Nejdelší most Česka se už dá celý přejít

  11:59aktualizováno  11:59
Stavbaři dokončili hrubou stavbu dvoukilometrového dálničního mostu u pražských Lahovic. Auta na něj pustí na jaře.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic. | foto: vizualizace Valbek

Stavba nejmohutnější dálniční stavby v Česku se chýlí ke konci. V těchto dnech stavbaři dokončili u Lahovic hrubou stavbu více než dva kilometry dlouhého silničního mostu. Patří k budované jižní části pražského dálničního okruhu.

Most je nejdelší v Česku. Stavbaři ho teď mohou celý přejít. A řidiči po něm budou moci jezdit zřejmě už příští rok na jaře.

"Jedeme na krev," říká vedoucí projektu mostu Robert Achs. "Zima byla pro stavbaře dobrá, ale jaro nám moc nepřálo. Proto se zatím potýkáme například s izolací mostu. Termín 30. dubna, kdy na most pustíme auta, se nám ale snad dodržet podaří," předpokládá.

V nejbližších dnech čeká most série zatěžkávacích zkoušek. Už ale není možné si je představovat tak, že na konstrukci najedou desítky tanků jako v 70. letech při zátěžovém testu pražského Nuselského mostu. "Dnes používáme naložené náklaďáky. Díky propracovanému softwaru už nemusíme zatěžovat mosty tolik," popisuje Achs.

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Dokončovací práce poběží ještě pár týdnů poté, co na most automobily vjedou. "Dokončíme například lávku přes Berounku pro cyklisty nebo vnější obložení mostu," vysvětlil Achs.

Praha čeká na okruh

Rychlé dobudování stavby je životně důležité nejen pro Prahu. Nová část okruhu, jehož je nejdelší most součástí, spojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Celý nový úsek měří 23 kilometrů. Podle plánů projektantů odvede nová silnice většinu tranzitní dopravy z Jižní spojky a Barrandovského mostu. To jsou místa s častými dlouhými kolonami.

Co nejrychlejšímu dokončení je podřízen i počet dělníků na stavbě: až 250 stavbařů zajišťuje, že práce probíhají 24 hodin denně.

Stavba plná zajímavostí

Projektanti na úseku Lahovice - Slivenec navrhli náročná stavební řešení. Most má 37 polí, tedy úseků mezi dvěma sloupy. Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů.

Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů

Úsek začíná u vyústění tunelů ve směru od dálnice D1, překonává dvě řeky (Vltavu a Berounku), dvě železniční tratě a vystoupá až do výše šestačtyřiceti metrů, kde mizí v dalších tunelech.

U Lahovic stavbu doplňuje nejsložitější česká dálniční křižovatka. Nová silnice se bude křížit s výpadovkami na Slapy a Strakonice. "Křižovatka s nájezdy bude vlastně takovým velkým mimoúrovňovým kruhovým objezdem. To proto, aby řidič viděl, kam jede, a když se náhodou netrefí na svůj sjezd, může to znovu objet," vysvětluje ředitel stavby Jan Paclík z firmy Strabag.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Součástí úseku je i nejvyšší most v Praze přes Slavičí údolí nad Radotínem. "Je po Žďákovském mostě na Orlíku nejsložitějším mostem v Česku vůbec," poukazuje na 65 metrů vysoký gigant vedoucí projektu Robert Achs.

Příští rok staveb ubude

Výstavba celého úseku obere státní rozpočet o necelých devět miliard korun. Achs si však nemyslí, že by stavební řešení bylo megalomanské. "Podle mě by most mohl mít o jeden až dva sloupy méně, projektant ale zřejmě kladl důraz na jeho architektonickou kvalitu."

Kvůli ekonomické krizi se však Ředitelství silnic a dálnic chystá přehodnotit projekty jiných staveb, které ještě nebyly zahájeny.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík už dříve řekl, že kvůli tomu založil technickou radu složenou z nezávislých odborníků, která má přehodnotit třeba maximální sklony budovaných dálnic či poloměry jejich zatáček. Kdyby totiž silnice více opisovaly terén, než se to dělá v Česku, ušetřilo by se.

Co se staví

Nový úsek pražského okruhu

- Propojí silnice a dálnice na Brno, Strakonice a Plzeň
- Bude dlouhý 23 kilometrů
- Předpokládaný termín zprovoznění: duben 2010

Úsek Lahovice - Slivenec

 - Je stavebně nejsložitější
- Má délku 6 kilometrů
- Předpokládaná cena: 9 miliard
- Na úsek dohlédne celkem 109 kamer
- Je tam 1 600 metrů dlouhý tunel a dva zajímavé mosty
- Delší z mostů měří 2 030 metrů, přetíná dvě řeky a dvě železniční tratě. Pilíře má vysoké až 40 metrů
- Druhý most je pro změnu nejvyšší v Praze. Je vysoký 65 metrů
- Úsek staví až 250 lidí

Dálnice a silnice v Česku

- Rozestavěno je nyní celkem 23 nových úseků dálnic a rychlostních silnic o délce zhruba 190 kilometrů

 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Další z rubriky

Tam je nikdo neznal. Jak George Harrison pustil horníkům v USA hit Beatles

Kompletní vybavení studia stanice WFRX. Na stěně nápis z původní budovy ve West...

Do hornického městečka přijel jako obyčejný neznámý mladík. Doma v Británii už však po něm šílely davy. Přivezl s sebou...

Legendární bardotka. Lokomotiva s „vyvinutým poprsím“ slaví 50 let

Barbardotka je známá svým charakteristickým zvukem mohutného šestiválce bez...

Bardotka, legendární lokomotiva, která nese číslo 749.121-0, slaví v pondělí 17. prosince 2018 padesát let v pravidelné...

Podívejte se na českou tramvaj pro Německo. Řidiči testují i polohu koštěte

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová...

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová tramvaj pro Německo. Předvedla dřevěný model...

Najdete na iDNES.cz