Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

OBRAZEM: V tunelu nového metra už jsou koleje. Vlak pojede za rok a půl

Stavba prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol pokračuje mílovými kroky, takže už za rok a půl tímto úsekem pojedete. Aby se vše stihlo, jsou už v jednom z tunelů metra koleje.

První koleje v prodloužení metra jsou již položeny, a to v místech, do kterých se jako cestující nepodíváte. Jsou to obratové koleje za konečnou stanicí prodloužení metra v Motole. Nejspíš si právě pokládáte otázku, proč se začíná na úplném konci prodloužení. Odpověď je jednoduchá: doprava materiálu a především kolejnic do budované trasy.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Přestože to na první pohled není až tak zřejmé, je pro laika vybavení tunelů neuvěřitelně rozsáhlé. Nad čísly do úžasu přijde i nejeden odborník. Jen na stavbu kolejového svršku, tedy kolejového systému bez napájecí kolejnice, musí stavaři dopravit, svařit a přišroubovat přes 25 kilometrů železničních kolejnic. Pro tak velký rozsah prací je výhodné využít železniční technologie pro stavbu pevného svršku. A ty se pohybují po kolejích.  

Proto zhotovitelé využívají stavební jámu na konci budovaného úseku metra jako přístup do nové části metra. Do štěrkového lože položili dočasné koleje, které vedou raženým tunelem do míst, kde začíná trvalý kolejový svršek metra. Dočasný i trvalý kolejový svršek slouží pro dopravu materiálu a techniky do útrob prodloužení. 

Kladete si otázku, proč je za kolejovou zarážkou obratových kolejí prázdný prostor?  Ten je více než stometrový a v budoucnosti umožní bezproblémovou stavbu případného prodloužení.

Širokopatní kolejnice se pokládají a připevňují k armovaným pásům kolejových betonů přes tzv. hrobečky, a to pružně pomocí podkladnic a pružin.

Stanice známe jako jednoduché prostory, realita je ale opačná

Stavba stanic je časově náročnější než stavba tunelů. Není to tím, že by stavbaři byli líní nebo neschopní. Dokonce stavba stanic začala s předstihem před tunely. Problém je v tom, že inženýři musí sladit výstavbu složitých stanic s ražbou tunelů.

Aby se při budování stanic nemusely přebourávat tunely postavené technologií TBM (stavěly je dva razicí komplexy, tj. stroje), museli stavbaři nejprve postavit stanice nebo jejich boční části, kudy se stometrové razicí štíty postupně protáhly, aby mohly pokračovat s ražbou následujícího mezistaničního úseku.

Problém spočívá v tom, že v okamžiku protahování razicích štítů přes prostory budoucí stanice byla výstavba z bezpečnostních důvodů velmi omezená nebo dočasně zastavená.

Další komplikace spočívají v tom, že pražské metro má své technologie ukryté pod zemí, a to v neveřejných prostorách stanic. Proto stanice metra připomíná obrovský podzemní dům, který tvoří až několik desítek místností a chodeb. Například stanici Petřiny tvoří přibližně 120 místností.

Pohled do nástupištní (veřejné) části z rodícího se technického zázemí.
Jen betony vnitřních nosných konstrukcí ve stanici Petřiny "spolknou" přes 400...
Traťové tunely a obratový tunel za stanici Petřiny.

Stavba běžného domu obvykle trvá dva roky. Při stavbě stanic metra se navíc musí v podzemí nejdříve vyrazit prostor v primárním a poté zhotovit definitivní (sekundární) ostění (mezi těmito vrstvami se nachází hydroizolace). Následně se teprve začínají stavět vnitřní konstrukce místností. Proto je stavba stanic tak časově náročná.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

  • Nejčtenější

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Komáři se proměnili v létající injekční stříkačky s vakcínou

Štípnutí komárem tentokrát nepřenáší nákazu, ale člověku naopak zajistí odolnost vůči jedné z největších metel lidstva – malárii. Vědci cíleně poškodili dědičnou informaci prvoka tak, aby zahynul...

4. prosince 2024

Vybíráme nový televizor pod stromeček. Jak se vyznat v záplavě možností?

Televizor nepatří mezi nejmenší investice a zároveň jej neměníme příliš často. Je tedy dobré věnovat výběru patřičnou pozornost. V následujících kapitolách vás volbou televizoru stručně a přehledně...

2. prosince 2024

Výrobci TV utíkají od Googlu. Titan potěšil rychlostí, zaskočil reklamou

Vyzkoušeli jsme televizor s novým operačním systémem Titan, jenž postupně nahradí Google TV v televizorech Philips. V budoucnu se však může objevit i v přístrojích jiných značek. Je to v Evropě...

4. prosince 2024

Jak Sovětský svaz napadl neutrální Finsko a co byl mainilský incident

Zimní válka proti Finsku byla jednou z dobyvačných válek vedených Moskvou. Cílem zimní války bylo připojit menší část finského území k Sovětskému svazu a na té větší ustanovit loutkovou Finskou...

5. prosince 2024

Američané za druhé světové války ukázali cestu, po které se vydat s vrtulníky

Během druhé světové války se dočkaly operačního nasazení tři typy amerických vrtulníků. Nový druh vojenské letecké techniky se teprve rozvíjel, obecně se v té době jednalo o stroje lehké s malou...

8. prosince 2024

Před 100 lety se zrodila z blízkovýchodního chaosu Sýrie. Ve zmatku je dodnes

Před 100 lety, na začátku prosince 1924, se zrodil z blízkovýchodního chaosu způsobeného politikou velmocí, zejména Francie a Británie, „de facto“ stát Sýrie, „de iure“ byl ustanoven o pár dní...

8. prosince 2024

KVÍZ: Soutěžní kvíz o knihu: Boom AI začal před dvěma lety, co o něm víte?

Soutěž

Už dva roky se zžíváme se generativní umělou inteligencí. Vyzkoušejte se, zda si pamatujete, co vše nám přináší. Můžete vyhrát knihu „Proč se nebát umělé inteligence?“ Pravidla soutěží najdete...

vydáno 8. prosince 2024

Beneš nadbíhal bolševikům už před 100 lety. Podobně jako Mussolinimu

Před 100 lety se dostala na veřejnost informace o tom, že Československo začalo diplomaticky mnohem intenzivněji komunikovat se Sovětský svazem. Iniciativa ministra zahraničí Edvarda Beneše vzbudila...

7. prosince 2024

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...