náhledy
Petřínská lanovka slaví 120 let. Pohled na přijíždějící vůz.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Nejstarší jsou na lanovce stroje z roku 1932. Parta dobrovolníků je uchránila i během sovětské invaze v roce 1968. Velká část vybavení lanovky však byla během let rozkradena.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Detail bezpečnostního systému brzdícího lana.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Pohled z velína horní zastávky.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Horní zastávka Petřín. Pohled od vjezdu do stanice směrem na velín. Fotografováno z nástupní strany.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Pohled z horní zastávky. Vozy se míjí na Abtových výhybkách ve stanici Nebozízek.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Petřínská lanovka slaví 120 let. Pohled z horní zastávky.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Petřínská lanovka slaví 120 let. Pohled z horní zastávky.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Pohled ze stanoviště strojvedoucího.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Opuštěná horní zastávka lanovky. Cestující jsou na nástupiště vpuštěni až ve chvíli, kdy vůz zastaví a lidé jedoucí z Újezda vystoupí. Systém je chytče vymyšlen tak, že výstup je na jednu stranu a nástup ze strany druhé. Proudy cestujících se tak nikdy nesrazí.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Opuštěná horní zastávka lanovky. Cestující jsou na nástupiště vpuštěni až ve chvíli, kdy vůz zastaví a lidé jedoucí z Újezda vystoupí.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Náhradní díly si musejí nechávat pracovníci lanovky vyrábět na zakázku. Mnoho jich však zvládnou vyrobit i sami.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Bezpečnostní systém brzdícího lana. Vagónek na kolejnicích se v případě havárie uvolní sjede dolů a nárazem sepne brždění kotouče, na kterém je navinuto brzdící lano.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Podzemí horní zastávky. Na bubnu je navinuto brzdící lano za které se v případě utržení vůz zachytne. V Praze byl tento systém použit jako první na světě. Vagónek na kolejnicích vpravo se v případě havárie uvolní sjede dolů a nárazem zabrzdí kotouče, na kterých je navinuto brzdící lano.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Kontrolní monitor v "řídícím středisku" zobrazuje všechny zastávky (dolní - Újezd, prostřední - Nebozízek i horní - Petřín. Újezdu je věnován ještě jeden pohled směrem k automatům na jízdenky a turnikety.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Horní zastávka petřínské lanovky při pohledu z "řídícího střediska".
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
"Řídící středisko" lanovky na Petřín v horní zastávce. Odtud mohou dispečeři ovládat chod strojů. Na displeji vidí rychlost vozů i jejich polohu vyznačenou v délkových metrech. Velín není příliš přívětivě navržen. V létě zde bývá nesnesitelné vedro. Proto si svépomocí obsluha vybudovalo okno i speciální větrací světlík (na snímku vlevo dole).
Autor: Jan Kužník, Technet.cz
Strojovna lanovky na Petřín v horní zastávce. Nejstarší a stále funkční součástí jsou stroje od firmy Českomoravská Kolben Daněk, které pracují od roku 1932. Aby se lano a ani kola zbytečně příliš neopotřebovávali, jednou začas je personál strojovny pečlivě "vypolstruje" nasekaným kousky gumového dopravníkového pásu.
Autor: Jan Kužník, Technet.cz