Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letěli jsme v nejmodernějším vojenském letadle. Made in ČR

FOTOGALERIE uvnitř - Vyzkoušeli jsme nejmodernější taktický transportní letoun současnosti. C-27J Spartan bude nasazen v armádách mnoha zemí včetně USA a jednu z jeho klíčových částí budou vyrábět v Aero Vodochody. Proleťte se s námi.
C-27J Spartan za letu

C-27J Spartan za letu | foto: Václav Nývlt - Technet.cz

Přetížení je takové, že nemohu udržet fotoaparát před obličejem. Kolega si svou kameru málem rozbil o podlahu. Motory s celkovým výkonem 12 600 koní nás ohromnou silou táhnou strmě vzhůru. Jsme jedni z mála civilistů, kteří si kdy budou moci vyzkoušet, jaké to je letět nejmodernějším vojenským přepravním letadlem současnosti. 

Na letišti ve Vodochodech u Prahy byl představen nový letoun C-27J Spartan. Jde o nástupce středně velkého dopravního letadla G-222 italské společnosti Alenia Aeronautica, které bylo armádou používáno například při náročných operacích v Bosně, Kosovu, Somálsku, Iráku nebo střední Americe.  

C-27J Spartak

Také se divíte, proč bylo italské letadlo představováno ve Vodochodech? Důvod je prostý - společnost Aero Vodochody se stala výrobcem a dodavatelem centroplánu pro C-27J. Centroplán je středová část křídla, která spojuje trup s vnějšími (okem viditelnými) částmi křídel.  

C-27J Spartak vzlet 2

Prvních devět kusů budou montovat z dílů a materiálů společnosti Allenia Aeronautica, od desátého kusu pojede vše v režii Aera Vodochody. Letadla již objednalo Řecko (12 kusů), Itálie (12 kusů), Bulharsko (5 kusů), Litva (3 kusy), USA (US Army a US Air Force celkem 78 kusů) a Rumunsko (7 kusů) - v Čechách se budou vyrábět všechny zakázky kromě těch pro USA - ale i o ty se společnost samozřejmě uchází.  

C27J zeshora 

Zaměstnanci Aera Vodochody si prohlíží nové letadlo. Před chvílí přiletělo z Itálie a o pár hodin později se tam zase vrací.

Taktický, transportní ...

Když se řekne vojenské letadlo, každý si zpravidla představí bombardér nebo stíhačku ověšenou kulomety a raketami. Spartan však ničím takovým nedisponuje, mimo pilotní kabiny (a zpravidla nádrží) je letadlo zcela prázdné. Nadstandardní výbavu tvoří výstražný radarový systém, laserový varovný systém, protiraketový varovný systém a výmetnice klamných cílů.

C27J - pohled do nákladního prostoru

Letoun je určen především pro přepravu nákladu, případně vojsk. Pro vojáky jsou připraveny sklápěcí sedačky podél trupu, nákladu může sloužit celý prostor.

Je připraven pro přepravu NATO palet (standardizovené 463L HCU-6/E), každou o maximální váze 5000 kg, které díky otevíratelné zádi dokáže shazovat i během letu. Za letu může vysadit i vojáky, ti však neskáčí ze zádi, ale z bočních dveří.

C27J - pohled do nákladního prostoru zvenku

Letoun z velké části sdílí komponenty s větším C-130J, díky čemuž se dají v případě potřeby sehnat náhradní díly po celém světě. Všechny klíčové systémy jsou vícenásobně jištěné, každý cestující má k dispozici vlastní kyslíkový dýchací přístroj. Při krizi dokáže za letu vypouštět palivo z nádrží, v případě útoku se aktivuje vyvíječ inertního plynu, který zabrání vznícení a explozi paliva z poškozených nádrží.

Nesrovnávejte nesrovnatelné

Zhruba tak reagoval testovací pilot Marco Venanzetti na můj dotaz, jak se mu s letadlem létá, v porovnání se staršími modely. "Řídí se skvěle. Je vybaven trojicí GPS navigací se skvělými mapami s obrovskou přesností, výkonným radarem a díky kompletně prosklenému kokpitu je z něj široký rozhled. Dvojice autopilotů dokáže letadlo řídit i pouhých 150 stop (cca 46 metrů - pozn. redakce) nad zemí." doplňuje.

C27J - pilot během letuC27J proskleny kokpit

Kompletně prosklený kokpit letadla.

Spartan je vybaven dvojicí motorů Rolls Royce AE 2100D s výkony 4 700 kW. Zajímalo mne, proč jsou použity (na laika archaicky působící) vrtule místo proudových motorů. Dle informací pilota jde především o nižší spotřebu paliva a vyšší odolnost proti nepříznivým vlivům. Proudový motor může být snadno zničen třeba letícím kamenem, ptákem ... zatímco vrtule jsou v tomto směru mnohem odolnější. Letadlo tak může vzlétat i přistávat v náročných podmínkách, na různých površích - včetně trávy a písku.

Let s pouze jedním funkčním motorem je samozřejmě možný, v teoretické rovině lze s jedním motorem i vzlétnout.

Zkušební let

Nastupujeme do nákladního prostoru letadla - normálně se chodí předními dveřmi kousek za pilotní kabinou, případně lze "naskákat" otevřenou zádí.

C27J otevreny nakladni prostor - dozor 2

K sedátkům s textilním výpletem se přikurtováváme bederním pásem, s poněkud krkolomně se zavírající sponou. "Hlavně nenechejte nic nepřivázaného a neupevněného, nechceme za letu trousit mobily a kamery", dostáváme poslední instrukce před startem. "A nelekněte se, bude to trochu jiné než při normálním letu" upozorňuje kapitán. A taky že jo.

Dojíždíme na ranvej, příjemně mne překvapily minimální vibrace přenášené od motorů, hlučnost je adekvátní jiným vrtulovým letadlům, něco jako Fokker či ATR u ČSA.

Pokud jste zatím považovali akceleraci A320 či našláplého supersportu za překvapivou, Spartan je úplně jiná liga. Přetížení při strmém stoupání mi skoro vyrve z ruky redakční zrcadlovku, kolega naproti s kamerou má potíže o poznání větší. V technických specifikacích jsem se později dočetl, že letadlo je připraveno až na přetížení 3g.

O několik desítek sekund později přejde pilot do druhého extrému - takřka volného pádu. Foťák visící z krku se mi vznese zhruba do výšky obličeje ... sám si připadám nezvykle lehce.  

C27J - nákladní prostor

Zatím jsme letěli se zavřenou zádí. Po zaznění ostrého akustického signálu se však záď otevírá a nám se naskýtá velmi nezvyklý výhled na ubíhající krajinu.

C27J - pohled z nákladního prostoru

Kocháme se jen pár chvil, protože pilot opět akceleruje, prudce stoupáme a navíc se otáčíme zpět, směr letiště Vodochody. Otevřený konec letadla se tak ocitá prakticky pod námi ve směru gravitace, což je poměrně zvláštní pocit. Ještě že nemám strach z výšek ...

C27J - pohled z nákladního prostoru v zatáčce

Během klidnější části letu ještě stihnu zavítat do pilotní kabiny. Je opravdu nezvykle prostorná a světlá. Stropní okna jsou uzavíratelná záclonou (podobně jako šíbr v některých vozech), z boků je krásně vidět. Na velkých displejích s vysokým rozlišením ubíhají podrobné mapy terénu, v kabině je trojice sedadel - dvě pro piloty, třetí pro dozor nad nákladním prostorem. Kokpit není od nákladního prostoru nijak oddělen.

C27J - pilotní kabina

Co se do letadla vejde?

Využití / parametr  počet / hodnota
 Přeprava palet 463L (4 535 kg/paletu)   3 + 1/2
 Nosítka + zdravotní personál  36 + 6
 Vojáci  68
 Výsadek  46
 celková délka podlahy  9,48 m
 šířka podlahy nákladového prostoru  2,45 m
 výška nákladového prostoru  2,25 m

Výkony a letecké schopnosti

 Parametr  hodnota
 Max. vzletová hmotnost  31 800 kg
 Max. přistávací hmotnost  30 500 kg
 Max. užitečné zatížení  11 500 kg
 Objem paliva  12 320 l
 Taktický vzlet (při max. hmotnosti)       580 m
 Max. letová výška    9 144 m
 Max. letová rychlost       602 km/h
 Výběh (min. přistávací dráha - může být nezpevněný terén)       340 m
 Dolet (s 10 000 kg nákladu)    1 852 km
 Dolet (s 6 000 kg nákladu)    4 260 km
 Dolet (bez nákladu)    5 926 km

Více technických informací o letadle zde.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků FV4005 byl prototyp s největším kanonem, jakým kdy byl tank osazen. Hovořili...

15. září 2024

Jaderný zločin v roce 1954. Jak Sověti nacvičovali třetí světovou válku

Východní mocnost vedená Kremlem nechtěla zůstat v ničem pozadu. Proto i ty strašné věci dokázala hnát do hrozivých rozměrů. Jako jaderné cvičení s reálnou explozí, kam nahnala 45 tisíc vojáků. Vedle...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První výstup soukromníků do volného vesmíru proběhl tak, jak měl

Účastníci letu Polaris Dawn ve čtvrtek provedli historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových skafandrů společnosti SpaceX a přepracované kosmické lodi Crew Dragon. Na začátku výstupu...

12. září 2024  12:13,  aktualizováno  13:21

V noci na středu bude vidět neobvyklé částečné zatmění Měsíce v superúplňku

Oblačnost, která nám v posledních dnech přinesla tolik problémů, se začíná pomalu trhat a tak by na řadě míst nemusela bránit pohledu na oblohu a Měsíc. Právě ten má v noci dosáhnout superúplňku a...

17. září 2024  16:12

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dostali „antinobelovku“ za objev, že savci mohou dýchat konečníkem

Prokázaná schopnost savců dýchat konečníkem, rakety naváděné s pomocí poštovních holubů či plavecké schopnosti mrtvých pstruhů. To jsou některé z nejnovějších přínosů na poli nevážné vědy, které si...

13. září 2024  20:38

Bolševický terorismus vyprovokoval Poláky k vytvoření pohraniční armády

Polsko se před 100 lety rozhodlo lépe hlídat svoji východní hranici, tedy hranici se Sovětským svazem. Varšava založila Sbor ochrany hranic z obavy před hrozící invazí Sovětského svazu do Polska.

19. září 2024

Proč jsou e-maily nehynoucí fenomén

Existují od počátku věku počítačů, zrodily se dřív než internet a budou i v budoucnu. E-maily se staly nepostradatelným komunikačním nástrojem pro lidi z celého světa. Umožňují rychlou a snadnou...

19. září 2024

Podívejte se na fotografie letadel, které jste nám poslali v letní výzvě

Letní výzva pro naše čtenáře, aby nám zaslali fotografie zajímavého letadla, se setkala se zájmem, který nás velmi potěšil. Pokochejte se letouny, z nichž mnohé opravdu stojí za pozornost. Vzhledem k...

19. září 2024

OBRAZEM: Nebeské divadlo. Měsíc vykouzlil superúplněk i částečné zatmění

V noci na středu se nad našimi hlavami odehrálo zajímavé nebeské divadlo. Měsíc se dostal při úplňku tak blízko Zemi, že se hovoří o superúplňku a v časných ranních hodinách se navíc dostal jeho kus...

18. září 2024  9:39

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...