Před 100 lety
Sledovat další díly na iDNES.tvNa konci října a na začátku listopadu 1924 se konala na letišti v Medlánkách u Brna historicky první československá soutěž v leteckém plachtění. Zájem veřejnosti se už před začátkem závodů čekal enormní. Lidové noviny proto den před startem přinášely řadu pokynů pro diváky.
„Pro pěší je nejsnadnější přístup od konečné stanice trati číslo jedna v Králově Poli, ulicí Boženy Němcové a polní cestou k vojenské střelnici a pak po levé její straně přímo na kopec. Pro orientaci chodců bude cesta vyznačena šipkami.“
Akce v Medlánkách, která začala 18. října 1924, je považována za počátek československého sportovního bezmotorového létání. „Soutěžilo šest kluzáků s československými piloty a tuzemskou konstrukcí. Dva stroje ze zahraničí se předvedly mimo soutěž, protože klání bylo určeno jen domácím pilotům a letounům,“ čteme následně z referátu v Lidových novinách.
„Soutěž plachtových letadel v Brně zaznamenala hned v úvodní den první úspěchy. Dlužno podotknout, že povětrnost nebyla dnes právě příznivá, pouze dopoledne vál nepříliš silný vítr. Proto také obecenstvo, kterého se dopoledne dostavilo na letiště asi v počtu dvou tisíc, vidělo pět zajímavých a zdařilých letů, zato odpoledne čtyři tisíce diváků pouze dva lety, poněvadž vítr byl nepatrný. Většinou však bylo horko a naprosté bezvětří. Bohužel obecenstvo nedovedlo oceniti odvahu pilotů, kteří za těchto nebezpečných poměrů startovali. Nezachovalo potřebné kázně, protrhlo kordon a překáželo letcům ve startu. Proto pořadatelstvo, které se snažilo vyhověti obecenstvu a povolovalo kordon podle místa, kde letadla startovala, se rozhodlo vymeziti pro příště pevné stanovisko pro obecenstvo.“
Jak je vidět z Lidových novin, diváci si letecké plachtění skutečně zamilovali. Historicky první plachtařská soutěž v Československu začala v Medlánkách u Brna 18. října 1924 a skončila 2. listopadu 1924. „Hodnotila se ulétnutá vzdálenost a doba letu. Československý rekord s československým strojem utvořil štábní kapitán Maršálek. Činil 790 metrů a trval jednu minuta 44 sekund. 28. října 1924, na státní svátek, pak piloti závody na chvíli přerušili a zaslali pozdravný telegram prezidentu Masarykovi.“