V novém prodloužení metra z původní konečné Dejvická do Motola najdete velmi krásné stanice. Ale zdání klame. Hůře pohybliví lidé urazí stovky metrů navíc oproti zdravým. Frekventovaným schodištím do vestibulů chybí zastřešení, např. proti sněhu. A na konečné najdete lávku s nádherným výhledem na stanici.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
První novou stanicí je jednolodní Bořislavka. Po příjezdu dvou souprav do stanice zamíří většina cestujících k pojízdným schodům. Dvojici výtahů na opačné straně využívají zejména obyvatelé přilehlého sídliště, kterým výstup zkrátí cestu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za velmi zdařilou považujeme integraci sedadel a informačního systému do osvětlení stanice. Dřevěná sedadla poskytují soukromí a nelze si na ně lehnout. Domníváme se, že tato povedená multifunkční zařízení uvítají cestující jako součást interiérů jiných stanic.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jelikož nový úsek nebyl budován jako protiatomový kryt, můžete netypicky sledovat soupravy již z eskalátorů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Eskalátory vás vyvezou do prostorného vestibulu s netypickým řešením. Pokud soudíte, že na tramvaj vede zadní a prostřední schodiště, mýlíte se. Schodiště k tramvajím jsou na Bořislavce netypicky posunuta.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Velkou výhodou nového úseku metra je, že již ve vestibulu, tedy před výstupem na tramvajový ostrůvek zjistíte čas odjezdu vaší linky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přizpůsobení zraku změně osvětlení umožňuje tento velkorysý světlík. V pozadí je rampa pro bezbariérový přístup.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Rampa pro bezbariérový přístup vypadá, jako by dělníci nedodělali střechu. Jelikož jsme v místě zažili sněžení, absenci zastřešení považujeme za vážnou chybu. Při sněžení hrozí, že se vstup změní v zahnutou sáňkařskou dráhu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vozíčkáři mohu hlavní vstup do stanice Bořislavka využít pouze jako podchod, na stanice tramvaje ani do metra se nedostanou. Z nízkopodlažní tramvaje musí na konec ostrůvku, pak přejet silnici. Poté musí zamířit nahoru k výtahům, které je zavezou do druhého vestibulu, ze kterého vede do podzemky dvojice výtahů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
„Horní“ vestibul prakticky slouží jako bezbariérový podchod pro obyvatele nedalekých paneláků na obou stranách ulice s možností vstupu do metra. Myslíme si, že komerční prostory nenajdou dostatek zákazníků.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bezbariérový přístup do stanice Bořislavka zajišťuje tato dvojice výtahů, které vedou do „horního“ vestibulu pod Evropskou ulicí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Místo je málo frekventované, pro vstup z Evropské ulice by podle vašeho názoru bohatě postačoval výtah (jelikož je z podchodu úrovňový výstup).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na protilehlé straně ulice najdete jednoduché nezakryté schodiště a výtah. I zde je podle nás dostatečný výtah.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Výstup z „horního“ vestibulu je na jedné straně úrovňový. Na Evropskou ulici vede výtah a schodiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za slabinu místa považujeme volně přístupné zákoutí schodiště. To se nejspíš promění na „veřejnou toaletu“.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z nových stanic je trojlodní pouze Nádraží Veleslavín. Technické zázemí stanice zasahuje do prostředního tunelu. Na rozdíl od původní trasy A je kolem něj úzký pás, ze kterého se mezi sloupy dostanete na nástupiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nosné sloupy jsou pokryty leštěným plechem, který funguje jako velmi odolné, ovšem méně kvalitní zrcadlo.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bezbariérový vstup do stanice je hned vedle eskalátorů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zvláštností je eskalátorové mezipatro, kde je připraveno napojení (přestup) na železniční dráhu, která měla být dokončena současně s prodlouženým úsekem metra A. Podle původních plánů měla sloužit jako dominantní cesta při přepravě na letiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vedle připraveného přestupu na železnici je prázdný prostor, připomíná koncertní plochu či kino.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve všech nových stanicích najdete moderní automaty na prodej jízdenek, ve kterých jde platit kartou.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pokud vozíčkář přijede na autobusový terminál, dostane se k výtahu do metra tímto (ne)přechodem pro chodce.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bezbariérovost stanice paradoxně zajišťují úrovňové přechody, po kterých se vozíčkáři dostanou do výtahu. Pevná schodiště vedou do podchodu, který tudíž před auty ochrání pouze zdravé jedince.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Informační tabule v nových stanicích často zobrazují také odlesky osvětlení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Skleněné zastřešení zastávky linky 119 na letiště je náročné na údržbu. Navíc nechrání celý prostor zastávky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zatímco při cestě po schodech a eskalátorech cesta k nástupišti trvá cca 2 minuty, výtahem se cestující z povrchu přímo na nástupiště dostane za přibližně 20 sekund. Poté zbývá ujít asi 30 metrů. Navíc při cestě na výtah nemusí cestující ujít ani o metr navíc, než kdyby využil schodiště a eskalátory až na nástupiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nezastřešení frekventovaného schodiště je podle nás větší chyba než absence eskalátoru s ohledem na vlastnosti výtahu. Na snímku vidíte ve žluté vestě nosiče zavazadel.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Velkorysý, prostorný podchod, do kterého vedou pouze pevná schodiště
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nosiči nabízejí cestujícím vynesení zavazadla. Velká část cestujících nejenže odmítne jejich služby, ale je na nich vidět vyděšení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Tramvajová zastávka ve směru do centra je příliš vzdálená, aby se dalo hovořit o atraktivitě MHD. Navíc se z ní nejde dostat přímo do vestibulu metra.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Železniční nádraží Praha Veleslavín neprošlo modernizací díky odporu radnic a ekologů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jako třetí v pořadí od Dejvické je druhá jednolodní stanice trasy A Petřiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dominantou stanice je tzv ponorka. Multifunkční stojany jsou díky menšímu počtu míst k sezení z pohledu cestujících méně pohodlné.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stanice Petřiny působí nejvíc stroze. Z pohledu cestujících je nejjednodušší, a tudíž nejfunkčnější.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přímo z povrchu až do stanice vás doveze nejdelší eskalátor nového prodloužení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Odlesky osvětlení ruší informační tabule, které zobrazují odjezd nejbližších spojů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hlavní vestibul, kterým se po eskalátorech dostanete do stanice Petřiny. Přestupní vzdálenost na tramvaje demotivuje z používání MHD.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dvojici výtahů využívají místní obyvatelé i cykloturisté.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vestibul pro bezbariérový přístup je málo frekventovaný. Do podzemky vás z něj přemístí dvojice výtahů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z povrchu se dostanete do vestibulu pro bezbariérový přístup výtahem, nebo krytým schodištěm. Mimochodem, je to jediné zakryté schodiště, které jsme na novém prodloužení trasy metra A nalezli.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Novou konečnou linky A je stanice Nemocnice Motol. Soupravy odtud do konečné v Hostivaři dorazí za 32 minut.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jako jediná na novém prodloužení je nová konečná osvětlená denním světlem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oproti minulosti změnil DP Praha výrazně k lepšímu komunikaci směrem k veřejnosti. V každé nové stanici je několik panelů, kde se dozvíte zajímavosti z výstavby.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nemocnice Motol je jediná stanice v Praze, která má vestibul pod nástupištěm. Výtahy a schodiště proto míří dolů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí vestibulu je most pro metro, nyní je na snímku na jedenácté hodině.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Příjemný design vestibulu stanice
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před nemocnicí se podchod promění v zastřešený přístup.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prosklená střecha obsahuje pevná stínidla. Zevnitř je potažena fólií. Díky tomu by se stanice neměla proměnit v skleník.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z podchodu vede tato i přes den osvětlená rampa na autobusovou zastávku. Stačí málo: nainstalovat podobné spínače, jaké používá veřejné osvětlení. Elektronika řídí dobu osvětlení, která se mění podle délky konkrétního dne v roce.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z podchodu se dostanete přímo na jednu zastávku, na druhou musíte přejít přes přechod pro chodce, nebo můžete zvolit delší cestu druhou rampou (vzhledem ke stanici).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Při vstupu do stanice je nástupiště nejužší, poté se rozšiřuje. Pokud pohodlní cestující nepostoupí dozadu, doslova ucpu přístup.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pravidelní cestující tuto slabinu již odhalili a automaticky jdou dozadu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na konečné soupravy přistavují několik minut před odjezdem. Díky tomu není nástupiště přeplněné.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nad kolejištěm je lávka, ze které pořídíte kvalitní záběry stanice z nadhledu. Jelikož je stanice vedle nemocnice, nechceme nebezpečnost místa raději domyslet. Soudíme, že vhodnější je zasklení lávky až ke stropu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pod lávkou se nachází tato část kolejiště s působivou kompozicí transformátorů pro průchod zabezpečovacího signálu mezi elektricky oddělenými kolejovými úseky (díky jim jde vypnout proud ve stanici a přitom el. signál zabezpečovače dál "projde").
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nakonec porovnání se stanicí Dejvická, ve které nově končí jen polovina vlaků. Ruch ve stanici se po otevření prodloužení významně snížil.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na změnu v organizaci dopravy upozorňují dvojjazyčné tabule
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
K zastávkám autobusů vede toto pevné schodiště. Kvůli vysokému zatížení bylo schodiště v nepříznivém počasí kryté zastřešením.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stanice metra Dejvická
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz