Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

aktualizováno 
Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti umí v reálném čase odhalit vadu kola, které by mohlo poškodit kolejnici a tím ovlivnit testování železničních vozidel. Po uvedení do plného provozu stoupne kvalita testování.

Provozní ředitel zkušebnictví Miloš Klofanda předvádí údaje získané v prvních dnech testovacího provozu. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dispečer Výzkumného Ústavu Železničního (VUŽ) má na svém pracovišti nový semafor. Není to běžné železniční návěstidlo, ale výstup z nového zařízení IPK pro měření odchylek od kruhovitosti kol testovaných vozů. V tuto chvíli jde o jediné zařízení tohoto typu v bývalých zemích komunistického bloku. 

Při každém průjezdu testovaného vlaku vidí dispečer obrazně řečeno barvu semaforu. Pokud svítí zelená, strojvedoucí může pokračovat v testování na velkém okruhu. Oranžová znamená sledování chování kol a z toho vyplývající komunikaci s testujícím, aby mohl provést vlastní diagnostiku či nápravu. 

Nepříjemnou zprávu o okamžitém zastavení testovací jízdy na velkém okruhu se strojvedoucí dozví vysílačkou. To se dispečerovi právě rozsvítila červená. Kvůli včasnému zastavení vlaku s vadou na kole nedojde k poškození kolejového svršku testovacího okruhu.

Jak IPK měří poškození kol

„Zařízení IPK pro měření plochých kol se nachází na 560. metru velkého okruhu VUŽ,“ řekl redakci generální ředitel VUŽ Martin Bělčík. „Na úseku dlouhém devět metrů kolo vykoná dvě odvalení, přičemž je každý tvar kola změřen dvakrát pomocí šestnácti řezů,“ dodal ředitel. 

Data z šestnácti párů čidel putují do nedaleké skříně, ve které průmyslový počítač zpracuje získaná data pomocí na míru vyvinutého software s využitím Fourierovy transformace a odešle je optickým kabelem ve formě internetového protokolu.

Možná poškození kol. Zleva vidíte zploštění, vydrolení, nápeček. Poté následuje...

Možná poškození kol. Zleva vidíte zploštění, vydrolení, nápeček. Poté následuje excentrita, ovalita a polygonizace.

Průmyslový počítač průběžně monitoruje signály ze snímačů na trati. Detekci abnormalit má na starosti stále běžící program pracující se signály ze sběru dat. O identifikaci měřeného vozu se postará RFID čidlo vedle trati. 

Technologie dokáže diagnostikovat různá poškození kola, jako je zploštění, vydrolení či nápeček v rychlosti od 40 do 240 km/h. Zaznamená také odchylky od kruhovitosti, jako je excentrita, ovalizace či polygonizace. Vše s přesností  desetiny milimetru také až ve dvěstěčtyřicetikilometrové rychlosti. 

Jak vznikají poškození kola

Bezpečnostní předpisy a normy na železnici jsou doslova napsány krví na základě výsledků vyšetřování skutečných havárií. Nově vyvinuté vozy, lokomotivy a jednotky se proto opakovaně testují v mezních situacích, ve kterých musí vždy prokázat spolehlivost. 

Mezi nejvíce namáhané patří také kola dvojkolí, která jsou opakovaně vystavena meznímu namáhání. Díky tomu se mnohem dřív než v běžném provozu projeví vady materiálu nebo konstrukce. Například vydrolení je typická materiálová vada, polygonizace svědčí o špatném fungování brzd, neboť jednotlivá zploštění vznikají při zablokování kola při brzdění.

Další dovedností systému je měření nápravového tlaku. Díky tomu sytém IPK umí odhalit přetížení vozu nebo nerovnoměrné rozložení nákladu. 

Přítomní novináři se také dověděli, že čidla měří teplotu kolejnice. Údaj je důležitý pro bezpečnost provozu při extrémních teplotách, kdy hrozí vybočení nebo lom kolejnice svařené do mnohakilomerových úseků. Příčinou zmíněných jevů je tepelná dilatace nebo kontrakce.  

Jak vada na kole ničí kolejnici

Už malá odchylka o velikosti jedné desetiny milimetru od ideálního tvaru kola při jízdě poškozuje kolejnici nárazovými sílami ve svislém směru. Z pohledu laika se kolo s vadou chová jako kovář s velkým kladivem, který v pravidelných vzdálenostech velmi silně udeří kladivem do temene kolejnice, na povrchu úder vytvoří nepostřehnutelný důlek.

V běžném železničním provozu to nevadí, jelikož kola dalších vlaků tyto důlky doslova překovají zpět do původního stavu.

Čtečka  RFID identifikuje vůz projíždějící úsekem.

Na zkušebním okruhu ovšem za vozem s poškozeným kolem nejedou další vlaky. Naopak stejné místo projede testovaný vlak i patnáctkrát za hodinu. Za několik hodin testování na 13,272 km dlouhém okruhu běžně ujede víc než tisíc kilometrů, což znamená 75 kol. Kvůli tomu by mohl na povrchu kolejnice vytvořit jeden malý důlek za druhým. 

Při průjezdu vlaku je takový povrch hlučnější, což negativně ovlivní měření vnějšího hluku, které na velkém okruhu VUŽ provádí. Řešením je přebroušení, které je drahé a musí se na ně čekat. 

Ptáte se, proč přichází na řadu přebroušení, když poškození je nepatrné? Je to dáno tím, že pro testovací okruh platí přísnější normy. A například měřicí vůz pro kontrolu tratí projede testovací okruhy jednou za čtvrtletí.

Jaká je situace na české železniční síti

Podle tiskové mluvčí Radky Pistoriusové je celá síť Správy železnic (SŽ) pokryta indikátory typu ASDEK, které měří závady na vozidlech i jejich ložení (např. ploché kolo, ovalita, ale třeba i nerovnoměrně naložený náklad).

Výstupem není přesná identifikace problému na vozidle. SŽ přijme upozornění, že je na vozidle nějaký problém, zbytek musí dohledat vozmistři, kteří pracují na principu měření ekvivalentní délky plochy kola. Používají k tomu princip zaznamenání odskoku kola od kolejnice a přerušení elektrického obvodu.

Zkušenosti z provozu nové technologie pro měření plochých kol ve VUŽ Správa železnic sleduje a vyhodnocuje. Kromě toho SŽ sleduje stejné nebo podobné měření v okolních zemích,  zejména v  Rakousku, Maďarku, Německu a Polsku. 

„Nově nyní sledujeme především indikátory pracující na principu měření dynamického rázu. Výhodou těchto indikátorů je, že je neovlivňuje znečištění kolejnice ani kola a mohou být rovněž využity jako dynamické váhy pro měření celkové hmotnosti vozidla. Dokonce splňují podmínky pro stanovené měřidlo z pohledu metrologického zákona, a to i při rychlostech 120 km/h,“ uzavírá Radka Pisturiosová.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

I Jižní Korea měla své Techtle Mechtle, poradila si jinak než Česko

Jak vypadá vyšetřování velkého ohniska kolem nočního klubu v zemi, kde „chytrá karanténa“ opravdu funguje. Jižní Korea...

Svět je čím dál zelenější. Česko v současnosti míří opačným směrem

Na planetě Zemi v posledních desetiletích přibývá zeleně. Neplatí to však pro všechny státy. Česko bohužel představuje...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Televizory LG se mohou přehřívat, zkontrolujte, zda to není ten váš

U některých televizorů společnosti LG hrozí přetížení napájecího modulu, které může vést k jeho silnému přehřívání,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Úžasná krása chemie. Postavte si baterii z vody a nechte vybuchnout sopku

V Praze probíhá největší kutilský veletrh na světě. Je tedy logické, že právě na něm najdete i skoro celou redakci...

Úplná pravidla soutěže o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019

Soutěž o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...