Před 100 lety
Sledovat další díly na iDNES.tvDůležitý Stránovský viadukt v Krnsku, 5 kilometrů na jih od Mladé Boleslavi, byl před 100 lety znovu postaven. Během rekordních a z dnešního pohledu téměř neuvěřitelných pěti týdnů tu obnovili dopravu. Důkaz nalézáme v dobových Lidových novinách.
„Přímé spojení Prahy s Libercem bylo obnoveno již po provedení zatěžkávací zkoušky nového železobetonového viaduktu u stanice Stránov – Krnsko. Přestavba velkého tohoto viaduktu byla provedena za 38 dní.“
Tak rychle se tedy před 100 lety stavělo. Velkolepý Stránovský železobetonový železniční viadukt můžeme v obci Krnsko u Mladé Boleslavi obdivovat dodnes. Je 152 metrů dlouhý, 27 metrů vysoký a 5 metrů široký. Dnes je na seznamu kulturních památek České republiky.
Původní železniční most se nad Krnskem klenul už od roku 1865. Během následujících desetiletí ale přestával stačit zátěži narůstající železniční dopravy. Už před první světovou válkou se připravovalo jeho vyztužení, nakonec ale až v době Československé republiky došlo k radikálnímu kroku.
Firma Hlava – Kratochvíl podle projektu architekt Stanislava Bechyně postavila krásný železobetonový viadukt úplně nový. Navzdory gigantickým rozměrům mostu to před 100 lety trvalo jen 120 dní. I Národní listy si znovuotevření Stránovského viaduktu všimly.
„Ve čtvrtek dne osmnáctého tohoto měsíce bylo ministrem železnic Stříbrným dáno povolení k zahájení veřejné dopravy na novém železobetonovém viaduktu u stanice Stránov – Krnsko na trati Praha – Turnov, který možno zařaditi mezi velmi významné velké stavby poslední doby. Viadukt Stránovský měl do přestavby nosnou konstrukci železnou, ta nevyhovovala již po delší dobu svou nedostatečnou únosností požadavkům dopravy, a bylo proto nutno ji vyměniti a nahraditi konstrukcí únosnější.
Význam této výměny spočívá v tom, že nebyla vyměněna stará konstrukce opět za konstrukci železnou, nýbrž že byl místo staré železné konstrukce zřízen most betonový s mohutnými parabolickými oblouky. Práce betonářské byly značně zdržovány značným deštivým počasím na počátku září, jež bylo příčinou, že most nemohl býti odevzdán dopravě již 15. září, jak bylo zamýšleno původně. Po bezvadné zatěžovací zkoušce bylo panem ministrem železnic dáno povolení k zahájení veřejné dopravy na novém mostě.“