrcholní čeští politici k monarchii nebývale loajální, na rozdíl od buršáckých Němců a vypočítavých Maďarů. A to i přesto, že monarchie už po desítky let vůbec nebyla schopná nějaké zásadnější reformy. Po vypuknutí války už neměli moc na vybranou; před Čechy se otevírala jen perspektiva boje a umírání za německé zájmy. Tím, že se R-U v průběhu války čím dál víc měnilo v německý satelit, se vyhlídky českého národa stále zhoršovaly. Loajalitu si navíc monarchie v průběhu války vynucovala dost drakonicky; i za obyčejné hospodské řeči padaly občas rozsudky smrti. Snad ještě horší bylo, že zkostnatělý stát nedokázal v průběhu války svým občanům zajistit ani základní životní prostředky. V Plzni 1918 při nepokojích vyvolaných hladovými a frustrovanými lidmi bylo policií zastřeleno několik dětí; incident nebyl rozhodně ojedinělý. Vyhlášení nezávislého Československa bylo správným krokem. R^

+12/−2
27.10.2018 18:06

R41o11m39a48n 56O79l77á78c51h 6198592332

Posuzováno čistě podle HDP, plus podle toho, že němčina je na rozdíl od češtiny světový jazyk, se to národní obrození zrovna dvakrát nevyplatilo... Ale pro lidstvo jako celek je to rozhodně pozitivní - Češi a jejich kultura jsou jednoznačně odlišní od Rakušanů i Němců.

+1/0
27.10.2018 17:19

J63i65r92i 26D37o32b76r35ý 9838199633

Nemcina je vyznamny jazyk, ale svetovy neni. Podle poctu mluvcich (necelych 80M) nema ani na prvni desitku v zebricku.

Ale jinak souhlas. Babylon jazyku je problem. Zvlast kdyz se napriklad doba "objevu chemie" kryje s narodnim obrozenim. -ny, -naty, -ity, ... brzy tomu dosel dech diky neschopnosti popsat slozitejsi slouceniny, uz se to castene opustilo za cenu jeste vetsiho zmatku, kdy napriklad kyslik uz nevytvari kyslicniky, ale oxidy atd. Nebo prejmenovani mesicu v roce. Ach jo, takhle si zkomplikovat zivot,

0/0
29.10.2018 9:53

L50u87k89á80š 49P41a46v18l28á42s95e28k 8491959119901

Tehdy byl a mj. i díky Čechům přestal.

0/0
31.10.2018 1:15

Z36d72e59n98ě54k 87Č63e72r82m25á65k 4835985905489

Historik Jan Rychlík, ač sám katolík, dokázal ve své knize Češi a Slováci ve 20. století ocenit vznik ČSR následujícími slovy: "z hlediska Čechů a Slováků měl vznik Československa epochální význam: znemožnil totiž vytvoření pro Čechy nepřijatelné německé Mitteleuropy či jiné podobné varianty německého velikonočního programu, což byla v středoevropském prostoru jediná alternativa k vzniku ČSR; pro slovenský národ znamenal vznik republiky ochranu před postupující maďarizací". Internetoví experti tady zatím plivou na TGM, aniž by přečetli jedinou jeho knihu, a oslavují zřejmě hodného, ale naprosto neschopného posledního císaře Karla (viz jeho zesměšnění, kdy veřejně lhal v Sixtově aféře a následně se ve Spa absolutně podřídil německému velení, čímž de facto sám pohřbil rakousko-uherskou nezávislost). Již předtím, když kongres USA 7.12.1917 jednomyslně vyhlásil válku Rakousku-Uhersku, prezident Wilson tento krok odůvodnil slovy, že "R-U již není svým pánem, ale prostě vazalem německé vlády". Vyznavači módní habsburské nostalgie by se měli také zamyslet, proč sami Rakušané v roce 1918 vyhlásili Rakouskou republiku a konfiskovali habsburský majetek?

+14/0
27.10.2018 14:01

T64o77m59á51š 58M74o40r46a42v42č89í26k 3377456263965

Ona je ta idealizace možná dána tím, že Karel I. se filtruje přes jeho lidství a sociální cítění a František Josef zase přes Belle Epoque. Jinak objektivně a fakticky byl opravdu Karel I. slabý a nerozhodný císař, který si sice přál mír, ale jen za podmínek pro něj výhodných a pro Dohodu nepřijatelných. A pak ve Spa sám sebe naprosto popřel, dobrovolně se stal vazalem Německa a defakto pohřbil R-U. Kam vítr, tam plášť. Buď měl být rovnocenným spojencem a jít za vítězstvím nebo měl uzavřít separátní mír, který byl pro něj dokonce relativně velkorysý, protože Dohoda se snažila co nejdřív ukončit válku. Sice by to znamenalo vpád Německa do Čech, Tyrolska, ale budoucnost pro R-U. Ani co se týká jeho reforem R-U nebyl originální. Jen převzal myšlenky Františka Ferdinanda d.Este, což neznamená, že to bylo špatně, jen by neměl být považován za autora. Jeho velkým plusem ale bylo jeho lidství a sociální cítění, za což byl pak blahořečený, ale před tím, než se tomu stalo se právě musely probírat ty jeho lži, tzn. zda-li jsou křesťansky obhajitelné (křesťan může za určitých podmínek lhát).

+4/−1
27.10.2018 14:34

V25í45t 94P14r74č83í64k 9758860244170

Je pravda, že Karel převzal myšlenky Ferdinanda d.Este, ale ani v jejich prosazování nebyl důsledný. Ferdinand především dobře věděl, jak zhoubný je pro monarchii dualismus, tj. silné Maďarsko, velmi málo loajální k dynastii, navíc dusící ostatní národy v karpatské kotlině. Byl odhodlán R-U dualismus zničit, třeba i vojenskou akcí. Oproti tomu návrh Karla I. na federalizaci otázku Uher vůbec neřešil, ponechával Maďarům jejich výsadní postavení na úkor Slováků, Rumunů, Chorvatů a dalších. Už proto byl neměl šanci na úspěch. Navíc přišel dvacet minut po dvanácté, což si musel uvědomovat i sám císař, pokud nebyl úplně zaslepený nebo hloupý, což podle mého názoru nebyl.

+1/0
27.10.2018 17:42

J64a82n 56K46i27s78z77a 6280671976473

dobře napsáno! Jediné, co mi dnes vadí, je to, že se zapomíná na ostatní.

0/0
27.10.2018 14:41

P36e60t89r 40S27o18u37k59u27p 6559859105309

Masaryk a spol byli vlastně takoví vlastizrádcové. Za Rakouska Uherska ani ti největší snílci nesnili o úplné samostatnosti, dokonce ani po začátku války, spíše jen reformě mocnářství, která se sice dlouhá léta odehrávala, ale příliš pomalu.

Kdyby válka dopadla jinak, byli by legionáři zločinci, kteří by se nesměli vrátit.

Masarykovi a spol se skrze špinavé politické triky naskytla možnost dostat se k moci, tak toho využili. Republika se jim podařila založit, protože se to hodilo "spojencům" jako způsob potrestat Rakouska-Uherska a způsob jak oslabit to co z něho zbude. Také zjevně byl úmysl oslabit německy mluvící obyvatele.

Bohužel to s tím trestáním přehnali, čímž vyprovokovali druhou světovou. Politika je špína a oslavování jsou vždy vítězové i když se zpravidla nechovají lépe než ti poražení. Je to hodně o štěstí a o tom jaké triky kdo použije. Masaryk není o nic lepší než průměrný politik té doby, jen se dostal ke korýtku, které si sám vyintrikoval, což z něj bohužel v očích mnohých dělá téměř nadčlověka. Je to ale jen propaganda vítězné strany.

+6/−17
27.10.2018 12:35

V87á94c25l63a10v 11K71o36p51t19a 4564883942

Tohle je samozřejmě nesmysl, šlo jim o emancipaci a rovnoprávné postavení národa. Je jen logické že nejdříve toho zkoušeli dosáhnout v rámci mocnářství, postupem doby bylo stále více jasné že Rakousko je nereformovatelné. Rakousko si vykopali svůj hrob samo tím že významnou částí populace zacházeli jako s občany druhé nebo třetí kategorie a ti samozřejmě neměli zájem na záchraně Rakouska. Stejným postupem si například prošla i americká revoluce, kdy Benjamin Franklin věřil v narovnání v rámci impéria a později si uvědomil, že to není možné.

+12/−1
27.10.2018 13:10

T25o21m47á19š 76M28o58r88a83v15č73í57k 3757366253685

Je to tak, navíc spousta důležitých faktů je ukryta v detailech. To se v dějepise ani v populárních hist. článcích moc nepíše. Faktem je to, že Hitler nacionalismus, antisemitismus, deslovanizaci či Lebensraum vůbec nevymyslel. To bylo cílem už za první světové - viz německé válečné plány. Je potom vtipné jak moc se liší dnešní hodnocení Hitlera vs. Hindenburga, Ludendorffa či Viléma. Hitler byl sice čiré zlo, proti tomu nikdo nic nenamítá, ale vše co dělal, byla jen reakce na zkušenosti z první světové války a odraz tehdejších Němců. Měl stejné cíle, jen se snažil vyhnout chybám jeho předchůdců. Právě ty detaily počátků 20. století dost vyjasní, jakou úlohu následně sehrál Hitler v dalších desetiletích.

+6/0
27.10.2018 13:26

Z68d31e64n62ě68k 51Č11e25r77m26á94k 4705955265149

Pane Moravčíku, děkuji za to, co jste napsal. Málokdo je dnes schopen si tyto důležité okolnosti uvědomit.

+1/0
27.10.2018 15:29

T10o44m11á96š 88M50o50r37a36v21č45í81k 3307666873725

Ono se ani není čemu divit. Já to před 10 lety taky nevěděl. Moc mě zajímaly válečné operace, ale ne detaily pozadí. Popravdě jsem na Hitlera díky první světové válce hodně změnil názor (nemyslím z negativního na pozitivní, ale ve smyslu vyjasnění). On defakto opravdu zastupoval ideje Němců staré už několik desítek let a kdyby místo zplynování Židů je spolu se Slovany vyhnal někam do stepí, tak by se vůbec od Hindenburga/Ludendorffa nelišil. Hitler jen měl větší štěstí a spoustu bodů prvoválečného Septemberprogramm mohl realizovat. Prostě německým jasně doložitelným cílem už v první světové válce byl Lebensraum a "konečné řešení" pro Židy a Slovany a neměli bychom si tudíž naše tehdejší soužití s Němci moc idealizovat. Samozřejmě, že toto se netýká Karla I., ale ten už byl stejně pak vnímán i svými Němci jako zrádce a R-U už bylo jen vazalem Německé říše. Kdyby Němci vyhráli, nemusela by nás tahle alternativní historie vůbec těšit. Místo české kotliny bychom taky dnes mohli on-line diskutovat někde z ruských stepí nebo Sibiře.

+4/0
27.10.2018 16:01

P85e13t67r29a 54H92e30l53i24k94a69r91o80v57a 9628714797154

Dobře jste to vystihl. Doporučuji přečíst knihu Jiný Masaryk, teď vyšla. Byl to mocichtivý, bezskrupulózní člověk. Tatíčka z něj udělala prvorepubliková propaganda, protože lid potřeboval po císaři k někomu vzhlížet.

+2/−9
27.10.2018 13:26

K38a55t77e46ř73i28n40a 93V52ý27b85o30r43n36á 6140409919

Jako že k císaři, "starému Procházkovi", vzhlíželi? :)

+1/−1
27.10.2018 13:31

T12o75m71á21š 78M89o86r11a29v57č68í79k 3727486643765

Tak u některých byl oblíbený. Jak byl Karel I. tragická figurka 1916-1918, tak byl František Josef I. tragická figurka 19. století. Prakticky všechno co mohl, tak prohrál a musel dělat neustálé ústupky nejen vně císařství, ale i uvnitř. Z nenáviděného reakcionisty se nakonec stal relativně oblíbeným starým poražencem. Až do své smrti se téměř se všemi svými ústupky nesmířil. Ale to už uvrhl svou říši do dalšího neštěstí. To jsou vlastně nakonec i jeho vlastní slova před jeho smrtí.

+5/0
27.10.2018 13:45

P90e21t19r36a 21H83e36l35i11k74a44r33o79v68a 9648614877544

Asi vás to překvapí, ale ano. Proto se taky Masaryk po svém zvolení stylizoval do těch polovojenských úborů, objevoval se na koni apod., aby vzbuzoval image vládce, na jakého byli lidé zvyklí. Lidé císaře respektovali, řeči o starých Procházkách, degenerovaných feudálech apod. jsou prvorepubliková propagandistická záležitost a komunisté v tom samozřejmě pokračovali.

+1/0
27.10.2018 17:28

V86í10t 68P35r48č68í75k 9268250584600

Asi vás to překvapí, ale komunisté, nebo spíše budoucí komunisté, tenkrát ještě radikálnější sociální demokraté, byly pro zachování monarchie až téměř do jejího konce, na rozdíl od téměř všech ostatních politických proudů. Monarchie byla z jejich pohledu ideálním ekonomickým celkem, v rámci kterého se budou nejlépe prosazovat zájmy pracujících. Bylo by tedy podle nich chybou bourat ji ve jménu buržoazního nacionalismu. Teprve až stále prohlubující se neschopnost R-U úřadů zajistit občanům v průběhu války základní životní potřeby, v kombinaci s četnými výstupy represivních složek proti hladovým, nespokojeným občanům je přiměla zlomit nad monarchií hůl.

+3/0
27.10.2018 18:17

P31e13t62r18a 38H32e26l77i28k18a75r50o69v46a 9448664177424

což byla ovšem hloupost, protože v průběhu války je bída vždy bez ohledu na státní zřízení a výstupy represivních složek proti nespokojeným občanům se děly ve všech ostatních režimech, často dokonce mnohem krutěji než v R-U.

0/0
27.10.2018 18:49

V63í95t 79P34r85č48í95k 9508520524430

Paní Helikarová, mýlíte se. Pokud ovšem nechcete srovnávat R-U z daleko chudšími státy, jako bylo Rusko, Bulharsko nebo Osmanská říše. Pravda je taková, že těžkopádný, zkostnatělý R-U erár byl schopen fungovat obstojně v době míru, ale válka, kterou sám vyhlásil, pro něj byla příliš velké sousto a naprosto v ní selhal.

Z vyprávění pamětníků, kteří už bohužel nejsou mezi námi, si vybavuji poučné srovnání: Pro Protektorát Čechy a Morava byl sice charakteristický odporný totalitní režim, ale nikdo neměl hlad, všichni měli co na sebe, v zimě bylo čím topit. Německá byrokracie fungovala velmi efektivně. Oproti tomu doba první světové války znamenala naprostý nedostatek všeho: bída, hlad, zima byla všudypřítomná.

Represe vůči zoufalým, hladovým a frustrovaným občanům, při kterých umíraly i děti, rozhodně nebyly ospravedlnitelné tím, že byla válka.

Tady možná naleznete klíč k poznání, proč lid, který podle vás tak zbožňoval Františka Josefa I., Karla I. a další vámi milované elity monarchie, kterými byla vládnoucí dynastie a šlechta, tyto své idoly tak snadno zavrhl a raději zvolil samostatnou Československou republiku.

+5/0
27.10.2018 20:46

P19e94t34r75a 13H96e22l36i93k57a51r86o43v79a 9778464397314

Lid nic nezvolil, bylo mu to zvoleno, aktivní menšina si upekla svůj projekt a většina byla ve vleku událostí, jak to tak bývá. Jinak za protektorátu hlad samozřejmě byl, což je známé i z vyprávění pamětníků, nemusím ani chodit daleko, moje tchyně jako dítě chodila pořád na houby, protože jinak prostě nebylo moc co jíst, z venkova se pašovalo do hladových měst jídlo, ostatně i v době republiky za hospodářské krize lidé padali hladem na ulici, a to ani nebyla válka, ale to jistě všechno víte.:-)

0/−1
28.10.2018 13:33

V90í80t 60P42r62č29í78k 9358450644650

Veškeré zásadní politické změny vždy prosazuje a realizuje aktivní menšina, jinak to ani nelze. Nejinak tomu bylo v roce 1848, 1948, 1989 i dalších milníků našich dějin, a samozřejmě i u milníků v dějinách jiných národů. Předpokladem ovšem je získání velmi rozsáhlé podpory mezi neaktivní, "mlčící" většinou. A takovou podporu česká politická reprezentace v roce 1918 nesporně měla, jinak by svůj záměr těžko mohla dovést do zdárného konce.

+2/0
28.10.2018 16:57

Z66d84e79n82ě67k 32Č82e10r46m72á33k 4175715585909

Knihu Jiný TGM napsal pan Kosatík, který si obraz Masaryka trochu upravuje podle svých vlastních představ, ale přesto se opakovaně v různých rozhovorech vyjádřil, že právě T.G.Masaryka považuje za nejúctyhodnější postavu moderních českých dějin. Doporučuji Vám přečíst si některé dílo, které TGM sám napsal, třeba pak jeho postoje a názory lépe pochopíte a přestanete ho hloupě urážet.

+3/0
27.10.2018 15:39

J75i62r10i 56T48i19c73h59y 2716909102567

Dalsi zradce - po Soukupovi - promluvil (a).

0/0
27.10.2018 16:32

M75a55r49t67i42n 55N68e19r77m67u29t 4209960778984

O povaze Masaryka si nedělám žádné iluze a už jsem alergický na čím dál víc pěstovaný kult jeho osobnosti, ale na těchto věcech přece vůbec nezáleží, důležité je, že byl úspěšný v našem zájmu a buďme za něj rádi. Taky budiž dalším důkazem, že dnes dávaná na odiv "slušnost" je v mezinárodní politice zlo.

+1/0
29.10.2018 13:37

P66e97t82r19a 12H51e85l66i78k78a95r55o90v17a 9238874827214

Císař Karel chtěl válku ukončit už po svém nástupu na trůn - ale zrovna ze strany budoucích vůdců Československa na tom nebyl vůbec zájem, protože to by ohrozilo jejich vizi republiky. Karel byl dobrý člověk a záleželo mu víc na jeho národech než vlastní moci, což se nedá říct o jiných...

+13/−9
27.10.2018 12:10

T56o36m59á78š 40M77o48r62a80v32č56í51k 3127776493515

Karel I. měl své stránky, za které jej obdivuji (lidství, sociální cítění - vydal na tu dobu docela revoluční sociální zákony, které sice bídu moc zmírnit nemohly, ale ukazuje to na jeho charakter). Ale zase je potřeba se držet faktů při jeho hodnocení. Válku zdědil, popravdě nevím, zda-li podporoval její začátek, protože nebyl na jednání o válce přizván. Druhým faktem je to, že první, kdo chtěl mír byl umírající František Josef I. Třetím faktem je to, že první nabídku k míru dali Němci a Karel I. z pozice síly, protože tehdy vyhrávali, ale státy Dohody jim odpověděly, že se před nimi nebudou sklánět, protože dosažené výsledky neodpovídají ekonomické síle a vše se příští rok zvrátí. Čtvrtým faktem je to, že dokud měl nějaké možnosti tak Karel I. odmítal separátní mír. Pátým faktem je to, že nabízel ve své druhé nabídce míru Dohodě víc ústupky Německého císařství než ty své (Belgie, Alsasko, Lotrinsko, ale celé se to třelo o jižní část R-U). Itálii Dohoda slíbila velké zisky, tak není divu, že nechtěla paběrkovat na drobcích a Německo na to taky nechtělo přistoupit. Dalším faktem je to, že nakonec začal uvažovat i o separátním míru, protože mu už nic jiného nezbývalo. Nakonec to ale dopadlo tak, že pod tlakem přísahal věrnost Německé říši a vydal svou armádu pod diktát Němců - viz smlouva ze Spa.

+11/−1
27.10.2018 12:52

T75o75m62á88š 58M69o18r76a69v70č86í63k 3607956883845

A právě smlouva ze Spa je asi největší Karlovo morální dno a největší chyba, jakou udělal. Právě to, že se stal vazalem Německé říše, mělo dalekosáhlé následky na poválečné uspořádání. Do té doby si Dohoda nepřála nějak dělit R-U, ale od té doby s Rakouskem-Uherskem neměli slitování.

+9/0
27.10.2018 13:00

J18o62s70e27f 30H36a29v44e56l 8304286397243

Minus byl omylem.

0/0
27.10.2018 17:28

M75a11r56t13i25n 40G60l98a33s50e47r 9585899170527

ČSR, to byl stát pro několik vyvolených, ale většina si oproti starému Rakousku značně ekonomicky pohoršila.

+3/−12
27.10.2018 11:59

J86a65r91o47m48í88r 40K59r29á25l 4550419154679

Spíše většině bylo jedno, zda bude ČSR, nebo nějaká RU federace. Byli rádi, že je po válce.

+4/0
27.10.2018 12:34

T39o40m93á11š 68M24o82r48a29v45č88í60k 3667246223375

Ano, za války byla strašná bída a hlad. Navíc v každé malé vesničce máte pomník pro desítky mrtvých vojáků. Neznám přesná data, proto na to nechci reagovat, ale nevěřím, že si většina ZNAČNĚ ekonomicky pohoršila. Pro mnohé se nic nezměnilo. Například mí předci měli před válkou x hektarů a po válce to samé, takže jen záleželo na tom, jak se urodí a z ekonomického hlediska jim bylo jedno, zda-li jsou pod R-U nebo ČSR.

+2/0
27.10.2018 13:09

Š22t82ě16p56á89n 38B80u90r35i44a51n 3373863681985

Ano, ekonomika nově vzniklého Československa byla pod úrovni bývalého R-U. 1) Logicky došlo k narušení společného trhu. 2) Československo muselo platit válečné reparace, resp. určitou část, jelikož z mezinárodního hlediska šlo nástupnický stát po R-U, které prohálo válku. 3) Ekonomicky prosperujícím Českým zemím se připojilo zaostálé severní Uhry - Slovensko. Když se to celé smíchá, tak makroekonomicky jsme si jako národ pohoršili. A stejně to našim předkům stálo za to.

Oni si pohoršili veškré nástupnické státy R-U, válka definitivně zdecimovala obodbí BELLE ÉPOQUE...

Jen nerozumím té vaší poznámce o vyvolených, nějaký příklad by nebyl?

+2/0
27.10.2018 16:56

P54e41t93r 20M53a57r31š92o68u73n 5675308126856

Hlavně bez krve, prosil císař po první světové válce... ;)

0/0
27.10.2018 9:00

M80a73r28e31k 16S42a49j84d25a 2385580486678

Ale to uz byl jinej, nez ten co ji vyhlasenim valky Srbsku rozpoutal, ne? :)

+8/0
27.10.2018 9:11

P65e27t86r95a 79M30a89l57a66k56o70v63a 1168290230424

no císař Karel chtěl od svého nástupu válku ukončit, bohužel se mu to nepodařilo. A je rozdíl me smrtí vojáků ve válce a kravou řeží civilistů v zázemí, i když obému je ideální se vyhnout....

+4/−1
27.10.2018 9:33

T88o68m36á93š 19M60o25r29a30v53č29í24k 3387126443705

Zase, aby se ten Karel I. neustále neidealizoval, tak se sluší taky napsat, že ten jeho nástup na trůn byl v době, kdy se mu hroutilo císařství. Podle historiků se bál jak prohry, tak výhry, protože v té době už bylo císařství ve vleku Německa, takže není divu, že se to snažil nějak ukončit. Rozhodně tušil, že ho nic dobrého nečeká.

+4/0
27.10.2018 11:03

V84á90c13l15a72v 92N46o39v54o29t34n13ý 6636252856292

Pokud by vyhráli, to by přišla teprve ta pravá germanizace.

+3/0
27.10.2018 15:41

T16o95m56á12š 63M39o17r49a96v65č51í60k 3167616543315

Ano, to je dokonce doložené viz Septemberprogramm 1914. Slované a Židé měli být po první světové (Velké válce) vyhnáni na východ do stepí, případně germanizovaní. Paradoxně si tohle většina lidí spojuje jen s Hitlerem, ale ten jen důsledně pokračoval v plánech první světové. Díky Karlovi I. a dohody ze Spa bylo tímto plánem defakto ohroženo i území současné ČR. Možná bychom už dnes tady diskutovali německy a naši bratia maďarsky.

+2/−1
27.10.2018 16:10

T84o84m72á12š 23M50o48r51a38v80č74í84k 3577616143435

Navíc byl trochu i vyčuraný. Podporoval obětování německého Lotrinska a Alsaska Francii, ale zamítl mír, kde měl něco obětovat ze svého (třeba jižní Tyrolsko). Viz Sixtova aféra.

0/0
27.10.2018 11:48

M34i22r27o81s10l79a41v 77S51u16c49h30y 5420409770100

Tak zaprvé ještě nebylo po válce, a za druhé dobře věděl, jak dopadla carská rodina v Rusku. Bál se toho, že vše skončí po bolševicku.

+5/0
27.10.2018 9:49

Najdete na iDNES.cz