První vyrobený kus tramvaje For City 15T je v podstatě jezdící laboratoří. Přímo na očích budoucích pasažérů se získávají cenná data pro vývoj prvního prototypového vozu, který bude výhledově dodán do Dopravního podniku hl. m. Prahy.
"Jsou to opravdu velmi důkladné testy, které mají za cíl ověřit vlastnosti a chování tramvaje," přibližuje Pavel Tarant ze ŠKODA TRANSPORTATION.
Na trase obratiště Hlubočepy - obratiště Barrandov, tedy na nejdelším tramvajovém stoupání v Česku, se na přelomu srpna a září po dobu šesti nocí a jednoho dne prováděly zkoušky nového tramvajového vozu. Testovala se například trakční výkonnost a oteplení trakční výzbroje tramvajového vozu.
Při jízdě z kopce (odborníci prominou) tramvaj brzdí elektricky a ne vždy je možné rekuperovat (vracet energii do troleje). "V takovém případě vzniká velké množství tepla, které se musí bezpečně odvést. Proto je jeden z testů zaměřen na to, jak účinně se odvádí teplo z brzdových odporníků, které jsou umístěny na střeše tramvaje," přiblížil jeden z testů Pavel Tarant.
Měřicí technika je propojena zdánlivým chaosem kabelů a je účinně chráněna před mechanickým poškozením.
Barrandovský kopec otestoval také mechanické brzdy vozu. Při tomto testu tramvaj brzdila pouze mechanickou brzdou a technici měřili oteplení komponentů brzd. Zkouška se provádí při několika rychlostech, aby se zjistily bezpečné meze vozidla.
Nová tramvaj pro Prahu je plně nízkopodlažní. Její elektrická výzbroj je na střeše. Při měření vedou od čidel do interiéru kabely přes otevřená okénka.
Jízda z kopce se nejdříve simulovala na rovince
Podle Pavla Taranta se škodováci na tyto extrémní testy připravili již dříve, a měli tak náskok – vyvinuli totiž novou metodu testování, při které ještě mimo běžný provoz simulovali jízdu z prudkého kopce.
Využili k tomu výkonnou tramvaj 14T – její konstrukce umožnila táhnout brzdící ForCity po koleji a napodobit tak podmínky strmého klesání trati.
Výsledky zkoušek oteplení výzbroje i mechanické brzdy jsou dle vyjádření testérů optimistické. "Technici při měření prokázali, že tyto uzly zásadně ovlivňující bezpečnost vozidla jsou dobře dimenzovány a plní bezchybně svou funkci," vysvětluje P. Tarant.
Otestováno je i větrání vozu
V ulicích Prahy se již stihlo otestovat mnoho dalších parametrů, např. pevnost podvozků. Na určité části podvozku technici připevnili speciální snímače, tenzometry. Jimi sledovali zatížení podvozků v běžném provozu. Naměřené hodnoty vypovídají o životnosti konstrukce podvozků a přinášejí mnohé další cenné údaje.
Testovala se také klimatizace prostoru řidiče a aktivní odvětrávání prostoru pro cestující. Při tom se měřila intenzita výměny vzduchu nebo změny teploty.
Vrcholem zkoušek budou jízdy s cestujícími
Zkoušky jsou prováděny podle zadání dodavatele a v souladu s příslušným povolením Drážního úřadu a ČSN 281300 Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky. Probíhají průběžně od jeho příjezdu 15. 6. 2009. Počet ujetých kilometrů se na referenčním tramvajovém voze 15T nesleduje ani neplánuje.
Ukončením typových zkoušek však testování nové tramvaje zdaleka nekončí. Následovat budou funkční zkoušky, opět za běžného provozu, vrcholem pak budou jízdy s cestujícími.