„Měl jej použít také pro absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli závadě nemohl,“ říká kurátor Národního technického muzea Pavel Bek. Následně Ferdinand pokračoval salonním vozem ministra železnic, ve kterém pro změnu nefungovalo elektrické osvětlení. Arcivévoda údajně okomentoval souhru náhod slovy: „Připadám si jako v hrobce.“
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Odbočka na obratovou kolej Florenc B, která dále pokračuje jako spirálová spojka na céčko.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mohutný ventilátor se nachází v hloubce 40 metrů pod povrchem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Aby v tunelech nebyl zápach a vedro jako v Londýně, používá se k výměně vzduchu rozsáhlý systém větracích štol.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Představte si, že jste elektikář, který má najít poruchu. Aby to bylo možné, má veškerá elektroinstalace dokumentaci. Pro uložení kabelů zároveň platí pravidla.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Technici nám předvedli i modul pro zkoušení digitální drážní rádiové sítě GSM-R (obdoba klasického GSM, ale s funkcemi pro drážní prostředí).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jen technologie ETCS na dvoustovku nestačí. Podmínkou je vhodné stavební uspořádání trati. Reálně bude maximálka pro vlaky nejspíš jen 180 km/h. Hlavním důvodem je šířka nástupišť zastávek, na kterých by mohl dvoustovkou uhánějící vlak čekající cestující odhodit, nebo nasát do kolejiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro nezávislé napájení slouží elektrocentrála CAT, která má menší spotřebu než hlavní motor při volnoběhu. K napájení měřicích technologií i elektrické výzbroje vozidla slouží také nové vozové baterie, které při běhu motoru dobíjí alternátor LEROY o výkonu 45 kW.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Balíza evropského zabezpečovače ETCS. Tento typ se používá na zkušebním úseku ETCS Poříčany - Kolín. Po obvodu balízy jsou zalisovány dvě antény, v jednom z rohů je zalita deska s elektronikou.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bývalý zavazadlový oddíl je osazen elektrickou a pneumatickou výzbrojí pro řízení vozidla a současnými i budoucími technologiemi vlakových zabezpečovačů vhodných pro použití v ČR i SR.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ubytovací modul je velmi těsný a není v něm ani žádná skříň na osobní věci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za bývalým zavazadlovým oddílem následuje sanitární a kuchyňský modul. Za zády hostesky je ubytovací část.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Měřicí stůl s potřebným napájením a datovým připojením. Umožňuje testování funkcí vlakového zabezpečovače na trati (všechny typy v ČR i SR) a testování právě vyvíjených komponent pro pevné i mobilní části.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Cestovní a zároveň jídelní část měřicího oddílu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Měřící oddíl. Prostor vytápí teplovodní topení, větrání má rekuperaci. Vůz je střežen elektrickou požární a zabezpečovací signalizací. Umí také poslat varovnou SMS.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obě klimatizované kabiny strojvedoucího jsou osazeny novým řídicím pultem. Technologii dodala společnost MSV elektronika (centrální regulátor vozidla, automatické vedením vlaku a diagnostický počítač vozidla). Software je z produkce AŽD Praha.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Anténa evropského zabezpečovače ETCS pro komunikaci s balízami. Balíza je součástí traťové části ETCS. Umisťuje se v ose koleje. Vše funguje tak, že vlak při průjezdu pomocí antény na fotografii vyšle energetický signál a balíza pošle zpět informaci, která je v ní uložená. Pomocí balíz se vlak orientuje na trati.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přenos výkonu vozu zůstal původní hydrodynamický, původní převodovka H750 byla repasována. Brzdy byly kompletně modernizovány pomocí komponent DAKO. Byl instalován panelový brzdič, původní vzduchojemy byly nahrazeny novými nerezovými a původní potrubí rozvodu vzduchu bylo vyměněno za nerezové.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vozidlo slouží i pro zaměřování prvků infrastruktury, neboť ETCS potřebuje znát jejich polohu přesněji než je v současné době známá. Používá se k tomu dvojice kamer na čele vozidla a výstup z CRV. Kamery se sundavají, proto pod čelním sklem vidíte pouze jejich držáky. Údaje se nahrají do počítače v kabině.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obě stanoviště strojvedoucího jsou osazena novými bezpečnostními skly. Pracoviště jsou plně klimatizována. V levé části kabiny (na fotografii vpravo) je vidět zázemí pro přístroje techniků.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Za kabinou strojvedoucího je strojovna. Zavazadlový oddíl nově obsahuje technologie pro kontrolu fungování všech zabezpečovačů používaných v ČR. Následuje sanitární modul, kuchyňský kout, malá ložnice a měřicí pracoviště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
K měřicímu vozu za 40 milionů korun pořídilo AŽD přípojný vůz za 8 milionů. Obsahuje oddíl pro cestující a oddíl pro jednání s barem. Je vybaven i vlastní elektrocentrálou. Je kladen důraz na úsporu energie, např. větrání je s rekuperací vzduchu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle vysvětluje odborným novinářům úlohu měřicího vozu při budování evropského vlakového zabezpečovače v ČR.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oddíl pro cestující v přípojném voze. Hlavní prostory jsou klimatizované. Na monitorech lze sledovat činnost kontrolovaného zabezpečovače.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Velmi podobný motorový vůz 854 ČD (po modernizaci)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dva z vnějšku velmi podobné vlaky u prvního nástupiště Hlavního nádraží (jižní část).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Unikátní modrý krokodýl neboli měřicí vůz ETCS, ještě voní novotou. Jeho přístrojové vybavení umožní kontrolu nově budovaného evropského zabezpečovače, který po technické stránce umožní zvýšení rychlosti vlaků ze současných 160 na 200 km/h. Pochopitelně jen tam, kde to typ trati dovolí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve společnosti CZ LOKO proběhla rekonstrukce vozu. Z původního vozu zbylo poctivé české železo, které bylo povrchově náležitě ošetřeno.
Autor: AŽD
Průchozí dveře na obou čelech nahradila další čelní okna. Tím pádem má strojvedoucí lepší rozhled.
Autor: AŽD
Původní štítky v oddílu cestujících
Autor: AŽD
Původní kabina strojvedoucího
Autor: AŽD
Měřící vůz před přestavbou - původní interiér z roku 1968
Autor: AŽD
Součástí sytému měření rychlosti je i Dopplerův radar.
Autor: AŽD
Centrální regulátor vozidla umí mimo jiné udržovat rychlost vlaku nastavenou strojvedoucím. Horní stupnice je rychlost požadovaná (tu, kterou nastavil strojvedoucí). Dolní údaj je rychlost skutečná (jak rychle se právě jede). V režimu Automatického vedení vlaku je pak vlak řízen zcela automaticky (včetně brzdění k návěstidlům či místům s omezenou rychlostí).
Autor: AŽD
Takto vypadal původně. V září 2012 od Českých drah AŽD zakoupila motorový vůz 851 026-5, který byl vyroben v roce 1968 v Československé vagónce TATRA n. p. Studénka. Rekonstrukci provedla společnost CZ LOKO.
Autor: AŽD
Dělníci nejprve vůz odstrojili a provedli mechanické opravy skříně. Po očistění nanesli základní barvu.
Autor: AŽD
Odstředivka uranu pro výrobu paliva pro JE Temelín
Autor: Technet.cz
Ukázka způsobu napojení ukládacích komor na hlavní chodbu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Monitorování radioaktivních plynů, konkrétně Radonu (Rn 222) a Tricia (3H)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Příklad uložení nestandardního radioaktivního odpadu před dalším zpracováním
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ukázka uložení nestandardních radioaktivních odpadů – kontaminované železné ingoty kobaltem šedesát
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kontrolní vzorky zalévací betonové hmoty
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vystrojená komora před založením a následným zalitím betonem
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Původní zajištění komor z roku 1944. Jeden vězeň, který se podílel na pracích, vyryl své jméno do bednění. Je vidět na stropě vedle "roury".
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hlavní důlní ventilátor
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přístupová chodba k hlavnímu důlnímu ventilátoru
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ukládací komora č.18
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hlavní chodba s "větrnými" vraty
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Příklad uzavřené komory s radioaktivním odpadem financované EU
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ukládací komora s odpadem před zazděním a celkovým zalitím betonem
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz