Unikátní modrý krokodýl neboli měřicí vůz ETCS, ještě voní novotou. Jeho přístrojové vybavení umožní kontrolu nově budovaného evropského zabezpečovače, který po technické stránce umožní zvýšení rychlosti vlaků ze současných 160 na 200 km/h.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Takto vypadal původně. V září 2012 od Českých drah AŽD zakoupila motorový vůz 851 026-5, který byl vyroben v roce 1968 v Československé vagónce TATRA n. p. Studénka. Rekonstrukci provedla společnost CZ LOKO.
Autor: AŽD
Za kabinou strojvedoucího je strojovna. Zavazadlový oddíl nově obsahuje technologie pro kontrolu fungování všech zabezpečovačů používaných v ČR. Následuje sanitární modul, kuchyňský kout, malá ložnice a měřicí pracoviště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obě klimatizované kabiny strojvedoucího jsou osazeny novým řídicím pultem. Technologii dodala společnost MSV elektronika (centrální regulátor vozidla, automatické vedením vlaku a diagnostický počítač vozidla). Software je z produkce AŽD Praha.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Centrální regulátor vozidla umí mimo jiné udržovat rychlost vlaku nastavenou strojvedoucím. Horní stupnice je rychlost požadovaná (tu, kterou nastavil strojvedoucí). Dolní údaj je rychlost skutečná (jak rychle se právě jede). V režimu Automatického vedení vlaku je pak vlak řízen zcela automaticky (včetně brzdění k návěstidlům či místům s omezenou rychlostí).
Autor: AŽD
Původní spalovací motor ČKD KS 12 V 170 DR o výkonu 588 kW byl nahrazen výkonnějším. Úspornější CATERPILLAR CAT C27 má nové chlazení, výkon 700 kW a splňuje všechny přísné ekologické limity. Maximální povolená rychlost vozu je 110 km/h.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro nezávislé napájení slouží elektrocentrála CAT, která má menší spotřebu než hlavní motor při volnoběhu. K napájení měřicích technologií i elektrické výzbroje vozidla slouží také nové vozové baterie, které při běhu motoru dobíjí alternátor LEROY o výkonu 45 kW.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bývalý zavazadlový oddíl je osazen elektrickou a pneumatickou výzbrojí pro řízení vozidla a současnými i budoucími technologiemi vlakových zabezpečovačů vhodných pro použití v ČR i SR.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jen technologie ETCS na dvoustovku nestačí. Podmínkou je vhodné stavební uspořádání trati. Reálně bude maximálka pro vlaky nejspíš jen 180 km/h. Hlavním důvodem je šířka nástupišť zastávek, na kterých by mohl dvoustovkou uhánějící vlak čekající cestující odhodit, nebo nasát do kolejiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za bývalým zavazadlovým oddílem následuje sanitární a kuchyňský modul. Za zády hostesky je ubytovací část.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ubytovací modul je velmi těsný a není v něm ani žádná skříň na osobní věci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Měřící oddíl. Prostor vytápí teplovodní topení, větrání má rekuperaci. Vůz je střežen elektrickou požární a zabezpečovací signalizací. Umí také poslat varovnou SMS.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Měřicí stůl s potřebným napájením a datovým připojením. Umožňuje testování funkcí vlakového zabezpečovače na trati (všechny typy v ČR i SR) a testování právě vyvíjených komponent pro pevné i mobilní části.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Cestovní a zároveň jídelní část měřicího oddílu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Technici nám předvedli i modul pro zkoušení digitální drážní rádiové sítě GSM-R (obdoba klasického GSM, ale s funkcemi pro drážní prostředí).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Anténa evropského zabezpečovače ETCS pro komunikaci s balízami. Balíza je součástí traťové části ETCS. Umisťuje se v ose koleje. Vše funguje tak, že vlak při průjezdu pomocí antény na fotografii vyšle energetický signál a balíza pošle zpět informaci, která je v ní uložená. Pomocí balíz se vlak orientuje na trati.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Balíza evropského zabezpečovače ETCS. Tento typ se používá na zkušebním úseku ETCS Poříčany - Kolín. Po obvodu balízy jsou zalisovány dvě antény, v jednom z rohů je zalita deska s elektronikou.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí sytému měření rychlosti je i Dopplerův radar.
Autor: AŽD
Vozidlo slouží i pro zaměřování prvků infrastruktury, neboť ETCS potřebuje znát jejich polohu přesněji než je v současné době známá. Používá se k tomu dvojice kamer na čele vozidla a výstup z CRV. Kamery se sundavají, proto pod čelním sklem vidíte pouze jejich držáky. Údaje se nahrají do počítače v kabině.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obě stanoviště strojvedoucího jsou osazena novými bezpečnostními skly. Pracoviště jsou plně klimatizována. V levé části kabiny (na fotografii vpravo) je vidět zázemí pro přístroje techniků.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přenos výkonu vozu zůstal původní hydrodynamický, původní převodovka H750 byla repasována. Brzdy byly kompletně modernizovány pomocí komponent DAKO. Byl instalován panelový brzdič, původní vzduchojemy byly nahrazeny novými nerezovými a původní potrubí rozvodu vzduchu bylo vyměněno za nerezové.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
K měřicímu vozu za 40 milionů korun pořídilo AŽD přípojný vůz za 8 milionů. Obsahuje oddíl pro cestující a oddíl pro jednání s barem. Je vybaven i vlastní elektrocentrálou. Je kladen důraz na úsporu energie, např. větrání je s rekuperací vzduchu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle vysvětluje odborným novinářům úlohu měřicího vozu při budování evropského vlakového zabezpečovače v ČR.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nástupní prostor přípojného vozu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Toaleta přípojného vozu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oddíl pro cestující v přípojném voze. Hlavní prostory jsou klimatizované. Na monitorech lze sledovat činnost kontrolovaného zabezpečovače.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Měřící vůz před přestavbou - původní interiér z roku 1968
Autor: AŽD
Původní spalovací motor ČKD KS 12 V 170 DR o výkonu 588 kW
Autor: AŽD
Rychloměr v původní kabině strojvedoucího
Autor: AŽD
Původní kabina strojvedoucího
Autor: AŽD
Průchozí dveře na obou čelech nahradila další čelní okna. Tím pádem má strojvedoucí lepší rozhled.
Autor: AŽD
Původní štítky v oddílu cestujících
Autor: AŽD
Dělníci nejprve vůz odstrojili a provedli mechanické opravy skříně. Po očistění nanesli základní barvu.
Autor: AŽD
Ve společnosti CZ LOKO proběhla rekonstrukce vozu. Z původního vozu zbylo poctivé české železo, které bylo povrchově náležitě ošetřeno.
Autor: AŽD
Dva z vnějšku velmi podobné vlaky u prvního nástupiště Hlavního nádraží (jižní část).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Velmi podobný motorový vůz 854 ČD (po modernizaci)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz