Prototyp nejrychlejší motorové lokomotivy Kyklop znovu vyráží

aktualizováno 
Nejrychlejší motorová československá lokomotiva T499.0, známá pod přezdívkou Kyklop, byla po 22 letech opravena do provozuschopného stavu. Bude sloužit jako zkušební vozidlo na Železničním zkušebním okruhu Cerhenice nebo k nostalgickým jízdám.

Nejrychlejší československá motorová lokomotiva T499.0 získala přezdívku Kyklop kvůli světlometu připomínajícímu velké oko uprostřed tváře. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V době začínající normalizace se povedlo v ČKD prosadit výrobu dvou prototypů unikátních lokomotiv, které se nakonec staly legendou československé, později české železnice.

První stroj byl dokončen 28. června 1974 a druhý 14. ledna 1975. Po odstranění dětských nemocí první prototyp absolvoval zkoušky, které pokračovaly v roce 1976. Během testování lokomotiva s označením T499.0001 vytvořila dosud platný rychlostní rekord motorových lokomotiv v Československu, kdy po okruhu v Cerhenicích uháněla rychlostí 176 km/h.

Dvojka byla mezitím nasazena na nepříliš úspěšném zkušebním provozu na tehdy legendárním rychlíku Ostravan mezi Prahou a Bohumínem.

Požáry a hrozící likvidace

Po dokončení zkušebního provozu byly oba prototypy v roce 1977 přesunuty do depa Děčín, kde obě lokomotivy sloužily především k vozbě nákladních vlaků.

Provoz prvního prototypu ukončil 23. listopadu 1979 požár ve strojovně. Druhý Kyklop vyřadila z provozu 10. března 1980 porucha regulátoru výkonu spalovacího motoru.

Vyřazeným lokomotivám hrozila likvidace, před kterou je zachránil odprodej Výzkumnému ústavu železničnímu v Cerhenicích (VÚŽ).

I na cerhenickém okruhu se lokomotivám příliš nedařilo. První prototyp byl zlikvidován kvůli poruše v roce 1989. Stroj nakonec posloužil při nárazových zkouškách, kdy byly vyvíjeny deformační segmenty nárazníků.

Fotogalerie

Také druhý Kyklop se nevyhnul požáru. V druhé polovině roku 1992 ho jeden takový menší poškodil ve strojovně. V té době procházel VÚŽ těžkým obdobím, takže na opravu unikátní motorové lokomotivy ani nepomýšlel.

Naděje díky nadšencům

Lidé kolem železnice si už tehdy uvědomovali historickou hodnotu lokomotivy T499.0002. Nakonec prosadili převod Kyklopa pod nově vznikající České dráhy. 

Nadšenci Společnosti železniční a výtopna Nymburk se pustili do opravy. Tu se nepovedlo dokončit, neboť se Společnost železniční rozpadla. Osud zavál Kyklopa na rozhraní Moravy a Slezska, kde se slavilo 150 let železnice na Ostravsku.

Lokomotiva se už do Nymburka nevrátila. I zde se našla skupina fanoušků, která unikát opravovala. Bohužel ji čekal stejný osud. Naštěstí stál Kyklop v hale a vozili ho coby nepojízdný exemplář po železničních výstavách. Nakonec se z motorové lokomotivy T 499.0002 stala 17. února 2003 kulturní památka.

V květnu 2012 stroj doputoval do Lužné u Rakovníka, kde probíhalo Setkání motorových lokomotiv ČKD. Do zdejšího historického depa byl nakonec administrativně převeden z Bohumína.

V rukách profesionálů

V té době už probíhalo jednání s Výzkumným ústavem železničním o pronájmu a opravě lokomotivy pro potřeby VÚŽ. Nakonec byla lokomotiva VÚŽ prodána.

Veřejnosti se Kyklop naposledy představil v září 2012. K vidění byl na oslavách Dne železnice v Nymburce. Poté se přemístil do haly DPOV v Nymburce. Tato společnost je dceřinou společností ČD a věnuje se modernizaci a opravám kolejových vozidel. Její výjimečnost spočívá v tom, že se specializuje na opravy historických vozidel.

Během oprav došlo zhruba k třicítce dílčích úprav. Znalci vědí, že vše je popsáno v 288 stránkové monografii, kterou k této příležitosti vydal VÚŽ.

Největší změnou byla výměna motoru. Do Kyklopa byl zabudován opravený motor K 12 V 230 DR, který předtím sloužil v „brejlovci“ 750.349. Naftové srdce má tedy lokomotiva T499.0002 nové. Poprvé se rozběhlo 10. prosince 2014.

Poslední seřizování výkonu motoru proběhlo 13. ledna 2015, a to na vodním odporu v DPOV Nymburk. Následovaly další operace a zkoušky. První zkušební jízdy se odehrály 16. února 2015 ve železniční stanici Nymburk.

Nově bude Kyklop sloužit zejména k trakčním zkouškám hnacích vozidel, jelikož disponuje elektrodynamickou brzdou. Zejména fanoušci železnice a šotouši ocení, že bude pronajímán k nostalgickým jízdám.

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Pouze teď o víkendu. Okuste vznášedlo z foukačů na listí i chůzi po vodě

Vznášedlo na Maker Faire Praha 2019

Atraktivní atrakce pro hravé a zvídavé děti připravili na veletrhu Maker Faire Praha 2019 mnozí vystavovatelé. Na tři...

V Praze vznikl imaginární svět, kde se neskutečné obrazy hýbou podle vás

V prostoru Divadla Archa v Praze se setkají umělci posedlí experimentováním s...

V prostoru Divadla Archa v Praze se setkají umělci posedlí experimentováním s audiovizuální korelací. Festival...

Úplná pravidla soutěže o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019

Soutěž o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz