Před 100 lety
Sledovat další díly na iDNES.tvO tom, jak rychlý byl před 100 lety tok informací, přinášejí svědectví Lidové noviny z 27. prosince 1923. Až téměř týden po smrti více než pěti desítek „vzduchoplavců“ teprve referovaly o jejich problémech.
„Bloudící francouzská vzducholoď Dixmude, která byla prudkým větrem odražena od tuniského pobřeží a přitom byla těžce poškozena, je hnána silným větrem směrem západním. Má dosti benzinu, aby mohla posečkati s přistáním ve vhodnou dobu. Italská letadla vzlétla bez výsledku nad Tunis až k Velké Syrtě. Francouzská letadla budou po vzducholodi pátrat v poušti.“
(Lidové noviny, 27. prosince 1923, str. 3)
Dixmude byla původně německá vzducholoď Zeppelin LZ 114. V rámci reparací se po válce dostala do vlastnictví francouzského námořnictva. Její osudný poslední let byl paradoxně určený k reklamním účelům a začal 18. prosince 1923 na jihu Francie.
V plánu byla zpáteční cesta do oázy In Salah uprostřed Sahary v dnešním Alžírsku. Cíle bylo dosaženo 19. prosince odpoledne. Vzducholoď však nepřistála, pouze vyhodila poštovní pytle.
Pak už následovaly jen potíže a změny plánu. Kvůli silnému větru a bouřce byly až ráno 21. prosince 1923 nalezeny trosky vzducholodi, a to překvapivě na pobřeží Sicílie. Právě tam někteří lidé dosvědčily, že na obloze v bouřce spatřily výbuch uprostřed noci. Ráno byly nalezeny dvě hliníkové palivové nádrže, ohořelé útržky, látky i úlomky duralových nosníků.
Opožděnost v informování ze strany světových médií, včetně československých Lidových novin, způsobila francouzská vláda, která se snažila jakékoliv podrobnosti kolem havárie „ututlat“.
Nalezena byla nakonec pouze dvě těla. První 26. prosince, druhé až o čtyři měsíce později. S 52 mrtvými byla zkáza francouzské vzducholodi nejhorší leteckou katastrofou až do roku 1933. Tehdy nehodu americké vzducholodi USS Akron nepřežilo 73 lidí.