Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejnic místo cestujících. Podívejte se

Na nejdelším tramvajovém stoupání v Česku probíhaly zatěžkávací zkoušky nové "elektriky" pro Prahu. V noci vozila 20 tun kolejí na Barrandovský kopec tam a zpět a tak sbírala data pro výrobu prvního prototypového vozu.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

První vyrobený kus tramvaje For City 15T je v podstatě jezdící laboratoří. Přímo na očích budoucích pasažérů se získávají cenná data pro vývoj prvního prototypového vozu, který bude výhledově dodán do Dopravního podniku hl. m. Prahy.

"Jsou to opravdu velmi důkladné testy, které mají za cíl ověřit vlastnosti a chování tramvaje," přibližuje Pavel Tarant ze ŠKODA TRANSPORTATION.

Na trase obratiště Hlubočepy - obratiště Barrandov, tedy na nejdelším tramvajovém stoupání v Česku, se na přelomu srpna a září po dobu šesti nocí a jednoho dne prováděly zkoušky nového tramvajového vozu. Testovala se například trakční výkonnost a oteplení trakční výzbroje tramvajového vozu.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj 15T For City vozila místo cestujících 20 tun kolejnic, které simulují maximální obsazenost (8 os./m2) vozu.

Při jízdě z kopce (odborníci prominou) tramvaj brzdí elektricky a ne vždy je možné rekuperovat (vracet energii do troleje). "V takovém případě vzniká velké množství tepla, které se musí bezpečně odvést. Proto je jeden z testů zaměřen na to, jak účinně se odvádí teplo z brzdových odporníků, které jsou umístěny na střeše tramvaje," přiblížil jeden z testů Pavel Tarant.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Měřicí technika je  propojena zdánlivým chaosem kabelů a je účinně chráněna před mechanickým poškozením.

Barrandovský kopec otestoval také mechanické brzdy vozu. Při tomto testu tramvaj brzdila pouze mechanickou brzdou a technici měřili oteplení komponentů brzd. Zkouška se provádí při několika rychlostech, aby se zjistily bezpečné meze vozidla.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj pro Prahu je plně nízkopodlažní. Její elektrická výzbroj je na střeše. Při měření vedou od čidel do interiéru kabely přes otevřená okénka.

Jízda z kopce se nejdříve simulovala na rovince

Podle Pavla Taranta se škodováci na tyto extrémní testy připravili již dříve, a měli tak náskok – vyvinuli totiž novou metodu testování, při které ještě mimo běžný provoz simulovali jízdu z prudkého kopce.

Využili k tomu výkonnou tramvaj 14T – její konstrukce umožnila táhnout brzdící ForCity po koleji a napodobit tak podmínky strmého klesání trati.

Výsledky zkoušek oteplení výzbroje i mechanické brzdy jsou dle vyjádření testérů optimistické. "Technici při měření prokázali, že tyto uzly zásadně ovlivňující bezpečnost vozidla jsou dobře dimenzovány a plní bezchybně svou funkci,"  vysvětluje P. Tarant.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí.

Otestováno je i větrání vozu

V ulicích Prahy se již stihlo otestovat mnoho dalších parametrů, např. pevnost podvozků. Na určité části podvozku technici připevnili speciální snímače, tenzometry. Jimi sledovali zatížení podvozků v běžném provozu. Naměřené hodnoty vypovídají o životnosti konstrukce podvozků a přinášejí mnohé další cenné údaje.

Testovala se také klimatizace prostoru řidiče a aktivní odvětrávání prostoru pro cestující. Při tom se měřila intenzita výměny vzduchu nebo změny teploty.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Na pražských tratích se zkouší i hlučnost tramvaje. Měření provádí například tento mikrofon.

Vrcholem zkoušek budou jízdy s cestujícími

Zkoušky jsou prováděny podle zadání dodavatele a v souladu s příslušným povolením Drážního úřadu a ČSN 281300 Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky. Probíhají průběžně od jeho příjezdu 15. 6. 2009. Počet ujetých kilometrů se na referenčním tramvajovém voze 15T nesleduje ani neplánuje.

Ukončením typových zkoušek však testování nové tramvaje zdaleka nekončí. Následovat budou funkční zkoušky, opět za běžného provozu, vrcholem pak budou jízdy s cestujícími.

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baptistický kazatel i jaderný inženýr. Exprezident Carter slaví stovku

V pořadí 39. prezident USA raději užíval v úřadě lidovější jméno Jimmy než formálnější James Earl. Měl se stát po otcově vzoru úspěšným pěstitelem burských oříšků, ale lákala ho veřejná služba,...

1. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Prázdná raketa Vulcan se vydala na cestu, raketoplán nebyl včas připravený

V páteční poledne byla po několika malých odkladech vypuštěna druhá americká raketa Vulcan. Ještě letos na jaře to vypadalo, že ponese na oběžnou dráhu raketoplán Dream Chaser na premiérovou...

4. října 2024  10:40,  aktualizováno  13:28

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

V ledovém sevření. Wim Hof podle reportáže týral svou ženu a děti

Má kolem sebe aureolu lásky, dokonalosti, je ikonou vnitřního rozvoje. Nyní vyvstává docela jiný obraz. Portrét muže...