Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. října 2021 Sabina

Prozkoumejte sledovací letoun s UFO na hřbetě. Už má i českého pilota

Dokáže sledovat vše od povrchu Země až do stratosféry v okruhu 500 kilometrů. Dokáže řídit vzdušné souboje a nepřítel vůbec netuší, že je sledován. Na jeho palubě může být každý člen posádky z jiné země Severoatlantické aliance. Svého pilota už má i Česko.

Letoun E-3A AWACS NATO | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Letadla včasné výstrahy a kontroly AWACS (Airborne Warning and Control System) slouží potřebám Severoatlantické aliance od 24. února 1982, tedy téměř 30 let. Stroje mají základnu v německém Geilenkirchenu. Flotilu tvoří 17 letounů Boeing E-3A, které relativně nedávno (2006-2008) prodělaly kompletní modernizaci.

Letoun E-3A AWACS NATO

Letoun E-3A AWACS NATO

S touto jednotkou společně operuje letka RAF z Waddingtonu se svými letouny Boeing E-3D.

E-3D Sentry (Royal Air Force)

E-3D Sentry (Royal Air Force) Stroj je typický tankovacím nádstavcem.

Do programu AWACS je vojensky zapojeno 17 zemí NATO. Česko je jako osmnáctý člen těsně před podpisem dohody.

AWACS poznáte snadno podle otáčivé antény - radomu

Letoun E-3A Awacs NATO

Typický znak letadel AWACS - radom, neboli kryt otočné radarové antény

UFO na hřbetě

Jen velmi málo vojenských letadel má natolik charakteristickou siluetu, že je pozná téměř každý. Nezaměnitelný vzhled mají letadla AWACS díky radarové anténě ukryté v otáčivém radomu nad hřbetem trupu. Ten tvoří disk o průměru 9,1 metrů a tloušťce 1,8 metru nad hřbetem stroje. "UFO" nesou dva pylony o výšce 3,35 metrů nad trupem.

Letoun má velmi náročnou pilotáž

Letoun E-3A AWACS NATO

Díky "UFO na hřbetu" má letoun AWACS velmi náročnou pilotáž

Na palubě stroje bude mít Česko od října svého prvního zástupce, majora Milana Vojáčka. Musí zvládnout velmi náročnou pilotáž včetně startu a přistání.

AWACS se od ostatních letadel liší. Disk radaru se chová jako další křídlo, které změnilo letoun na "dvouplošník". Radom na pylonech také způsobuje změnu proudění kolem směrovky, takže stroj reaguje jinak než normální Boeing. A aby to nebylo málo, radar svou polohou a hmotností změnil také polohu těžiště stroje.

Letoun E-3A AWACS NATO

Letouny AWACS NATO na 10. Dnech NATO. V popředí E-3A, za ním stojí E-3D Sentry. Takto spolu je lze vidět jen na nejprestižnějších přehlídkách

Co AWACS umí?

Letoun E-3 běžně působí v operační výšce 30 000 stop, tj. 9 150 metrů. Jeden stroj sleduje vzdušný prostor o velikosti přes 312 tis. km2, a to od povrchu až do stratosféry.

Pomalu letící cíle je schopen sledovat v okruhu o poloměru přibližně 400 km (215 námořních mil). Ve střední výšce vidí posádka pro plnění bojových úklolů na vzdálenost kolem 520 km (280 námořních mil). Letadlo AWACS může také operovat v námořním módu, při kterém lokalizuje cíle na moři.

Letoun E-3A AWACS NATO

Jedno z pracovišť modernizovaného stroje E-3A AWACS

Pokud systém pracuje v pasívním módu, neprozrazuje úkol letu. Nepřítel proto netuší, že je sledován. Naopak, v aktivním módu může "oslepit" protivníkovo pozorování a monitorování.

Údaje získané pasivním a aktivním sledováním předává digitálními linkami velitelům na zemi a na moři.

Posádka může takticky řídit bojiště ve vzduchu včetně jeho ochrany pomocí tzv. elektronické bubliny. Zvládá také bojové pátrací a záchranné úkoly, průzkum, taktická leteckou přepravu a doplňování paliva ve vzduchu.

Letoun E-3A AWACS NATO

Provoz elektronického zařízení a radaru je energeticky velmi náročné. Pro zajištění napájení musí mít generátory výkon 1 MW (1 000 kW)

Členění uvnitř letadla

Přední část letadla tvoří tzv. letová paluba se čtyřmi členy letové posádky. Za ní následují vstupní dveře a paluba pro plnění operačních úkolů. Dále pracoviště, která uspořádáním připomínají kancelář typu open space.

Na operační palubě spolupracuje 12 až 15 členů posádky. V náročných misích je na palubě až 35 lidí (jedna směna pracuje, druhá odpočívá). V zadní části trupu je odpočinková zóna včetně lůžek, kuchyňky a toalety.

Letoun E-3A AWACS NATO

Přední část letadla, tzv letová paluba, patří letové posádce. Tvoří ji dva piloti, palubní inženýr a navigátor. Přístrojové vybavení, podobně jako u B-52, je prověřeno testy jaderných zbraní v atmosféře Země (vzhledem k době vzniku konstrukce). Jinými slovy, elektromagnetický impuls (EMP) "budíky" nepoškodí natolik, aby přestaly fungovat.

Paluba pro plnění operačních úkolů

Letoun E-3A AWACS NATO

Za kabinou pilotů jsou jakoby oddělená místa paluby operačních úkolů

Letoun E-3A AWACS NATO

Pracoviště dále pokračuje ve stylu velkoprostorové kanceláře

Odpočinková zóna

Letoun E-3A AWACS NATO

Odpočinková zóna začíná sedadly pro odpočinek posádky. Posádka v nich sedí zády ve směru letu.

Letoun E-3A AWACS NATO

Vedle těchto sedadel jsou sklopná lůžka pro odpočinek posádky při zvlášť dlouhých misích

Letoun E-3A AWACS NATO

Následuje prostor kuchyňky, toalet a dalčích sklopných lůžek (jsou na druhé straně trupu). V těchto místech jsou také zadní dveře letounu.

Jak vzikal systém včasné výstrahy

Letadla AWACS mají svým způsobem krkolomnou historii. Stroj vznikl úpravou prvního komerčně úspěšného proudového letadla pro transatlantické lety Boeingu 707 (nebylo to první proudové letadlo pro civilní lety nad oceánem). Ten je pro změnu modifikací letadla Boeing 367, kterému se přezdívalo Dash 80. I Dash 80 vznikl evolucí z...

Pro úplnost už jen krátce zmíníme, že Boeing 707 má nákladní verzi C-135, tankovací verzi KC-135 a také prezidentskou verzi Air Force One.

Možná vám připadá, že systém AWACS je ve službě velmi dlouho, podobně jako B-52. Vždyť Boeing 707 vznikl v roce 1955. První specifikace, jejichž upřesňováním letadlo s UFO na hřbetu vzniklo, se datují do roku 1965. Výroba ale probíhala v letech 1977-1991.

Za tu dobu Boeing vyprodukoval 68 kusů. Vyrobené exempláře v nedávné době prošly kompletní modernizací, při které byl v Seatlu zjednodušeně řečeno zcela vyměměn celý interiér. Nové sledovací zařízení zvýšilo výkonnost a zcela zásadně se rozšířily možnosti pasivního sledování, při kterém letoun "neprozradí" účel mise.

Výbava letadla včasné výstrahy a kontroly AWACS

Základní technické údaje
Funkce létající sytém včasné výstrahy a řízení
Výrobce Boeing
Pohon 4 dvoupropudové motory TF33 Pratt & Whitney 100A
Tah jednoho motoru 93,4 kN
Délka 46,68 m
Výška 12,7 m
Rozpětí 44,45 m
Max. hmotnost 147 429 kg
Rychlost více než 800 km/h
Palivo 89 610 litů (70 371 kg)
Výdrž v letu Bez tankování cca 8 hodin (možnost tankování ve vzduchu)
Radarový disk (Rotodome)
Průměr 9,1 m
Tloušťka 1,8 m
Výška pylonů 3,35 m
Otáčení (Rotace) 1 ot./10 vteřin
Sledovaná oblast
Pomalu letící cíle kolem 400 km nebo 215 námořních mil
Cíle ve střední výšce kolem 520 km nebo 280 námořních mil.
Letová posádka 2 piloti
1 navigátor
1 palubní inženýr
Posádka pro plnění operačních úkolů 12-19 specialistů (max. 35)
Složení posádky pro plnění operačních úkolů

1 taktický velitel
1 důstojník pro rozdělení úkolů
2 operátoři ochranných elektronických systémů
1 velitel operátorů
1 operátor pasivních systémů
3 přehledoví operátoři
1 komunikační technik
1 systémový technik
1 technik radaru

Organizace systému AWACS

Velitelem je střídavě Američan nebo Němec v hodnosti generálmajora. Zástupcem velitele je vždy příslušník RAF v hodnosti brigádního generála. Tito velitelé jsou podřízeni přímo Vrchnímu veliteli spojeneckých sil v Evropě

Dnes se letecký systém včasné výstrahy skládá ze dvou operačních složek. První tvoří na základna v německém Geilenkirchen (17 letounů Boeing NATO E-3A. Personál pochází ze zemí, které se účastní na projektu.

Druhá je na základně britském Waddingtonu se 7 letouny Boeing E-3D. Provoz těchto letounů zajišťuje a posádky tvoří výhradně personál RAF.

  • Nejčtenější

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Hledá se náhrada za gripeny. Zkusili jsme udělat tendr „nanečisto“

Páteří českého vojenského letectva je v současné době čtrnáct kusů bojového letounu Saab JAS-39 Gripen, pronajatých od...

Weby vás tajně sledují prostřednictvím otisku zařízení

Na světě je téměř 1,9 miliardy internetových stránek. Mnohdy slouží k pokoutným účelům a dost často z nich obchodníci...

KOMENTÁŘ: Budoucnost operačního systému je v jeho pronájmu

Ač to na první pohled není patrné, svět se pomalu chystá na další revoluční změnu. V budoucnu si věci nebudeme kupovat,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Apple vylepšil svá oblíbená sluchátka a absurdně zlevnil hudební službu

Pondělní záplava novinek se v nemalé míře soustředila na zvukové a hudební produkty. Podrobně vás jimi provedeme.

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Skrýš v jihočeském klášteře vydala relikvii, hřeb může být z Kristova kříže

Archeologové našli v dutině klášterní zdi v Milevsku poklad. Trosky dřevěné schrány, zdobené zlatem a stříbrem, a...

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury
Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury

Podpořte krásný vzhled své pleti a pokožky nejen zvenku, ale také zevnitř. Objevte nutrikosmetiku značky Manufaktura. Hledáme 30 uživatelů, kteří s...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...