Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová tramvaj pro Německo. Předvedla dřevěný model ve skutečné velikosti s reálnými prvky výbavy. Model se vyrábí kvůli ověření a doladění návrhu před sériovou výrobou. Tímto způsobem se snižují náklady na případné dodatečné úpravy.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Model má délku 16,5 metru a hmotnost přes deset tun. Tvoří ho celý první článek a část druhého. Rám je zhotoven ze dřeva a překližky, povrchy tvoří například laminát, plasty, místo skutečných oken je použito plexisklo. Sedadla, dveře, tyče a další součásti interiéru jsou skutečné.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Čelo vozu připomíná koncepčně zcela odlišnou pražskou tramvaj 14T, přezdívanou Porsche (podobná jezdí v Brně pod označením 13T).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Při pohledu z boku podobnost s 13T a 14T už nenajdete. Rozdíl je třeba v tom, že je možný vstup řidiče z venčí. Maskované dveře prozrazují madla.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Otevřené dveře zdobí zelená linka. Princip semaforu značí možnost nástupu. Na modelu se testuje výměna různých typů cestujících. Pro vozíčkáře je v podlaze uchycení pro nájezdovou rampu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Čelní vozy obousměrné tramvaje mají na straně kabiny řidiče zvýšenou podlahu nad podvozkem. Vozidlo pro Mannheim je tedy částečně nízkopodlažní.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Do zvýšeného prostoru před kabinou řidiče vystupují kryty kol podvozku, na kterých jsou umístěna sedadla. Ulička mezi sedadly je úzká, neboť rozchod na místní tramvajové síti je jen 1 000 milimetrů. Použité podvozky jsou otáčivé.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dveře do kabiny řidiče jsou vpravo ve směru jízdy
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jedním z předváděných typů sedadel jsou překližková. Nad podvozkem čelního vozu jsou umístěna v uspořádání 2+2, kterému se lidově říká čtyřka.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Cestující s průměrným vzrůstem mají dostatek prostoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Interiér čelního vozu obsahoval kromě dvou typů sedadel také reálně použitelné tyče pro cestující.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
U dveří se nachází nízkopodlažní část s prostory pro maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Všimněte si sklopných sedadel (levá strana fotografie, např. pod označovačem jízdenek), o která se můžete pohodlně opřít ve stoje. Vedle dveří je složena nájezdová rampa.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na fotografii je vidět, že nesklopené sedadlo má vhodnou výšku pro podepření/sed ve stoje.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Interiér také obsahoval budoucí systém vyztužených madel pro stojící cestující, které evokují interiéry starých tramvají. Přítomnost 21. století prozrazují digitální reklamní panely.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přechod z čelního vozu do následujícího článku je nízkopodlažní a relativně krátký. Hned za ním je ovšem zvýšená část nad otočným podvozkem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přechod mezi články
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Druhým typem sedadel jsou plastová čalouněná. Výrobce nabízí tři varianty jejich umístění na krytech kol podvozku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Interiér kabiny řidiče pochází z prvního modelu Škody ForCity Smart Jokeri pro finské Helsinki. Němečtí řidiči mohou vyjádřit své připomínky ještě před sériovou výrobou.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Řidiči testují i umístění výbavy kabiny, např. koštěte pro vymetání výhybek.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V levé části se nachází také svítilna pro řidiče.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Levá část s ovládáním zrychlování a brzdění.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Centrální displej
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pravá část
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Už při premiéře vozíčkáři poprvé testovali návrh speciálních prostorů, například výšku tlačítek poptávkového otevírání dveří.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Výškové umístění tlačítek poptávkového otevírání
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Druhý článek modelu je ukončen za dveřmi, není tedy kompletní. Všimněte si, že druhá varianta dveří neobsahuje třetí tlačítko pro poptávkové otevírání se symbolem invalidního vozíku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Němci objednali nejméně 80 tramvají ForCity Smart ve třech délkových provedeních (tříčlánkové, čtyřčlánkové a šestičlánkové). Dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) nasadí „Škodovky“ mezi třemi spolkovými zeměmi. Spojí města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ergonomii kabiny řidiče otestoval také primátor města.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz