Bardotka, legendární lokomotiva, která nese číslo 749.121-0, slaví v pondělí 17. prosince 2018 padesát let v pravidelné službě. V rámci oslav zavítala v neděli na Dobříš.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Charakteristický vzhled vystrčeného čela lokomotivy, které připomínalo poprsí francouzské herečky Brigitte Bardotové (v době nástupu lokomotivy T 478 byla na vrcholu popularity) dalo lokomotivě přezdívku bardotka.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Podle negativního sklonu čela lokomotivy a vnořených čelních skel se stroji také říká "zamračená".
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pro laiky volantem, pro odborníky sdruženým kruhovým kontrolérem strojvedoucí řídí otáčky motoru v osmi otáčkových stupních.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Při dojezdu na nádraží v Dobříši je nutné z bezpečnostních důvodů pozorně sledovat přihlížející fanoušky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dobová „klimatizace“ se skládá ze dvou ventilátorů upevněných na střeše kabiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mezi čelními skly najdete opakovač návěstidel. Díky němu strojvedoucí vždy vidí, co ukazuje návěstidlo na trati před ním.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pult strojvedoucího popíšeme zprava. Dolní páka je brzdič přímočinné brzdy (brzdí lokomotivu), nad ním brzdič samočinné brzdy, kterou se brzdí celý vlak, dvě tlačítka mezi jsou odbrzďovače. Kovová klička nad nimi zapíná vlakové topení, uprostřed je kontrolér. Budíky: manometr tlaku brzdového válce, manometr tlaku hlavního potrubí, pak ampémetr napájení vozů, teploměr vody v chladicím okruhu, pak teploměr a tlak oleje, následují otáčky motoru a ampémetr dynama. Pod nimi se nachází indikace poruch, pod kontrolérem jsou po obou stranách tlačítka bdělosti, vlevo ovládání světel, pod rychloměrem jsou tlačítka startu s vypnutí motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stav laku na stropě druhé kabiny odpovídá věku bardotky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dobová police na osobní věci strojvedoucího
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Chladiče mají pneumaticky ovládané žaluzie. Úhel otevření dává potřebný chladící výkon.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zavřené žaluzie chladiče
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stlačený vzduch pro brzdy vlaku je ve dvou hlavních vzduchojemech o celkovém objemu 1 000 litrů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přívody chladícího vzduchu pro chladiče jsou u druhého stanoviště strojvedoucího.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nad okénky strojovny se nachází sání vzduchu pro strojovnu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Motorgenerátorové soustrojí je tvořeno pomaloběžným čtyřdobým šestiválcovým přeplňovaným vznětovým motorem ČKD K 6 S 310 DR ve stojatém uspořádání o objemu 163,21 litrů s šestipólovým dynamem s cizím buzením TD 802 C.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Strojvedoucí ukazuje turbo dieslového motoru. Za jeho hlavou se nachází filtry pro vzduch, který vstupuje do strojovny (první stupeň filtrace vzduchu pro motor).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přeplňovaný řadový šestiválec ČKD K 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva o maximálním výkonu 1 103 kW není osazen tlumičem. Proto má lokomotiva tak mohutný zvuk.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Každý válec má vlastní vstřikovací čerpadlo s cizím pohonem (od vačkového hřídele).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kontrola dieslového motoru na nádraží v Dobříši. Při volnoběhu má motor 350 otáček za minutu. Při maximálním výkonu 1 103 kW se za minutu otočí 775krát.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Sací filtr motoru (druhý stupeň filtrace)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Strojvedoucí ukazuje na místo, kde byl původně parogenerátor pro vytápění vozů. Nově ho nahradil balast a rozvaděč elektrického vytápění.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zdrojem elektrické energie pro trakční motory je šestipólové dynamo s cizím buzením a vlastní ventilací. Slouží také ke startování motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Tříválcový dvojstupňový kompresor je na společném hřídeli (přes sytém spojek) s topným alternátorem, trakčním dynamem a dieselovým motorem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dodatečně namontovaný alternátor pro elektrické vytápění osobních vozů nahradil původně osazený parogenerátor.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vzorným technickým písmem provedený vzkaz mechaniků pro mašinfíry
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před více než půlstoletím pomáhalo depo Libeň přímou spoluprací s výrobcem odstranit dětské nemoci bardotky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Lokomotiva má dva dvounápravové podvozky, každý se dvěma elektromotory uloženými pomocí tlapových ložisek.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mezi podvozky je nádrž na naftu o objemu 3000 litrů a akumulátor pro palubní síť o napětí 110 V.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nad označením typu stroje je městský znak Prahy 9. Tam se nacházela lokomotivka, ve které zamračené vyráběli.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Štítek dnes již neexistujícího výrobce z Prahy 9
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
První bardotky vyjely z Kolbenky v roce 1967, poslední v roce 1971. Celkem bylo vyrobeno ve třech sériích 230 lokomotiv.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na čelním rámu jsou přimontovány nárazníky a tažné ústrojí, pod ním jsou uchyceny pluhy.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Soupravu vedenou oslavenkyní tvořily tři vozy Bdmteeo, které prošly modernizací ve společnosti Pars nova. Např. dveře jsou osazeny takzvaným poptávkovým otevíráním.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obrat lokomotivy na dobříšském nádraží
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
O stroj se zajímali také kolegové z redakce cestování, jejichž kameru vidíte vlevo dole.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Souprava vedená bardotkou při prvním odjezdu z Dobříše
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
„Narozeniny této bardotky připadají na pondělí 17. prosince, proto jsme se rozhodli uspořádat lokomotivě menší oslavu už v neděli, aby mohli o víkendu dorazit železniční fandové,“ říká Michal Šťěpán, náměstek generálního ředitele Českých drah, a doplňuje: „To, že lokomotiva dokáže spolehlivě sloužit i po 50 letech v dnešním provozu, potvrzuje vynikající práci tehdejších konstruktérů z ČKD. Už dávno samozřejmě máme mnohem modernější stroje, ale právě k turistickým výletním vlakům tyto unikátní lokomotivy, které přitahují pozornost železničních fandů z celé Evropy, patří.“
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oslava 50 let provozu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Barbardotka je známá svým charakteristickým zvukem mohutného šestiválce bez tlumiče, který byl po odjezdu oslavenkyně na dobříškém nádraží slyšet na vzdálenost několika kilometrů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz