Čtvrtek 28. ledna 2021, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. ledna 2021 Otýlie

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý stroj, ale pokud má patřit ke světové špičce, není její návrh a výroba nijak jednoduchá. Podívejte se krok za krokem, jak se v Hanušovicích vyrábějí koloběžky, fenomén, který už nějakou dobu brázdí cyklostezky po celém Česku.

Fanoušci koloběhu, někteří lékaři i fyzioterapeuti tvrdí, že právě tento pohyb je tím nejzdravějším, jakým můžete své tělo pravidelně rozehřát. Něco na tom bude. Nicméně předmětem článku nejsou blahodárné účinky jízdy na koloběžce na lidské zdraví, ale samotná výroba těchto zdánlivě (a slůvko zdánlivě, je nutné podtrhnout) jednoduchých strojů v hanušovické firmě Kostka - kolobka. 

Idylický avšak pro práci hledajícího člověka nepříliš přívětivý kraj, má právě v podobě rodinné společnosti Kostka jednoho z významných zaměstnavatelů. Díly a téměř veškeré součásti a součástky si totiž firma vyrábí sama. Dokonce i složení oceli, z níž je koloběžka vyrobena, si Kostkovi vývojáři „namíchali“ sami a zadali slévárně. Měli k tomu dobrý důvod. 

Fotogalerie

Kompletně celý proces výroby krok za krokem

Navzdory laickým představám je totiž rám koloběžky namáhán výrazně více než například u jízdního kola, protože není uzavřený. Rázy vzniklé oním specifickým pohybem - koloběhem - dávají konstrukci pěkně zabrat.

Koloběžka přitom musí být ideálně tuhá. Jedině tak se jezdcem vynaložená energie přemění na pohyb vpřed a zbytečně se nezmaří prohnutím nášlapné plochy. Ta tím pádem může být i níže nad zemí a uživatel nemusí dělat tak hluboké dřepy. 

Konstrukce však zároveň musí tlumit rázy a vibrace způsobené nerovností povrchu. Zatímco tedy závodní koloběžky se dělají co nejtužší (například z karbonu), u běžných je vždy potřeba stanovit kompromis, protože čím tužší konstrukce, tím více vibrací uživatel pocítí. 

A nejde pochopitelně jen o pevnost a tuhost (což jsou dva zcela rozdílné pojmy). Materiál musí být odolný i proti únavovým trhlinám a lomům, které obvykle vznikají právě opakovaným namáháním stejného místa. Požadovaným vlastnostem je tak podřízen i tvar trubek, způsoby jejich tvarování, napojení a vyztužení jednotlivých dílů, atd. Například rámová trubka koloběžky má v průřezu dnes již charakteristický tvar vodní kapky, který je výsledkem dlouholetého vývoje a jedním z vizuálních poznávacích znamení výrobků firmy.

Koloběžky Kostka

Ocel, ze které jsou trubky vyrobeny, si ve firmě "namíchali" sami.

Koloběžky Kostka

Typický kapkovitý tvar trubek je pro koloběžky Kostka poznávacím znamením.

Důvodem, proč si celý vývoj i převážnou část výroby drží Kostka in-house, není jen kvalita. Při návrhu nových modelů a vylepšování těch stávajících, je totiž neustále potřeba vyrábět a testovat nejrůznější atypy. A to je bez zbytečného zdržování možné právě jen tehdy, když máte veškeré kroky výroby pod palcem. Od blatníků po hlavové složení, od nábojů po volitelné představce a výplet kol, vše se dělá v Hanušovicích. Jediné, co u Kostky nakupují odjinud, jsou pláště a duše na kola, brzdy a výjimečně i další díly pro různé speciály. 

Řezání a vrtání bez pily a vrtačky

Jen s nepatrnou mírou nadsázky lze říct, že v Kostkově továrně nenajdete jedinou vrtačku nebo klasickou pilku. Přesto se tady pochopitelně řeže a vrtá. Všechno však obstarává laser. Výseky, vrtání, gravírování i řezání. Má to několik podstatných výhod. Řez je přesný a bez otřepů a hrany řezu mohou být v přesně definovaném úhlu. Polohu trubky během operace sledují senzory a kamera a dokud vše není umístěno tak, jak má být, paprsek nespustí. 

Koloběžky Kostka

Právě se vyřezávají (pálí) reklamní nápisy a loga na koloběžky.

Díky velké výrobní kapacitě dokáže Kostka pálit i třetím stranám, většinou z automobilového průmyslu. Obří vstupní náklady, kdy jeden laserový stroj  (Kostka má dva značky Trumpf a Adige) vyjde přibližně na milion eur, se tak daří lépe umořit.

Na jednom stroji se tedy řežou trubky pro rám koloběžky, vysekávají (lépe řečeno pálí) kovové nášlapy i gravírují reklamní nápisy. Kostka na rozdíl od konkurence nepoužívá na nášlapnou plochu zdrsňující samolepky, ale právě prvky z nerezové oceli, které se hned tak neopotřebují.

Koloběžky Kostka

3D ohýbačka pro ohýbání jednotlivých dílů. Na snímku se právě ohýbá kapkovitá rámová trubka.

Druhou fází výroby je ohýbání. I to je specifické už kvůli zmiňovanému nepravidelnému profilu rámové trubky koloběžky. Proces musí být plynulý a rovnoměrný, protože hrozí vznik mikrotrhlin. Proto je celý řízen počítačem na speciální 3D ohýbačce. 

Před svařováním již vytvarovaných dílů přijde na řadu koupel. Při ní se odstraní veškerá mastnota a nečistoty, které by kvalitu svaru negativně ovlivnily. Je to přesně jedna z těch fází výroby, kterou kvůli dosažení nižší prodejní ceny někteří výrobci vynechávají. 

Svařování mají na starosti roboti. Důvody pro použití robotů jsou dva. Zvládnou toho udělat více než člověk a jsou přesnější. Zatímco i tomu nejlepšímu svářeči se ruka jednou za čas zadrhne, robot pokaždé udělá stejně přesný a nepřerušovaný svar. Každé případné napojení svaru totiž zásadně snižuje životnost výrobku. 

Aby koloběžka opravdu vydržela, jsou nejnamáhanější části navíc podvařené. Takto zesílené je například napojení rámové trubky na nášlapnou plochu.

Koloběžky Kostka

Upevňování konstrukcí před robotickým svařováním

Koloběžky Kostka

Během svařování se automaticky zaklopí ochranný závěs.

Koloběžky Kostka

Zpevňující podvaření v místě, kde se stýká rámová trubka s nášlapnou plochou. 

Do tryskáče a do pece

Základní konstrukce kolobky je tímto hotova. Zbývá už „jen“ lakování a osazení stroje. Nejprve je však nutné sestavu otryskat od všech okují a nečistot. Zdrsnění povrchu také pomůže následnému lepšímu přilnutí barvy.

Na samém počátku výroby však museli v Hanušovicích vymyslet, jak vůbec do tryskáče (válec ve kterém jemný písek otryskává konstrukci) vložit několik koloběžek najednou. Navrhli si proto vlastní závěs, který je vyroben z oceli s vysokým obsahem hořčíku. Jen taková slitina zaručuje dostatečnou odolnost držáku proti silně abrazivnímu působení tryskajícího písku. Zjednodušeně řečeno, kdyby byl závěs vyroben z něčeho „měkčího“, po pár cyklech by jednoduše přestal existovat. 

Než zamíří otryskané díly do lakovny, je potřeba je pečlivě vysát a například předvrtané otvory zbavit zbytků písku. 

Koloběžky Kostka

Příprava svařených konstrukcí před otryskáním. Všimněte si jednoduchého držáku na koloběžky. Vyrobit jej bylo potřeba z oceli s vysokým obsahem hořčíku. Jinak by jej nekonečné proudy písku postupně zcela zničily.

Mezi zákazníky jsou nejpopulárnější žlutá, modrá a antracitová. Všechny tři zhruba stejně. Marek Kostka, syn zakladatele a od loňského roku i ředitel firmy, preferuje barvy s metalickým pigmentem, který nátěru dodává hloubku. Problém je, že tento efekt lze jen obtížně zachytit na propagační fotografii. 

Celkem mají u Kostků v nabídce přes padesát barevných variant. Na každou koloběžku přitom padne 50 až 100 gramů barvy. Lakuje se zásadně ručně a práškovou metodou. Na každý díl nastříká pracovník dvě až tři vrstvy práškové barvy. Každá vrstva se mezitím zapeče v infrapeci. Tu mimochodem pořídili do Hanušovic proto, že je pro obsluhu výrazně šetrnější než horkovzdušná pec. Ani v jejím těsném okolí není vedro a nehlučí.

Koloběžky Kostka

Ruční lakování práškovou barvou

Koloběžky Kostka

Nalakované díly míří do infrapece a pak zpět pro další vrstvu laku.

Abyste se neokopali...

Víte jaké je nejčastější zranění na koloběžce? Okopaný kotník. Když jsou totiž zadní náboje kol příliš široké nebo koncovky nešikovně tvarované, přijdou při koloběhu do styku s touto citlivou částí nohy poměrně často. Kostka proto pro své stroje soustruží úzké 65milimetrové náboje, což nepříjemná zranění minimalizuje. 

Soustružení nábojů je sice dražší než by bylo jejich odlévání, ale vyplatí se s ohledem na výslednou přesnost výrobku. Podobně japonská ložiska, která na kolobce najdete, jsou sice cenově výše než „běžná“, ale zaručují skutečně dlouhodobé a hladké otáčení.

Koloběžky Kostka

Nejrůznější typy nábojů vlastní výroby.

Tisíce kilometrů i pro tlouštíky

U houpacích sítí na zahradu, skládacích kol, ale třeba i právě u koloběžek většinou najdete v technické specifikaci nenápadnou poznámku: maximální nosnost 100 kg. Koloběžky Kostka jsou však testované i na opravdové tlouštíky. 

Prototypy každého modelu procházejí automatickým testem zvaným KAREL, který simuluje reálnou jízdu. Zatímco statickou zátěž totiž pohodlně vydrží každá koloběžka, dynamickou, která odpovídá skutečnému namáhání konstrukce při jízdě, už přestát zdaleka nemusí. 

Kolobka
Kolobka

Test KAREL. Koloběžka osazená tenzometry se vydává na 100 tisíc kilometrů dlouhou pouť se 150kg zátěží. Vpravo online výsledky testu v reálném čase.

Při testu je koloběžka osazena tenzometry pro získání dat v reálném čase a únavově namáhána pomocí pneumatických válců. Běžně se testuje jízda na 40 tisíc kilometrů a nově na 100 tisíc kilometrů se 150kg zátěží. U Kostky vám tedy nadváha být výmluvou nemůže.

Než se koloběžka vydá k zákazníkovi, je kompletně sestavena a seřízena. Teprve poté ji obsluha znovu rozebere a zabalí. Kostka ročně vyrobí průměrně 20 tisíc koloběžek. A nejen to. V nabídce najdete celý „vesmír“ příslušenství. Od vlastního stojánku a nejrůznějších (i skládacích) představců až po pouzdra, kabely, světla a blikačky. A pokud si myslíte, že tady už snad nebyl prostor pro inovace, pak vězte, že opak je pravdou. Třeba jen taková drobnost, jako je nacvakávací blikačka, kterou lze pohodlně upnout i na nevelkou plochu koloběžky, prošla vývojářským oddělením u Kostků.

Koloběžky Kostka
Koloběžky Kostka
Koloběžky Kostka

Fotografie ze showroomu v sídle firmy v Hanušovicích

Firma vyváží do 30 zemí světa včetně Austrálie, Nového Zélandu a Japonska. Patriota potěší, že i karton, do kterého jsou koloběžky zabaleny, se vyrábí u nás. I na takové zdánlivé detaily v Hanušovicích dbají.

  • Nejčtenější

Mluvit o 30 % úmrtí na covid nedává smysl. Realita je horší než statistiky

Česká republika je na čele evropských statistik úmrtí v souvislosti s covid-19. Ministr zdravotnictví se to pokusil...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

Pro stíhačku balonem. Jak se Západ snažil získat MiG-15 z Československa

Počátkem 50. let se uskutečnily na Západě pozoruhodné skryté operace na získání nového sovětského proudového stíhacího...

Neznalost i naivita. Deset způsobů, jak můžete přijít o všechny bitcoiny

Premium Kryptoměny jako bitcoin nabízejí úplně nový druh financí. S tím se pojí i nové podvody, průšvihy a problémy, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chce to vůbec někdo? Hlasujte nad podivnými vychytávkami z CESu

Některé zapadnou v zapomnění, z jiných bude hit. Na veletrhu CES se tradičně setkávají obě kategorie, zrno od plev pak...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Až sem spadne bomba, utíkejte na Vítkov. Co se skrývá pod kopcem dnes?

Premium Husité na Vítkově před 600 lety vybojovali jedno z nejslavnějších vítězství. Pražský kopec ale může být důležitý i v...

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...