Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 22. října 2021 Sabina

Prozkoumali jsme luxusní tryskáč Embraer Legacy 600

Soukromé proudové letadlo je stále ještě symbolem určitého snobismu. Pořizuje si je více a více českých podnikatelů, ale nahlédnout do něj můžete i vy. My vám totiž nabízíme pohled zvědavým objektivem fotoaparátu na luxusní soukromý tryskáč.

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V blízkosti starého ruzyňského letiště (dnes má označení Terminál jih) byl v posledním březnovém týdnu představen luxusní tryskáč Embraer Legacy 600. 

Stejný lesk laku, eleganci a luxus či struktury vzácných dřevin jsme zatím spatřili pouze v Orient Expresu. Pokud si myslíte, že let tímto tryskáčem je pouze pro multimilionáře či celebrity, tak vězte, že cena letenky v tomto stroji za jedno sedadlo je v rozmezí cen letenek pro byznys třídu až první třídu u běžné společnosti. Pouze musíte zaplatit kapacitu celého stroje. tj. 13 míst.

Jak vypadá tryskáč Embraer Legacy 600 

Luxusní dolnoplošník je poháněný dvěma motory Rolls-Royce AE 3007A1E. Ty se nacházejí v zadní části trupu a každý má tah 35,5kN.

 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600

Pohon udělí stroji o maximální hmotnosti 22 570 kg rychlost až 0,8 Machu, to je 852 kilometrů za hodinu. Tento Embraer je schopen vystoupat do maximální výšky  41 tisíc stop, tj. 12 497 metrů.

Luksusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Impozantní pohled na lopatky kompresoru (levá fotografie) a tlumiče hluku (pravá fotografie)


Jubilejní stý kus bude sloužit v ČR

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luksusní tryskáč Embraer Legacy 600
Shodou okolností se jedná o stý vyrobený typ Embraer Legacy 600 a aby to nebylo málo, jeden z motorů Rolls-Royce AE 3007A1E byl dvoutisící vyrobený kus.


Křídla tryskáče

Embraer Legacy 600 má rozpětí křídel 21 metrů. Vodorovná ocasní plocha (VOP), které laici říkají zadní křídlo, má rozpětí 7,55 metrů a je ve výšce 6,76 metrů nad zemí, aby nepřekážela motorům v zadní části trupu.
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Na koncích křídel se nachází winglety pro omezení turbulencí a snížení spotřeby paliva či zvýšení doletu.
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Na odtokové hraně křídla jsou hroty pro odvod statické elektřiny (foto vlevo) a u trupu najdete světlomet (vpravo).


Podvozky

Bydlím blízko koridoru pro ruzyňské letiště. Při venčení psa se s manželkou večer často kocháme kužely světel z přistávajících letadel. Od této chvíle i má žena ví, že příďový podvozek letadel je vybaven přistávacími světly.

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600  Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Podvozky u kořene křídla jsou za letu ukryty v trupu letounu.


Co najdete na trupu


Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Tento světlomet míří kužel paprsků na křídlo (levé foto) a na pravém záběru vidíte otvor nasávání vzduchu pro chlazení zařízení tryskáče. 
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Antény (vlevo) a přípojka pro externí napájení palubní sítě napětím 28 V DC (stejnosměrné napětí).
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Měřič námrazy a úhlu náběhu (vlevo) či Pitotova trubice (pro měření rychlosti) a trubice teploměru vnější teploty (vpravo).

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Rozmístění čidel je patrné z těchto záběrů.
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Dveře zavazadlového prostoru (levé foto) a sání vzduchu pro potřeby palubní klimatizace (pravé foto).


Schůdky do letadla

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Schůdky do tryskáče jsou součástí konstrukce dveří do kabiny a jsou osvětleny vysocesvítivými diodami.


Kabina pilota

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Vzhledem k typu letadla je v řízení vše zdvojeno. Nejde jednoznačně říci, kolik je zde řídících počítačů, protože téměř každé zařízení je ovládáno vlastním mikroprocesorem. Jediný přístroj v pilotní kabině, ve kterém není počítač, je kompas.


Co se týče samotného letu, tak se ručně naprogramuje trasa či provádí start a přistání. Vzhledem k hustotě leteckého provozu jsou pouze přístroje schopny udržet bezpečné rozestupy mezi letouny.


Luxus v kabině cestujících

Jediný omezující faktor pro pohodlí cestujících je výška kabiny 1,83 metru. Dlouhá je 13,1 metru a široká 2,1 metru.
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600


Úroveň se pozná podle toalety

Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600
Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600 Luxusní tryskáč Embraer Legacy 600

 Základní technické údaje  
 Maximální hmotnost:  22 570 kg
 Maximální dostup:  41 tisíc stop (12 491m)
 Maximální rychlost:  0,8 Machu (852 km/h)
 Maximální dolet:   6 019 km
 Využitelná zásoba paliva :   8 242 kg
 Typ motoru:  Rolls-Royce AE 3007A1E
 Tah motoru:  35,5kN
 Spotřeba motorů:  1 000 kg/ h
 Délka vzletu při maximální vzletové hmotnosti:  1 711 m
 Délka přistání při maximální přistávací hmotnosti:  817 m
 Délka přistání při průměrné přistávací hmotnosti:  700 m
 Rozpětí křídel:  21 m
 Délka:  26,33 m
 Délka kabiny:  13,1 m
 Výrobce:  Empresa Brasileira de Aeronautica S.A.

 

ČR: Lidé okolo tryskáčů
Petr Kellner
Nejbohatší Čech létá ve vlastním Gulfstreamu V. Jedná se o letadlo nejvyšší třídy, přijde na více než miliardu korun. Kellner ho používá pro vlastní cesty.

Patrik Tkáč
Spolumajitel skupiny J&T, do které patří ABS Jets. V současnosti největší místní hráč v oboru tryskových soukromých letadel. Provozuje dvě cessny a tři embraery, letos ještě přibude Bombardier Learjet.

Karel Komárek
Podnikatel, kterému patří i Grossmann Jet Service. Provozuje jeden embraer pro sebe i na pronájem, zvažuje nákup dalšího stroje.

Jaroslav Michael
Pařík Spolumajitel největšího výrobce pečiva v republice, spojeného Odkolku a Delta pekáren. Je majoritním vlastníkem společnosti Time Air, která provozuje dvě letadla.

Martin Karhánek
Majitel opavské firmy Silesia Air, která má ve flotile tři cessny.


  • Nejčtenější

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Hledá se náhrada za gripeny. Zkusili jsme udělat tendr „nanečisto“

Páteří českého vojenského letectva je v současné době čtrnáct kusů bojového letounu Saab JAS-39 Gripen, pronajatých od...

Weby vás tajně sledují prostřednictvím otisku zařízení

Na světě je téměř 1,9 miliardy internetových stránek. Mnohdy slouží k pokoutným účelům a dost často z nich obchodníci...

KOMENTÁŘ: Budoucnost operačního systému je v jeho pronájmu

Ač to na první pohled není patrné, svět se pomalu chystá na další revoluční změnu. V budoucnu si věci nebudeme kupovat,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Apple vylepšil svá oblíbená sluchátka a absurdně zlevnil hudební službu

Pondělní záplava novinek se v nemalé míře soustředila na zvukové a hudební produkty. Podrobně vás jimi provedeme.

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Až sem spadne bomba, utíkejte na Vítkov. Co se skrývá pod kopcem dnes?

Premium Husité na Vítkově před 600 lety vybojovali jedno z nejslavnějších vítězství. Pražský kopec ale může být důležitý i v...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

V Praze se vyvíjí moderní zabezpečení norské železnice

Jen málokdo ví, co se tady děje. Tušili jste, že se v nenápadné kancelářské budově v pražských Stodůlkách vyvíjí a...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...