OBRAZEM: V tunelu nového metra už jsou koleje. Vlak pojede za rok a půl

aktualizováno 
Stavba prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol pokračuje mílovými kroky, takže už za rok a půl tímto úsekem pojedete. Aby se vše stihlo, jsou už v jednom z tunelů metra koleje.

První koleje v prodloužení metra jsou již položeny, a to v místech, do kterých se jako cestující nepodíváte. Jsou to obratové koleje za konečnou stanicí prodloužení metra v Motole. Nejspíš si právě pokládáte otázku, proč se začíná na úplném konci prodloužení. Odpověď je jednoduchá: doprava materiálu a především kolejnic do budované trasy.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Přestože to na první pohled není až tak zřejmé, je pro laika vybavení tunelů neuvěřitelně rozsáhlé. Nad čísly do úžasu přijde i nejeden odborník. Jen na stavbu kolejového svršku, tedy kolejového systému bez napájecí kolejnice, musí stavaři dopravit, svařit a přišroubovat přes 25 kilometrů železničních kolejnic. Pro tak velký rozsah prací je výhodné využít železniční technologie pro stavbu pevného svršku. A ty se pohybují po kolejích.  

Fotogalerie

Proto zhotovitelé využívají stavební jámu na konci budovaného úseku metra jako přístup do nové části metra. Do štěrkového lože položili dočasné koleje, které vedou raženým tunelem do míst, kde začíná trvalý kolejový svršek metra. Dočasný i trvalý kolejový svršek slouží pro dopravu materiálu a techniky do útrob prodloužení. 

Kladete si otázku, proč je za kolejovou zarážkou obratových kolejí prázdný prostor?  Ten je více než stometrový a v budoucnosti umožní bezproblémovou stavbu případného prodloužení.

Širokopatní kolejnice se pokládají a připevňují k armovaným pásům kolejových betonů přes tzv. hrobečky, a to pružně pomocí podkladnic a pružin.

Stanice známe jako jednoduché prostory, realita je ale opačná

Stavba stanic je časově náročnější než stavba tunelů. Není to tím, že by stavbaři byli líní nebo neschopní. Dokonce stavba stanic začala s předstihem před tunely. Problém je v tom, že inženýři musí sladit výstavbu složitých stanic s ražbou tunelů.

Aby se při budování stanic nemusely přebourávat tunely postavené technologií TBM (stavěly je dva razicí komplexy, tj. stroje), museli stavbaři nejprve postavit stanice nebo jejich boční části, kudy se stometrové razicí štíty postupně protáhly, aby mohly pokračovat s ražbou následujícího mezistaničního úseku.

Problém spočívá v tom, že v okamžiku protahování razicích štítů přes prostory budoucí stanice byla výstavba z bezpečnostních důvodů velmi omezená nebo dočasně zastavená.

Další komplikace spočívají v tom, že pražské metro má své technologie ukryté pod zemí, a to v neveřejných prostorách stanic. Proto stanice metra připomíná obrovský podzemní dům, který tvoří až několik desítek místností a chodeb. Například stanici Petřiny tvoří přibližně 120 místností.

Pohled do nástupištní (veřejné) části z rodícího se  technického zázemí.
Jen betony vnitřních nosných konstrukcí ve stanici Petřiny
Traťové tunely a obratový tunel za stanici Petřiny.

Stavba běžného domu obvykle trvá dva roky. Při stavbě stanic metra se navíc musí v podzemí nejdříve vyrazit prostor v primárním a poté zhotovit definitivní (sekundární) ostění (mezi těmito vrstvami se nachází hydroizolace). Následně se teprve začínají stavět vnitřní konstrukce místností. Proto je stavba stanic tak časově náročná.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Pouze teď o víkendu. Okuste vznášedlo z foukačů na listí i chůzi po vodě

Atraktivní atrakce pro hravé a zvídavé děti připravili na veletrhu Maker Faire Praha 2019 mnozí vystavovatelé. Na tři...

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Praha nemusí závidět křemíkovému údolí. Festival ukázal české nadšení

Praha nemusí závidět Křemíkovému údolí. Kutilský veletrh Maker Faire je zábava pro celou rodinu. A možná je to i víc....

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁMEČNÍK - SVÁŘEČ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz