Fotoreportáž: Metro se rozloučilo s vozy 81-71 sovětské výroby

  16:13aktualizováno  16:13
Dnes slavnostně skončil provoz sovětských souprav metra 81-71. Cestující mají ještě poslední možnost se jimi svézt zítra. Podélně umístěné lavice, pákové nouzové otevírání i dveře bez ochrany proti přivření se tak stávají historií.

První vozy Ečs pražského metra neměly dostatečný výkon pro členitou trasu A, a tak pražští technici iniciovali vývoj nového typu soupravy. Sovětské vozy řady 81-71 zahájily svou pouť před 31 lety na stejném místě, na jakém ji ukončily, tedy v depu na Kačerově.

Vozy dorazily do Prahy po vlastní ose, ujely asi 2 500 kilometrů napříč tehdejším Sovětským svazem a Československem. Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách.

Nejprve byly zastaralé sovětské vozy nahrazeny na trase C. První modernizované vozy 81-71 se objevily na trase C ve verzi s vlakovým zabezpečovačem Matra. Na trasu C byly ale vybrány soupravy M1. A tak už jednou modernizované vozy prodělaly ještě výměnu vlakového zabezpečovače.

Jako druhá byla zcela modernizována trasa A. Nakonec se modernizovaly soupravy pro trasu B (modernizace posledních souprav teprve přijde), kterou obsluhovaly nejmladší soupravy. Více o modernizacích si přečtěte v článku Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

Sovětským metrem se můžete ještě naposledy svézt ve čtvrtek 2. července 2009, podrobnosti v článku Veřejné rozloučení se sovětským metrem přeci jen bude

Komentovaná fotogalerie:

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy 81-71 v kačerovském depu proběhlo se soupravou, která bude uchována jako historická pro podobné účely jako třívozová souprava Ečs.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Čelní vůz dnes již historické soupravy 81-71

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Někteří novináři si dělali fota na památku

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Elektrovýzbroj pod podlahou vozu není z nástupiště vidět

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Salon vozu s podélnými lavicemi pro cestující

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Spřáhlo mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Opět spřáhlo, tentokrát z pohledu průchodů mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Páka nouzového otevírání dveří

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Druhý čelní vůz skončí ve střešovickém muzeu MHD. Má již výzdobu pro muzeum.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Za stěnou je kabina strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Strojvedoucí svou levou rukou ovládá kontrolér, kterým se souprava rozjíždí, nebo zastavuje elektrodynamickou brzdou. V pravé ruce drží fíra ovládání pneumatické brzdy.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

"Palubní deska" strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Vložené vozy soupravy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Dveře původních sovětských souprav nemají ochranu proti přivření, dokážou opozdilce sevřít velmi bolestivě

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy soupravy 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Pětivozová souprava má délku téměř 100 m

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Před slavnostním vyjetím na zkušební trať

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Jízda na zkušební trati v depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Obsluha soupravy je díky vlakovému zabezpečovači pouze jednočlenná, slavnostní zakončení bylo pod dohledem

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Na zkušební trať , která je vybavena napájecí kolejí, musel soupravu dotáhnout lokotraktor.

 

Nejčtenější

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

Lokální předpověď počasí se razantně zpřesní, možná pomáhá i váš telefon

GRAF

Nejpřesnější lokální předpovědi počasí dnes nabízejí aplikace v našich telefonech - i proto, že s nimi samy pomáhají....

V Perském zálivu spustili největší baterii světa. Virtuální a bez lithia

Sodíko-sírové bateriové systémy japonské firmy NGK. Systém, který se vejde do...

Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší „virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Nejdřív obilí, pak razítka a bodáky. Jak probíhal převrat 28. října 1918

Sejmutí rakouské orlice z jednoho z pražských domů (28. října 1918)

Převrat 28. října 1918 proběhl bleskově a až překvapivě klidně. Klíčovou roli v tom měli jeho pražští vedoucí...

Legendární bardotka. Lokomotiva s „vyvinutým poprsím“ slaví 50 let

Barbardotka je známá svým charakteristickým zvukem mohutného šestiválce bez...

Bardotka, legendární lokomotiva, která nese číslo 749.121-0, slaví v pondělí 17. prosince 2018 padesát let v pravidelné...

Sbohem Bratislavo! Skončila nejstarší linka Českých aerolinií

Nádherný pohled na zem i oblohu při západu Slunce přes roztočenou šestilistou...

V pátek 11. ledna 2019 vypravily České aerolinie avizovaný poslední let na lince Praha – Bratislava – Košice a zpět. Na...

Najdete na iDNES.cz