Vyrábějí sklo pro metro i Národní divadlo. Sklárny Kavalier slaví 170 let

Jejich výrobky nechybějí v žádné laboratoři, setkáte se s nimi v pražském metru, v Národním divadle a možná je používáte každý den při vaření. Sklárny Kavalier v Sázavě slaví v těchto dnech 170 let od svého založení.
Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam, kde stroje nestačí.

Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam, kde stroje nestačí. | foto: Jan Kužník

Před 170 lety, pátého června 1837, zahájil František Kavalír provoz ve své první sklárně ve městě Sázava. V roce 1923 bylo na trh uvedeno první borokřemičité laboratorní sklo, jehož modernější verzi zná každý, kdo na základce byť jen nakoukl do učebny chemie. Odměrné válce, nálevky, sklenice, to všechno pochází ze Sázavy. Máme pro vás malou exkurzi do továrny, bez jejíchž výrobků se neobejde žádná domácnost.

Pro metro i pro Národní divadlo

Ve sklárnách se nevyrábí pouze technické sklo, ale i pekáče, konvice, hrnečky, zapékací misky, pokličky a další nezbytnosti, jenž cinkají v každé kuchyni. S kavalierským sklem se však setkáte i v pražském metru. Konkrétně na stanici Karlovo náměstí, jehož stěny jsou obloženy skleněnými deskami ze Sázavy. Zcela ojedinělá zakázka vzešla od Národního divadla. Firma dostala na starost opláštění Nové scény Národního divadla v Praze. Celá budova je obložena obřími skleněnými a speciálně zabarvenými "obrazovkami". Dodnes prý existují formy na tyto desky a ve skladu je stále připraveno přibližně patnáct náhradních obrazovek. Vzhledem k jejich odolnosti a trvanlivosti jich však zatím nebude třeba.

Skleněné obrazovky na obložení Nové scény Národního divadla
Skleněné "obrazovky" na obložení Nové scény Národního divadla se vyráběly právě ve sklárnách Kavalier. V pozadí skleněný obklad pro stanici metra Karlovo náměstí.

Ačkoliv větší část výroby již dávno převzaly moderní stroje, foukači skla mají v Kavalieru své pevné místo. Ne vše totiž stroje dokážou. U některých laboratorních skel je například požadavek na tloušťku stěn tři milimetry. Takovou masu skla žádný automat nevyfoukne. Zde pak přicházejí na řadu sklářští mistři. Jejich práce není nikterak jednoduchá. Stát u rozžhavené a rozzářené pece, do které se nelze bez speciální masky s tmavým sklem ani podívat, není pro každého.  

Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí 
Sklář má na krku ochrannou masku s tmavým sklem. Tu používá při nabírání roztavené hmoty z pece. Pomocí náústku se maska drží v ústech, aby měl foukač volné ruce.

Kde se vzala křivule ve znaku firmy

Křivule svého času neodmyslitelně patřila ke každé alchymistické dílně. Výroba těchto baňatých destilačních nádob nebyla technologicky vůbec jednoduchá a právě František Kavalír ji zvládal ve svých sklárnách nejlépe. Objednávky se jen hrnuly a zřejmě již do této doby se datuje vznik specializace firmy zejména na laboratorní sklo. Křivule se posléze logicky dostala i do nezaměnitelného loga společnosti. Továrna však vyráběla například i skleněné lékovky. Každý lékárník měl svůj podepsaný vzor, který mu nikdo jiný nemohl vzít.

Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí
Postup při výrobě ručně foukaného skla

Sklárny Kavalier - výroba skleněné výplně dvířek od pračky Sklárny Kavalier - Petr Boubín z odboru řízení výroby drží v ruce hotové
Výroba skleněných dvířek pro automatické pračky. Petr Boubín z oddělení řízení výroby (obrázek vpravo) již drží hotovou skleněnou výplň, kterou máte vsazenu ve dvířkách pračky pravděpodobně i vy.

Sklárny Kavalier - výroba odměrných kádinek Sklárny Kavalier - výroba odměrných kádinekSklárny Kavalier - výroba odměrných kádinek - opětovné zahřátí skla před zhotovením nálitku Sklárny Kavalier - formy na foukané sklo
Výroba odměrných válců. Na předposlední fotografii probíhá znovuohřátí válce v místě, kde bude hubička. Ta se pak kalibrovaným kolečkem formuje na dalším stroji. Válce se poté nechají na lince vychladnout a putují k potištění kalibrovanou stupnicí. Na posledním snímku jsou různé formy.

Sklárny Kavalier - část sortimentu připravená k transportu do meziskladu Sklárny Kavalier - Laboratorní sklo SimaxSoučasná nabídka výrobku pro domácnost skláren Kavalier Nezaměnitelné logo společnosti s křivulí
Část současného sortimentu skláren, do kterého kromě varného skla pro domácnost (předposlední fotografie - značka Simax) spadá i hutní sklo, laboratorní a technické sklo, skleněné trubice, průmyslové aparatury apod. Na posledním snímku vidíte nezaměnitelné logo Kavalieru s křivulí.

Stará účetní kniha První parní vlak přijel do Sázavy v roce 1901Sklárny Kavalier - Nedílnou součástí provozu byly i pravidelné mše Sklárny Kavalier - Takto vypadal první katalog společnosti
Zleva: Staré účetní knihy vedené s největší pečlivostí. První parní vlak přijel do Sázavy v roce 1901. Pro sklárny to znamenalo velký pokrok, protože později mohly být výrobky dopravovány po železnici rovnou, a ne jako dosud na koňských povozech. Součástí života v továrně byly i pravidelné huťské mše. Na poslední fotografii pak vidíte první katalog výrobků firmy.

Sklárny Kavalier - foukači skla nastupují tam,kde stroje nestačí

Více se o sklárnách Kavalier dozvíte na stránkách firmy zde.
Zajímala by vás podrobná reportáž z výroby skla? Napište nám do diskuse.



Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...