Celý pátek a sobotu cestoval trup letadla Tu-154 z Prahy do kunovického muzea. Vše začalo před devátou hodnou ranní pojížděním „tůčka“ na startovní pozici. Míří k jedné z bran kbelského letiště, ke křižovatce ulic Mladoboleslavské a Polaneckého.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Páteční ráno na "demontážní" stojánce ve Kbelích. Posádka Velkého přeletu v rámci posledních předletových příprav obléká uniformy. Říkají si TU-banditos a mají velký cíl: převézt letoun TU-154M z Prahy do Leteckého muzea ve Kbelích. Nápis FOLLOW ME na zádech vybízí k následování (vozidla Follow me na letištích vodí letadla). Mezi členy posádky je od začátku do konce i redaktorka Technetu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Vytlačování na "vzlet" povoleno a zahájeno. Během úvodního manévru - couvání letadla z brány letiště levou zatáčkou na Mladoboleslavskou - bude tahač letadlo tlačit před sebou tváří v tvář.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tupolev couvá levou zatáčkou na Mladoboleslavskou ulici. Manévru přihlíželo množství osob ze základny i z ulice. Letadlo na poslední cestu vyprovodil i Karel Burger, který na TU-154M létával jako technik. Manévr sleduje i jeho fenka Lucie.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
A je to, tůčko je na ulici. Manévr, ze kterého měli respekt i specialisté z přepravní společnosti Universal Transport, proběhl zcela hladce.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Brandýs nad Labem. Konvoj projíždí náměstím. Na průjezd neobvyklého nákladu čekaly hloučky zvědavých diváků, ale musely si chvíli počkat. Transport totiž už během prvních kilometrů z Prahy nabral asi hodinové zpoždění, které si držel i po zbytek etapy. Zpoždění však není problém.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Kruhové objezdy čili kruhové křižovatky patří k nejsložitějším místům, které tupolev cestou zdolává. A zvědaví diváci to dobře vědí a shromažďují se poblíž takto zajímavých míst, jako tady v Mochově. Návěs jede krokem a členové posádky přeletu i pracovníci Universal Transportu na manévr bedlivě dohlížejí.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jeden z nejobtížnějších bodů celé trasy: kruhový objezd v Sadské. Na místo už v noci dorazila speciální jednotka z řad posádky Přeletu, aby upravila ostrůvek uprostřed objezdu. Vyložili jej podkladovým materiálem, až do dopoledne vše hlídali a nyní nastal okamžik pravdy.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tůčko najíždí do kruhové křižovatky - opět za hojné účasti diváků. Souprava zatáčí s pomocí všech samostatně řiditelných náprav. Z tohoto pohledu vypadá vše celkem normálně.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Ale z druhé strany najíždí na zakrytý ostrůvek. Manévr pečlivě sledují zaměstnanci dopravce včetně vedoucího celé přepravní akce Martina Ludvíka.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
U Poděbrad si tůčko vyzkoušelo i dálnici a dálniční most.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jde to dobře, ukazuje kunovický muzejník Pepa Hajchel z vozu s volacím znakem "štáb". Posádky vozidel v koloně jsou vybaveny vysílačkami, aby mohly za jízdy komunikovat s velitelem.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Cestu konvoje občas komplikují řidiči, kteří neznají pravidla pro provoz za kolonou. Snaží se transport předjíždět a potom se do ní musejí zařadit.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dalšími obtížnými místy jsou stavby na silnici. Pracovníci zúčastněných firem však perfektně spolupracují a pomáhají uvolňovat prostor pro průjezd.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Třetím typem obtížných úseků jsou mosty. Tupolev na podvozku má výšku přes 5 metrů a výšku nákladu je možno za jízdy upravovat. Diváci jsou zvědaví, jak to transport zvládne. Mnohdy to ještě při nájezdu vypadá, že se letadlo pod most nemůže vejít.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Ale přepravní firma má vše pevně v rukou, změřeno, spočítáno a naplánováno na centimetry přesně. Tůčko opět projelo bez ztráty kytičky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Páteční podvečer. Velký přelet dorazil na první odstavné parkoviště v Milovicích u Hořic. Na místě všechny čekala připravená polní kuchyně, která patří skupině Military Game. Po dlouhém dni si posádky konečně mohly v klidu sednout, najíst se a dát si třeba vytouženou kávu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Na letoun na parkovišti čekaly doslova davy zvědavých diváků a proudily až do tmy. Posádka Velkého přeletu sice se zájmem veřejnosti počítala, ale toto nečekala. Až do tmy ukazovali přihlížejícím letadlo a vysvětlovali různé zajímavosti. Zvědavci přicházeli nejen po zemi, ale také vzduchem.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Sobota, tři hodiny ráno. Ti šťastnější členové posádky si dopřáli pár hodin spánku v autech, v připraveném vojenském stanu nebo jen tak pod hvězdami ve spacáku, ti méně šťastní a více nabuzení se museli obejít bez spánku. Všichni však jsou pak před třetí znovu na nohou a chystají odjezd na druhou etapu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Sobota, kolem čtvrté hodiny ranní. Kolona projíždí Hradcem Králové. Je nutné upravovat dopravní značení. Na pokyn velitele Přeletu vystartuje jednotka s volacím znakem MDŽ (Mobilní dopravní značení... a to "ž" zní prostě dobře), rychle odšroubuje uchycení značek, nechá soupravu projet a znovu značky našroubuje zpátky. A pak rychle naskočit do vozidla a jedeme dál.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Sobotní ráno vítáme v Litomyšli. Další kruhový objezd, tentokrát zdolatelný jen s pomocí mírného upravování výšky nákladu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Mosty už pan řidič zvládá suverénně, tak si tůčko vyzkoušelo i průjezd tunelem. Působilo to impozantně, proběhlo to rychle a z doprovodného vozidla se bohužel nepovedlo pořídit kvalitnější fotografii, přesto se domníváme, že by byla škoda ji zatajit.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Před Mohelnicí se letoun blíží k dalšímu zúžení kvůli pracím na silnici. Místní, znalí situace, si podle vlastních slov nedovedli představit, jak tudy náklad projede. Projel stejně jako všude jinde: bezpečně.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
A Přelet je na druhém odstavném parkovišti u Břuchotína u Olomouce, je kolem půl desáté. Na zemi je zatím relativní klid. Kapitán Hrabec však zdraví vzácnou návštěvu: na nový přírůstek do muzea se přiletěli podívat ze Slováckého aeroklubu Kunovice.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Posádky si vybírají zasloužený a tolik potřebný odpočinek. Jsou v zápřahu už nejméně od čtvrteční nakládky, někteří i déle. Na chvíli je tedy potřeba "hodit nohy nahoru". Ať už obrazně, nebo doslova.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Návštěv je méně než předchozího dne u Hradce Králové, ale to vůbec nevadí. Přicházejí mladí i starší, muži i ženy, chlapci i děvčata. A přišla i čtyřnohá návštěva. Tito tři krasavci nejsou jen tak ledajací novofoundlanďáci, ale světoví šampioni, kteří umí třeba zachraňovat tonoucí osoby.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tábořiště Břuchotín - Na Křepelce z nadchodu. Letadlo je zkrátka nepřehlédnutelné.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Základní životní potřeby posádek Velkého přeletu se omezily na jíst-pít-spát. O první dvě jmenované se starají přátelé z Military Game. Vyvařují posádkám guláše, polévky, sekanou a další lahůdky, které v terénu chutnají lépe než v pětihvězdičkovém hotelu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
"Nejzlobivější" součástí nákladu jsou plachty sponzorů a partnerů Velkého přeletu, které na rychlejších úsecích mají tendenci povolovat, sjíždět a odchlipovat se. Není divu, na rovných úsecích souprava "sviští" rychlostí přes 60 km/h. Uniformovaní členové posádky musejí plachty po dojezdu etapy znovu připevnit. Blíží se sobotní večer. Poslední etapa Břuchotín-Kunovice startuje v neděli 30 minut po půlnoci.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz