Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Jak se naučit létat. Vyzkoušeli jsme trenažér dopravního letadla

aktualizováno 
Otestovali jsme letový simulátor, ve kterém se školí piloti dopravních letadel Airbus 320. Podívejte se, jak se učí létat. Uvnitř rozsáhlá fotogalerie.

Pohled z čelního okna kabiny simulátoru Airbus A320 | foto: Václav Nývlt

Nový letový simulátor Airbusu A320 zprovoznily České aerolinie a trénují na něm naši i zahraniční piloti. Prozkoumali jsme ho zevnitř i zvenku, prošli řídící počítačový sál (serverovnu), vizualizační systém, generátory hydraulického tlaku i vzduchotechniku. Podívejte se s námi do zákulisí výcviku pilotů nejen ČSA.

Kde se pilot stane pilotem

Výcvik pilotů je během na dlouhou trať. Zatímco v autoškole vás posadí za volant prakticky ihned, pilot se k řízení opravdového letadla hned tak nedostane. A to z pochopitelných důvodů.

Pilotování dopravního letadla je nesrovnatelně náročnější než řízení dvojstopého motorového vozidla a žádná chyba se neodpouští. Neobratné počínání řidiče na parkovišti může vést maximálně k odřeným či pomačkaným plechům, při nešikovném zkušebním přistání by se letadlo mohlo vážně poškodit, případně i zničit. To by byl při cenách letadel velký problém, nemluvě o možných bezpečnostních rizicích.

Dalším důvodem je fakt, že letadla leteckým společnostem vydělávají jen tehdy, jsou-li ve vzduchu a plné pasažérů. Pokud letadlo stojí v hangáru, případně by létalo ve cvičebním režimu, docházelo by k velkým ztrátám. Nehledě na amortizaci a náklady na palivo.

Své první praktické kroky při výcviku na řízení velkého dopravního letadla tedy piloti podnikají u počítačů s CBT systémem (Computer Based Training) později na specializovaných systémech s dotykovými displeji znázorňující prostředí kabiny skutečných letadel a nakonec ve „full-flight“ letových simulátorech konkrétních letadel. Do kabiny opravdového letadla usedají, až když jsou plně připraveni a přezkoušeni.

Posledním přírůstkem mezi simulátory střediska Výcviku posádek tréninkového centra ČSA je full-flight simulátor Thales s vizualizačním systémem firmy Rockwell Collins, simulující kokpit a chování letounu Airbus A320.

Začněme prohlídku výcvikového střediska na nejatraktivnějším místě - přímo v kabině nového simulátoru Airbus A320 (a podobného A319).

Realita do puntíku

Stačí pár minut v kabině simulátoru a už vás ani nenapadne, že máte pod nohama betonovou podlahu a nad hlavou střechu hangáru. Prostě letíte vysoko v oblacích, pod vámi ubíhá krajina, která je zcela shodná s opravdovým terénem v těch místech - včetně domů, silnic, lesů ... jejím základem jsou totiž satelitní snímky planety. K dispozici mají piloti skoro celý svět, včetně reálných modelů letišť a přistávacích drah.

Dovolím si tvrdit, že pokud byste během opravdového letu pilota rychle uspali, převezli do simulátoru a probudili ve stejném místě simulovaného letu, tak ani nepozná, že již „pilotuje“ jen serverovnu plnou počítačů. Během našich zkušebních simulovaných letů se z úst pasažérů střídavě ozývalo: „hele - tady v tom domě bydlím“, „koukněte - obora Hvězda“ ... Při nízkých průletech dokonce vidíte hustý provoz na dálnicích a silnicích.

Ačkoli byl během většiny novinářských demonstrací vypnut hydraulický systém, pocit akcelerace, stoupání, klesání či náklonů v zatáčkách byl i tak velmi výrazný, někteří pocítili při pohledu na vzdalující se terén závrať. Lidský mozek se nechá ošálit poměrně snadno...

Jaké je to ovládat Airbus?

Měli jsme dokonce možnost si na chvíli zkusit letadlo ovládat. Směr letu, klesání i stoupání, to vše se řídí malým joystickem - každý pilot má jeden. Padne výborně do ruky a letadlo na něj reaguje nečekaně citlivě a ochotně. Proto jsem byl občas leteckým instruktorem napomenut „neklesejte tak zhurta, rozlijete pasažérům kafe“ a když jsem při přistání k ranveji sestupoval pro změnu příliš opatrně, zavelel „přebírám řízení“ a letoun na dráhu posadil raději sám.

Docela mne překvapila vysoká míra automatizace letadla. Spoustu nastavení, výpočtů a například vyvažování letadla provádí letecké řídící systémy zcela automaticky. Pilot se však může kdykoli rozhodnout převzít kontrolu nad letadlem.

Mé trochu puberťácké žádosti, zda bych mohl v simulátoru zkusmo havarovat, nebylo vyhověno. Návrh byl označen jako zcela nevhodný, navíc jsem byl upozorněn, že kontrolní letové systémy by to beztak ani nedovolily.

trenazer A320 pohled ven

Celkový pohled do kokpitu simulátoru. Veškeré vybavení je převzato ze sériového A320.

trenazer A320 pohled ven_3

Pohled z oken zajišťuje výkonný grafický a projekční systém EP1000CT/ESCP2000 firmy Rockwell Collins. Míra realističnosti je úžasná ...

trenazer A320 - kokpit-celek_3

... dokonce na přistávacích plochách vidíte stopy po přistání jiných letadel.

Nastavení letových podmínek - umí poručit větru i dešti

V kokpitu nalezneme i prvky, které ve standardní pilotní kabině nenajdeme. Například tyto dva velké dotykové displeje, na kterých se nastavují letové podmínky.

Boční větry, tlakové výše i níže, různé proudění, bouře ... při tréningu lze simulovat jakékoli myslitelné povětrnostní podmínky. Není také problém simulovat různé poruchy letadla. Pilota tak mohou připravit i na situace, které za celý svůj profesní život nepotká. Ale i kdyby potkal, dokáže je řešit.

Během demonstrace jsem byl svědkem výpadku pravého motoru, pilot a kontrolní systémy okamžitě reagovaly a já bych jako pasažér vůbec nic nepoznal.

Zvenku simulátor připomíná kosmické plavidlo

Zatímco interiér simulátoru je se vzorovým letadlem identický, o exteriéru se to říci opravdu nedá.

trenazer A320 - celek zepředu

Většina ploch v kokpitu je obsazena ovládacími prvky.

trenazer A320 - celek zepředu_2

Čelní pohled na simulátor.

Simulátor nemá z venku žádná okna ani otvory. Výhled z oken pilotů simuluje projekční systém, přívod vzduchu zajišťuje výkonná vzduchotechnika. Ta má na starosti i chlazení elektroniky.

trenazer zeshora

Do simulátoru lze vstoupit jedině po sklápěcím můstku vedoucímu k úzkým vstupním dveřím. Vedle dveří je ještě vchod se žebříkem, kterým se dostanete na střechu, kde jsou umístěny projektory vizualizačního systému.

Před „startem“ se můstek odpojí od kabiny a zvedne nahoru, aby nepřekážela volnému pohybu simulátoru.

trenazer A320 - vchod

Detail vstupu do simulátoru.

Hydraulika pro svobodu pohybu

Protože se během letu a vlivem povětrnostních podmínek letadlo různě naklání, při turbulenci i třese, musí podobné pohyby dokázat vykouzlit i simulátor. Z toho důvodu je kabina uložena na pohyblivém hydraulickém systému.

trenazer A320 - spodek - celek

Hydraulický systém se šesti stupni volnosti dokáže simulovat širokou škálu různých náklonů. Maximem je náklon 30° - což je sklon, se kterým se v letadle naprostá většina cestujících nikdy nesetká.

trenazer A320 - hydraulický systém _úchyt

Hydrostatické válce se zpětnou vazbou a servoventily dokáží hbitě reagovat i na prudké změny. Klouby jsou kryty ochrannými vaky.

V těsném sousedství s kabinou simulátoru je řídící systém hydrauliky. Na něm obsluha nastaví vše potřebné, aniž by musela chodit do vzdálenější místnosti s hydraulickým zdrojem.

trenazer A320 - generator koure

Pro výcvik nouzových situací je připraven i vyvíječ kouře, který v případě simulace požáru v kokpitu letadla může kabinu zaplnit dýmem.

trenazer A320 - hasici system - detail

A pokud by k nějakému problému během výcviku došlo doopravdy, je zde pro všechny případy nachystán i hasicí systém.

trenazer A320 - hydraulický systém _4

Kabina je uchycena ve třech bodech na šesti hydraulických válcích. V pozadí vidíte kabelové svazky a přívody vzduchotechniky.

trenazer A320 - hydraulický systém _detail

Detail ukotvení k podlaze.

trenazer A320 - hydraulicke akumulatory_01

Pohybový systém je doplněn hydraulickými akumulátory, které slouží k vyrovnání velkých změn tlaku v hydraulickém systému.

trenazer A320 - hydraulicke vedei

Tlak je do systému přiveden z hydraulického zdroje (HPU)podzemní šachtou tlakovými hadicemi (černé barvy).

trenazer A320 - rizeni hydrauliky_displej

Ovládací jednotka hydraulického systému s dotykovým displejem.

Za vším hledej serverovnu

Srdcem celého simulátoru je počítačový sál, ke kterému se jde po kovových schodech o patro výš a s kabinou je propojen svazkem kabelů tažených instalační šachtou.

Součástí počítačového sálu je pracoviště techniků, odkud se také celý systém nastavuje a konfiguruje.

trenazer A320 - serverovna

Bílé skříně ukrývají letové kontrolní a řídící systémy, které obvykle v letadle naleznete v prostoru „avionic bay“. V pozadí vidíte černou skříň s vizualizačním systémem, jehož detail vidíte na obrázku vpravo.

V tomto racku se skrývá vizualizační počítač.

Další dvě místnosti v pozadí

trenazer A320 - strojovna - kompresory

První pro chod simulátoru nezbytnou místností, kam se zpravidla nikdy nepodívá ani cvičený pilot, je prostor hydraulického zdroje. Ten zásobuje tlakem nejen nový simulátor A320, ale i další výcvikové zařízení.

trenazer A320 - strojovna - vedení klimatizace_5

Poněkud zaplněnější je místnost se vzduchotechnikou. Ta nejen zásobuje simulátor čerstvým vzduchem, ale také chladí jeho elektronické obvody. Zároveň tuto službu plní i dalším výcvikovým zařízením a temperuje i společné prostory.

trenazer A320 - strojovna - vedení klimatizace_4

Místnost se vzduchotechnikou poprvé ...

trenazer A320 - strojovna - vedení klimatizace_2

... místnost se vzduchotechnikou podruhé.

Letem po budově střediska Výcvik posádek letadel ČSA

Nový full-flight simulátor A320 není samo sebou jediným výcvikovým zařízením střediska Výcvik posádek letadel ČSA. Pojďme se na závěr telegraficky podívat i na ostatní.

CSA Training

Budova výcvikového centra se nalézá v prostoru Starého letiště Praha.

trenažér _základní

Zde se cvičí piloti v začátcích. Na dotykových displejích jsou přístroje a ovládací prvky letadla A320.

trenažér _skluzy

V jiné části budovy se cvičí palubní personál (cabin crew) k rychlé a bezproblémové evakuaci letadel flotily ČSA.

Vybavení střediska Výcvik posádek letadel ČSA

Full-fligh simulator A320
Full-fligh simulator A320
výrobce: THALES Training&Simulation
rok výroby: 1999
rok nasazení u ČSA:2007(po značné modernizaci)
řídící počítače:VME - 2x Power PC 32 bit
operační systém:na bázi Unixu
hydraulická základna: 6 stupňů volnosti
hydraulická čerpadla:3x 45 kW
vizualizační systém: Rockwell-Colins (E&S) EP1000/ESCP2000
řídící počítač vizualizačního systému:průmyslové PC (CPU 8x Intel Itanium, OS Windows XP Pro)
zorné pole:kolimované 180° x 40°
hmotnost pohyblivé kabiny: cca 15 tun
Full-flight simulator B737 - 400/500
Full-flight simulator B737 - 400/500
výrobce:CAE ltd., Kanada
rok výroby:1989
rok nasazení u ČSA:2000 (po modernizaci)
řídící počítač:2x VAX3800 32bit, operační systém VMS
hydraulická základna:6 stupňů volnosti
hydraulická čerpadla:3 x 37 kW
vizualizační systém: MaxVue Plus
vizualizační počítač: IBM RS6000 (CPU PowerPC640), OS Linux, 32 bit
projektory:3x Barco
zorné pole: kolimované 180° x 40°
hmotnost pohyblivé kabiny:cca 13 tun
vytíženost simulátoru:20 hodin denně

simulátor ATR bez pohyblivé základny:

Flight Training Device ATR 42/72
Flight Training Device ATR 42/72
výrobce: Mechatronix System Inc., Kanada
rok výroby:2005
nasazen v ČSA:2006
hydraulická základna:bez pohyblivé základny
počítačové vybavení: 10x průmyslové PC, OS Linux a Windows XP Pro
projektory:3x InFocus LP680
zorné pole:180° x 40°

počítačový systém znázorňující prostředí letadla:

MFTD-A320
MFTD-A320
výrobce: CAE ltd., Kanada
počítačové vybavení:4 x PC, OS Windows 2000

V komplexu je také 14 učeben s kapacitou 285 studentů, vybavených počítači, projektory, předlohovými kamerami a audiovizuální elektronikou.

K dispozici jsou i postupové trenažéry s Microsoft Flight Simulator PS2004.

Nechybí ani požární simulátory a trenažery dveří a nouzových východů.

Kabina simulátoru Boeing B-737 kanadské firmy CAE je také identická se skutečným letadlem.

trenazer B737 - graficky system

Řídící počítače simulátoru B737.

trenazer B737 - kokpit pohled z oken_2

Výhled z oken pilotů zajišťuje výkonný vizualizační systém Maxvue Plus. Realističnost prostředí sice nedosahuje špičkové úrovně nového simulátoru Thales, ale i tak údajně patří k těm nejlepším.

Řídící centrum hydrauliky je poněkud větší.

trenazer B737 - kompresory_2

Hydraulický zdroj simulátoru B737 je také rozměrnější ...

trenazer B737 - rozvod hydrauliky

... nicméně samotný hydraulický systém se od toho nového příliš neliší.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

I Jižní Korea měla své Techtle Mechtle, poradila si jinak než Česko

Jak vypadá vyšetřování velkého ohniska kolem nočního klubu v zemi, kde „chytrá karanténa“ opravdu funguje. Jižní Korea...

Svět je čím dál zelenější. Česko v současnosti míří opačným směrem

Na planetě Zemi v posledních desetiletích přibývá zeleně. Neplatí to však pro všechny státy. Česko bohužel představuje...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Televizory LG se mohou přehřívat, zkontrolujte, zda to není ten váš

U některých televizorů společnosti LG hrozí přetížení napájecího modulu, které může vést k jeho silnému přehřívání,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Úplná pravidla soutěže o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019

Soutěž o vstupenky na akci Maker Faire Prague 2019.

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Vyhrajte lístky na veletrh kutilů, kde se třeba projedete po vodě

Server Technet.cz, který je hlavním mediálním partnerem pražského veletrhu Maker Faire 2019, vyhlašuje soutěž o deset...

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Ověřeno: Vyrazte s dětmi do BRuNO family parku a zažijte spoustu dobrodružství
Ověřeno: Vyrazte s dětmi do BRuNO family parku a zažijte spoustu dobrodružství

Užíváte si léto na výletech? Pak pro vás máme tip, kde se děti opravdu vyřádí. Zamiřte do moravské metropole, a to do BRuNO family parku. Najdete...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...