Pátek 5. června 2020, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 5. června 2020 Dobroslav

Šroubek po šroubku. Jak se rodí nová česká lokomotiva

aktualizováno 
České dráhy zanedlouho obdrží 20 kusů nových lokomotiv Škoda 109E pro vozbu osobních vlaků. Podívejte se, jak se nová lokomotiva vyrábí.

Výroba nové lokomotivy Škoda pro ČD: skříň lokomotivy v základním laku | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

České dráhy čekají na ukončení testování nových lokomotiv Škoda v čele osobních vlaků. Kromě domácích testů musí stroje absolvovat schvalování i v zahraničí, například v Rakousku. Poté poputují k jejich provozovateli. České dráhy budou vysokorychlostní lokomotivy provozovat jako řadu 380 u svých prestižních spojů.

Pantograf jako u TGV a 850 kilo barvy

Kabina řešena jako svařenec profilů, které jsou potaženy obalovaným plechem. V případě poškození použité řešení umožňuje opravu pouze deformované části.

Kabina je řešena jako svařenec profilů, které jsou potaženy obalovaným plechem. V případě poškození použité řešení umožňuje opravu pouze deformované části.

Základ lokomotivy tvoří ocelová skříň se dvěma kabinami strojvedoucího.

Dělníci nejprve vyrobili hlavní rám lokomotivy, bočnice a kabinové moduly, ze kterých nakonec svaří ocelovou skříň lokomotivy. Konečnou operací v této fázi výroby je nanesení základního nátěru.

Výsledkem práce konstruktérů je celek, který tvoří přibližně tisícovka detailů a 170 dalších podsestav. V dolní části hlavního rámu jsou úchyty, na kterých je upevněn hlavní transformátor.

Svařování lokomotivy Škoda 109E

Svařování lokomotivy Škoda 109E

Ve srovnání s hmotností zařízení strojovny (33,8 tun včetně transformátoru, měničů a kabeláže) je stavba skříně relativně subtilní: má jen 14 tun (přibližně 16 procent hmotnosti celé lokomotivy).

Po svaření skříň pokračuje do lakovny, kde dostane celkem devět vrstev barvy. Tlumícím nátěrem se ošetří také vnitřní a spodní část strojovny. Lakýrníci spotřebují na jednu lokomotivu s povrchem více než dvě stě metrů čtverečních 850 kilogramů barvy. Hmotnost samotného nátěru je po vyschnutí 650 až 700 kg.

Montáž výzbroje lokomotivy Škoda 109E

Montáž výzbroje lokomotivy

Kabina strojvedoucího je tlakotěsná (podle vyhlášky UIC 651) a posádce v ní zajišťuje pohodlí účinná klimatizace. Pult strojvůdce je jak pro sedící, tak pro stojícího strojvedoucího. Navržen byl podle standardů jednotného evropského pracoviště (EUDD).

Pro manipulaci s lokomotivou (např. najíždění na vlak) má strojvůdce přímo pod oběma bočními okny kabiny ovládací panely s manévrovacími tlačítky a mezi nimi i klávesu pro přímočinnou brzdu.

Část střechy lokomotivy s zařízeními pantografu

Část střechy lokomotivy se zařízeními pantografu

Samostatné části tvoří odnímatelná střecha a sběrače proudu. Pantograf vyrobený v české pobočce nadnárodního výrobce Faiveley Transport Lekov je podobný tomu, který má nejrychlejší vlak TGV (světový rychlostní rekord 574,8 km/h). Při rychlosti 200 km/h dokáže z jediného trolejového drátu přenést trakční proud 2 700 ampér. Dvě lišty pantografu mají šířku 65 milimetrů a "sají" proud z napájecí stejnosměrné soustavy 3 kV (tj. 3 000 V).

Lišty jsou nezávisle odpružené a vybavené systémem ADD pro automatické stažení v případě, že by byl pantograf poškozen.

Montáž výzbroje lokomotivy Škoda 109E
Montáž výzbroje lokomotivy Škoda 109E

Montáž strojovny lokomotivy

Dominantou strojovny jsou dva identické trakční měniče. Z funkčního pohledu se skládají ze čtyřkvadrantových měničů pro odběr střídavého proudu z troleje, stejnosměrného obvodu a trakčních střídačů.

Další zajímavou částí lokomotivy Škoda 109E je trakční transformátor, který dodává stroji potřebnou energii z napájecích systémů o napětí 25 kV - 50 Hz nebo 15 kV - 16,7 Hz.

Trakční transformátor lokomotivy Škoda 109E

Trakční transformátor lokomotivy Škoda 109E

Transformátor o hmotnosti přes 15 tun slouží k napájení vstupních obvodů lokomotivy a také k topení a klimatizaci ve vozech vlaku. Jeho celkový výstupní výkon je 7 944 kVA. K jeho ochlazování se používá ekologické chladivo Midel na bázi organických esterů.

K chlazení trakčního transformátoru a trakčních měničů slouží dva ventilátory, každý o maximálním výkonu 7,4 m³/s.

Podvozek lokomotivy Škoda 109E

Podvozek lokomotivy Škoda 109E

Skříň lokomotivy spočívá na dvou vysokorychlostních podvozcích pro maximální rychlost 200 km/h a maximální nápravový tlak 22,5 tun. Dvounápravový podvozek tvoří svařovaný rám, ve kterém je pohon dvojkolí s dutým hřídelem. Samozřejmostí jsou kotoučové brzdy a mazání okolků. Je zde také zabudováno čištění jízdní plochy kol. Každý podvozek má celkovou hmotnost zhruba patnáct tun.

Trakční motor lokomotivy Škoda 109E

Trakční motor lokomotivy Škoda 109E

Pohon lokomotivy obstarávají čtyři třífázové asynchronní motory Škoda ML 4550 K/6, každý o výkonu 1 600 kW. Motory mají statorové vinutí spojené do dvojité hvězdy. Vinutí kotvy je spojeno nakrátko. Jsou chlazeny vzduchem s pomocí cizí nucené ventilace. Maximální množství vzduchu pro chlazení jednoho motoru je jeden metr krychlový za vteřinu.

Při brzdění se trakční motor přemění v elektrický generátor. Vzniklou elektrickou energii je možné buď rekuperovat (energii znovu využít) do troleje (pokud ji odebere jiné vozidlo) nebo mařit v takzvaných brzdových odpornících lokomotivy. Ty se tímto samozřejmě prudce zahřívají, a proto každý chladí dva axiálními ventilátory o maximálním výkonu 8,7 m3 /s. 

Základní technické údaje

Uspořádání dvojkolíB’o B‘o
Napájecí systémy3 kV DC / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz
Provozní teploty-30°C až +40°C
Maximální výkon lokomotivy7 200 kW
Trvalý výkon6 400 kW (na všech napájecích systémech)
Maximální rychlost200 km/h
Hmotnost 88 t
Maximální rozjezdová síla 275 kN
Trvalá tažná síla 220 kN
Rozchod 1 435 mm
Délka přes nárazníky18 000 mm
Šířka skříně3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů8 700 mm
Rozvor podvozku2 500 mm
Průměr kol (nových/opotřebených)1 250/1 170 mm
Hmotnost hrubé stavby skříně 14,1 t
Celková hmotnost výzbroje 33,8 t

      

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Vypínání pozemní TV v DVB-T začne 8. července. Podívejte se, kdy bude u vás

Společnost České radiokomunikace, která provozuje největší síť pozemních vysílačů, začne znovu vypínat současný formát...

USA i Evropa se šíření koronaviru v lednu ubránily. Pak přišel podruhé

Analýza malých genetických změn viru SARS-CoV-2 ze Spojených států i Evropy ukazují, jak se během prvního měsíce...

Československý protiletadlový kanon, který ostřeloval Maginotovu linii

Protiletadlový kanon vzor 22 ze Škody Plzeň patřil v dekádě svého vzniku ke světové špičce. Za Mnichova už byl sice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jaký je nejdražší lék na světě? V lékárně jste si ho nejspíš koupili i vy

Premium Nejdražší lék na světě – Zolgensma – si své prvenství na žebříčku extrémně nákladných terapií vysloužil svou cenou. To...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Úžasná krása chemie. Postavte si baterii z vody a nechte vybuchnout sopku

V Praze probíhá největší kutilský veletrh na světě. Je tedy logické, že právě na něm najdete i skoro celou redakci...

Vyhrajte lístky na veletrh kutilů, kde se třeba projedete po vodě

Server Technet.cz, který je hlavním mediálním partnerem pražského veletrhu Maker Faire 2019, vyhlašuje soutěž o deset...

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

Otestováno dětmi: Kniha plná pohádek a známých postaviček od Disneyho
Otestováno dětmi: Kniha plná pohádek a známých postaviček od Disneyho

Oblíbené postavičky od Disneyho, jako jsou Minnie a Mickey Mouse, ožívají v knížce s příběhy na dobrou noc. Jak se líbí dětem a pomáhají jim usnout?

Najdete na iDNES.cz