Autorádio či navigační systém dnes naleznete skoro v každém autě, bez nich si už neumíme popojíždění v koloně či bloudění v neznámém městě ani představit. Výjimečné přestávají být i multimediální sestavy s displeji v hlavových opěrkách, které mohou zabavit cestující na zadních sedadlech - nejčastěji těch mladších až nejmladších.
Jsou však mezi námi i nadšenci z řad dospělých, kterým v autě nestačí běžné autorádio, dvou či čtyřkanálový zesilovač a patřičný počet reprosestav. Do stísněného prostoru vozidla jsou schopní vměstnat desítky reproduktorů, několik subwooferů, příslušný počet zesilovačů, nezbytné kapacitory, sekundární autobaterii... a často také spoustu LCD obrazovek, leckdy přijde řada i na herní konzolu.
Prohlédněte si 160 fotografií přímo z výstavní plochy |
Ty nejodvážnější instalace jsou však zpravidla dílem tuningových studií a montážních dílen, které tak demonstrují, co všechno je technicky možné a co s laminátem a elektronikou dovedou. Pět displejů do zavazadlového prostoru by si totiž pravděpodobně nenainstaloval ani fanatický šílenec...
Střízlivost designu se moc nenosí
Většina instalací, která je určena k běžnému provozu, je podřízena praktické nutnosti - být slyšet a nebýt vidět. Jednak tak neomezuje použití vozidla a nezmenšuje jeho úložný prostor a především skrývá mnohdy velice drahou elektroniku před zraky nenechavců. Nutno podotknout, že to lze - i vizuálně nenápadný systém dokáže nabídnout špičkový zvuk.
Instalace, které byly na výstavišti v Sinsheimu předváděny, byly vytvářeny s odlišným cílem - být slyšet a být i vidět. A těmto dvěma aspektům je přizpůsobeno vše.
Málokdo tak při pohledu do interiérů vozidel pozná, o který model se jedná - může být majitelem třeba čtyřkového golfa, ale když se rozhlédnete po spoustě laminátových tvarů a blikajících obrazovek, vubec ho vůbec nemusíte identifikovat.
Většina instalací zabere celý zavazadlový prostor a je vcelku jedno, zda jde o maličké vozítko s několikasetlitrovým zavazadelníkem...
... nebo dodávku, kam se dá při troše snahy vměstnat kompletní vybavení běžného bytu. Čím výkonnější sestavu totiž instalujeme, tím více se musíme starat o chlazení zesilovačů a především zatlumení vozidla.
A zatímco chlazení nebývá ve většině případů zásadnější problém, protože s tím výrobci zesilovačů počítají, vibrace, které při vysoké hlasitosti reproduktory produkují, jsou větším oříškem. Vše musí být dokonale slícováno, připevněno a izolováno. Volné prostory se vyplňují speciálními tlumícími směsmi, od speciálních měkkých plátů a pěn až po asfaltové desky.
Není totiž při poslechu větší otravy, než když se při každém beatu či zabrnkání na baskytaru rozrezonují různé součásti vozidla či, ještě hůře a trapněji, jeho efektní dekorace.
Hlasitosti, kterých jsou podobné instalace schopny dosáhnout, jsou totiž obrovské, a vozidlo se tak často dostává skoro až do role obří reprosoustavy.
Z dálky a s údivem
Při takové hlasitosti samozřejmě nelze v autě sedět, pouze obdivně poslouchat z uctivé vzdálenosti - s podobně osazeným vozem, jako je na následujícím obrázku, lze totiž bez potíží hlasitě naplnit muzikou (záměrně nevolím slovo ozvučit) i poměrně velký prostor - třeba tělocvičnu.
Napájení se také zpravidla odebírá z elektrické sítě - baterie, i při použití sekundární přídavné, takový odběr vydrží jen chvilku a se spuštěnými motory (pohánějícími speciální výkonné alternátory) by se zase brzy udusili návštěvníci.
Vzhledem k vysokým proudovým nárokům jsou tedy potřeba takzvané kapacitory, což jsou vlastně kondenzátory doplněné elektronickými obvody, které zajišťují krátkodobé dodávky velkého množství energie v dynamických špičkách, které by baterie ani alternátory nedokázaly v potřebné míře (a rychlosti) dodat.
Stejně tak je nutné volit kvalitní kabeláž se silným průměrem, obvyklé "tkaničky" s průměrem 0,5 mm zde nikdy nespatříte. Čtyři milimetry bývá minimum, zpravidla se pohybujeme i ve dvojnásobných hodnotách.
Show must go on: Emma a nejvyšší SPL
Výstava Car&Sound a tuningové ozvučování aut obecně je především o zábavě. A také trochu o pozlátku. Proto se mezi naleštěnými a nasvícenými vozy promenují úsporně oblečená děvčata, občas dokonce tančící v technorytmech produkovaných pojízdnými exponáty.
V pozdním odpoledni se však některé jen trochu unaveně opíraly o kapotu (lesk nelesk)...
... případně se rovnou otáčely zády (press nepress).
Během výstavy také probíhají přípravy a zahájení celoevropského dlouholetého soutěžení o nejlepší zvuk a nejhlasitější produkci - EMMA. Populární je zejména pro kategorii SPL (Sound Pressure League), kde se soutěží o nejvyšší akustický tlak. Vítězné hodnoty se zpravidla pohybují v oblasti startu stíhaček či blízkého poslechu cirkulárky.
High-endové ozvučení: když hlasitost není vše
Naprostá většina předváděných instalací kladla důraz na efektnost a hlasitost reprodukce. Někteří se však zaměřili i na kvalitu reprodukce, kterou zpravidla označujeme jako hi-fi neboli vysoká věrnost. A ta nemusí mít nic do činění s maximální hlasitostí.
Na tiskové konferenci společnosti Pioneer nám byly předvedeny nové reproduktorové sety, analogové i digitální zesilovače a high-endové řídící jednotky.
Zajímavé je kopírování trendů a postupů z domácí spotřební elektroniky - například nový stereofonní koncový zesilovač je zcela symetrické dual-mono konstrukce s elektromagnetickým izolováním zvukových obvodů obou kanálů, čímž se zamezí vzájemným interferencím a přeslechům.
Pokud je takováto elektronika ve voze kvalitně instalována, můžete si vychutnávat hudbu podobně jako na kvalitní domácí sestavě.
Prohlédněte si 160 fotrografií přímo z výstavní plochy |
Na výstavu Car+Sound jsme jeli se společností BaSys CS, výhradním distributorem značky Pioneer.