Z cesty, po Vltavě plují hrábě. Z přístavu vyrazila měřicí loď Valentýna

Snad každý řidič se už na silnici či dálnici setkal s vozidlem údržby. Napadlo vás, jak, případně jestli vůbec probíhá podobná údržba či kontrola na vodních tocích? I tam totiž vládne čilý provoz. O to, aby lodě na Vltavě a Labi nic neohrozilo se stará měřicí loď Valentýna II.

Je to monumentální pohled, když se proti vám poměrně svižně šine loď s něčím, co připomíná hrábě. Nutno dodat, že jsou bezmála padesát metrů široké. Není divu, že výletní loďky uctivě vyhýbají. Po řece právě pluje loď, která zkoumá, jaká je hloubka a jestli na dně nečíhá nějaká překážka. Třeba utopený automobil.

I takové případy už posádka Valentýny zaznamenala. Ke každodenní rutině patří kontrola říčního koryta, zkoumání toků po nebo před zakládáním staveb či monitorování škod, které napáchaly povodně. Například kontrola dna Vltavy se musí provádět jednou za rok. Prakticky však není dne (krom dovolených), kdy by něco nevyměřovala.

Po Vltavě pluje vyměřovací loď Valentýna II. Pomocí sonaru měří dno řeky (12....

Nahlédnout pod hladinu a prozkoumat, co se na dně skrývá, pomáhá posádce speciální sonar MD 300 od finské společnosti Meridata Ltd. Pracuje na frekvenci 100 kHz. Systém sklopných ramen umožňuje nastavit šířku měřícího pruhu od osmi do 48 metrů. Loď tak může "pročesávat" široká koryta i úzké plavební kanály. Na loď byl nainstalován během modernizace v roce 1999.

Vyměřovací loď Valentýna

Loď postavily v roce 1989 na objednávku Povodí Vltavy loděnice v Mělníce. Jako základ posloužil remorkér TR 610. V roce 1999 prošla rekonstrukcí, kdy byl namontován sonar finské výroby MD 300.

Zařízení umí měřit už od 0,6 metru. Nicméně to bezmezerové je od 1,4 metru, vzdálenost mezi jednotlivými senzory na ramenou je jeden metr. Paprsky z něho vylétají v kuželu, jehož stěny se protnou v hloubce 1,4 metru. Účinný dosah je 200 metrů. Je tedy určeno na měření mělkých vod.

Úchvatná je přesnost, s jakou dokáže popsat terén. Výrobce uvádí +/- 4 centimetry + 0,025 procent z měřeného rozsahu. Poměrně úchvatné číslo, uvědomíme-li si, že je osazeno na více než třicet metrů dlouhé lodi, která se houpe na vlnách. Jak je to možné?

O přesné umístění lodě v prostoru se zároveň stará několik zařízení. Základem je aparatura snímající GPS signál z amerických a ruských satelitů (slouží k umístění na osách x, y). Ty jsou však podle slov obsluhy záměrně zatíženy provozovatelem chybou, aby jejich dat nebylo možné zneužít. Ta se pohybuje v řádu metrů. Což je pro potřeby měření naprosto nedostačující. (Pozn. redakce: Pravděpodobně jde nikoli o úmyslně vloženou chybu - ta byla zrušena již v roce 2000 - ale o chyby z jiných zdrojů, které zoůsobují, že určení polohy není tak přesné, jak by loď chtěla).

Aby tuto chybu korigovali, mají technici ještě jednu měřicí stanici na břehu. Je umístěna na definovaných bodech, tj. místech, u kterých známe jejich přesné souřadnice. Stanice posílá data radiově na loď, dosah je v řádu kilometrů. Vzájemným odečtením údajů z obou zařízení se daří chybu eliminovat na nějakých 25 cm.

Což však nedostačuje pro osu z, tedy hloubku. Údaje z družic jsou pro její zjištění kvůli chybě nepoužitelné. Hloubka se proto měří jinak, pomocí takzvaných radiolimnigrafů. Jde o tlakové zařízení, asi třicet centimetrů dlouhý váleček, které umí z tlaku odvodit vodní sloupec. Technik ponoří jeden na začátek a druhý na konec úseku, který se má scanovat. Data z nich se přenášejí radiově do lodi. Pomocí odečtu od pevně stanoveného bodu určí nadmořskou výšku, od které se počítá skutečná hloubka.

Hlavní parametry lodě

délka: 31,45 m
šířka 9 m
výška 3,6 m
výtlak 170 t
ponor 0,9 - 1,1 m
výkon motoru (2) 309 kW

Po Vltavě pluje vyměřovací loď Valentýna II. Pomocí sonaru měří dno řeky (12....

Parametry měření

šířka měření 8–48 m
rozsah měření (bezmezerově) 1,4–200 m
rychlost měření max. 5 km (do 5 m hloubky)
rychlost měření max. 15 km (5–100 m hloubky)

O orientaci na sever se na palubě lodi stará gyrokompas. Původní velký analogový nahradila krabička na stole, digitální gyrokompas. Možnou chybu vzniklou náklonem lodě zase měří inklinoměr, který zjednodušeně řečeno pracuje na principu vodováhy.

Samotná Valentýna II je na vodě od roku 1989. Jako základ posloužil tlačný remorkér TR 610.   Vyrobili ho v mělnických loděnicích. Má speciálně navrženou příď, která minimalizuje zanoření při vyšších rychlostech. Kabina kapitána se kvůli měřicí aparatuře přesunula na záď. Kvůli nízkým mostům je vysouvací.

Výložníky se senzory ultrazvuku jsou umístěny po boku lodi a v případě potřeby se hydraulicky vyklápějí. Šíře záběru je 8, 14, 20, 28, 34 a 48 metrů. O měření pod lodí se stará hydraulický výložník umístěný na přídi lodě.
                                                    
Ve strojovně pracuje dvojice dieselových motorů ČKD 160 z Hořovic. Každý o výkonu 306 kW. Při střídmé jízdě spotřebují 30 litrů nafty za hodinu. Nádrže má Valentýna sice na 35 tisíc litrů, kvůli zatížení a tím pádem hloubce ponoru se obvykle plní na 18 000 litrů. Z tanků také každou hodinu odteče nějakých deset litrů do agregátu, který na lodi zajišťuje elektřinu.

Tříčlennou posádku ve složení kapitán, lodník, strojník doplňuje na palubě technik měření. Z břehu jim data posílá ještě jeden člověk obsluhující pozemní stanici. Valentýna v současnosti operuje na Vltavě, ale i Labi. Proměřovat může v podstatě kdekoli, kde to vyžaduje říční doprava.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Písničky i posluchače zařídila AI, on mezitím inkasoval miliony. Teď ho čeká soud

Je to asi první případ svého druhu, kdy někdo půjde před soud za to, že zneužil díla vytvořená umělou inteligencí. Poměrně sofistikovaným podvodem si totiž jeden hudebník přišel během několika let na...

27. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Všestranný laptop se silou AI. Asus má stylovou a praktickou novinku

Advertorial

Taková kombinace vlastností se u notebooků jen tak nevidí. Nový ASUS Zenbook S 14 je laptop se špičkovým designem a zpracováním, parádním displejem, nízkou hmotností a přitom vysokým výkonem i...

4. října 2024

Poznáte letadla podle charakteristických detailů?

Kvíz, byť nevelký, má široký záběr, který prověří všeobecný rozhled v rozpoznávání letadel. Nejstarší stroj je z první světové války, ale najdeme i typ nalézající se dnes v aktivní službě. A přijde i...

vydáno 4. října 2024

Úřady pozastavily lety rakety SpaceX kvůli problému při misi s posádkou

Společnost SpaceX musí vyšetřit problém druhého stupně nosiče Falcon 9, který se projevil při misi Crew-9. Při ní stroj vynesl pilotovanou loď Crew Dragon, která později podle plánů přistála u ISS....

3. října 2024  16:42

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Regionální Manažer - Plzeň

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Plzeňský kraj

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...