náhledy
Vylepšená protipovodňová ochrana metra zamezí ničivému scénáři z doby před deseti lety. Zařízení jsou pravidelně kontrolována, nacvičuje se i uzavírání stanic. Těsnění tlakových průchodek je zcela nové, odolá tlaku 6 atmosfér, tedy tlaku 60 metrů vodního sloupce. Na fotografii se právě zavírá stanice Křižíkova.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Její tunelový uzávěr se nachází asi 300 metrů za stanicí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Labyrint tunelů, nástupiště a technické prostory chrání před povodní celkem 30 tlakových uzávěrů. Na snímku je jeden ze dvou traťových tlakových uzávěrů stanice Křižíkova.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mohutné "dveře" tlakového uzávěru jsou zajištěny proti neoprávněné manipulaci, před uzavřením se musí odjistit.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vedle tlakového uzávěru se nachází kabelové průchodky, kterými při povodni 2002 pronikala voda do tunelů. Proto byly vyměněny. Každá má teď pro jistotu svou samostatnou dokumentaci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před cvičným uzavřením tunelu technici ještě namažou šroub uzávěru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Počátek uzavírání ohlásí přerušovaný zvuk houkačky. Mnohatunové dveře se právě daly do pohybu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pořadí uzavírání je stanoveno v povodňovém plánu tak, aby záchranná četa mohla z tunelu bezpečně odejít. Pracovníci se před uzavřením vždy vzájemně zkontrolují, zda někdo nezůstal "na špatné straně".
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Traťový uzávěr má speciální těsnění i na složitý tvar kolejnic.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Každý uzávěr, včetně průchodek, je projektován na tlak šesti atmosfér. Odolá tedy šedesátimetrovému sloupci vody.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uzavřít se musí také prostory vzduchotechniky, kudy normálně proudí do tunelu čerstvý vzduch.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uzavírání ventilačního systému.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mnohatunové dveře se uzavřou za několik sekund.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Také tyto dveře a průchodky odolají tlaku šesti atmosfér.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vedle stanice se nachází nepřeberné množství technických prostor. Právě proto musí mít Křižíkova oněch zmíněných 30 tlakových uzávěrů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uzavírání staničního uzávěru. Dva uzávěry tohoto typu ve stanici Křižíkova tvoří tzv. komoru dodatečného vstupu, kterou lze v případě potřeby bezpečně projít do uzavřené části metra.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Tlakový uzávěr při hermetizaci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ovládání uzávěru je na staniční straně. Přístup je možný touto šachtou, která má také vlastní tlakový uzávěr.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uzavřená stanice metra Křižíkova. Během denního provozu z této části tunelu do stanice vjíždí vlaky od Palmovky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz