Jak jsme Vás informovali v této zprávě, grafická karta Matrox Parhelia 512 nedopadla v prvních výkonnostních testech právě nejlépe, neboť jí porazily i papírově slabší grafické karty.
Snad i díky tomu byla okamžitě nelichotivě překřtěna na "GeForce 4 Ti4200 za 400 USD" a John Carmack z ID Software se o ní vyjádřil rovněž s despektem.
Na GamePC však provedli druhé kolo testů. A to jak testy standardní, tak testy mnohem náročnější, za použití maximálních detailů (Max Quality).
A výsledek? Překvapující! Parhelia 512 většinu testů zvládla na výbornou:
Benchmark: Dungeon Siege
Parhelia 512: 49
GF Ti4600: 45
Ati R. 8500: 29
Benchmark: 3DMark2001
Parhelia 512: 5026
GF Ti4600: 4839
Ati R. 8500: 4678
Benchmark: Comanche 4
Parhelia 512: 15
GF Ti4600: 29
Ati R. 8500: 23
Benchmark: Jedi Knight
Parhelia 512: 61
GF Ti4600: 99
Ati R. 8500: 32
Benchmark: Quake III Arena
Parhelia 512: 105
GF Ti4600: 110
Ati R. 8500: 47
(Číselné údaje jsou ve snímcích za vteřinu, vyšší hodnoty jsou lepší)
Komentář a vysvětlení: U testů grafických karet se občas zapomíná na několik maličkostí. Jednou z nich je výkonnostní rozdíl v nízkých / vysokých detailech, a neméně důležitým faktorem je poté výkonové rozpětí každé karty.
Co to znamená? Při vykreslování scény, například ve hrách, nebývá výkon nikdy konstantní. Kolísá mezi maximem a minimem podle toho, jak velkou zátěž představuje právě probíhající výpočet.
Jak je vidět například na tomto příkladu z testu GeForce 4 Ti4600 (rozlišení 1024 x 768, 16bit barvy, Scene 3, zelený sloupeček), maximální počet vykreslených snímků za vteřinu může být 510, avšak minimální je "pouze" 88 - o čemž průměrná hodnota 414, udávaná ve všech podobných testech, dostatečně nevypovídá.