![](http://1gr.cz/u/free.gif)
![](http://1gr.cz/u/free.gif)
Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro elektromobily, aby podaly optimální výkon za všech myslitelných podmínek. Hraje se tu s megawatty a divokými teplotami.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Do laboratoře v německém Essenu jsme z Prahy dojeli elektromobily KIA EV9. KIA jako jedna z prvních automobilek vozidla staví na 800V architektuře, díky které umí využít potenciál velmi rychlých nabíjecích stanic a proto je i E.ON k testování využívá. Po cestě jsme zjistili, že trasu dlouhou 750 kilometrů lze s obří EV9 zvládnout na dvě delší nebo tři kratší nabíjení (v součtu dohromady zhruba hodinové) a to přesto, že jsme po německých dálnicích upalovali co provoz a počasí dovolilo, leckdy i dvoustovkou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Reportáž můžeme začít v takzvané „DC hale“, kde se pracuje s vysokorychlostními nabíječkami a kde jsme na zbrusu nové 400kW stanici Hypercharger od Alpitronicu rovnou doplnili akumulátor dvou ze čtyř vozidel. Na snímku si můžete povšimnout přívodních kabelů vedoucích z rozvaděče laboratoře, která má vlastní 3MW trafostanici a díky rozvodům ze 40 tun mědi jsou k dispozici na kterémkoli místě je technici zrovna potřebují.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Mimochodem, nabíjecí stanice Hypercharger jsou podle zkušeností E.ONu (a i našich uživatelských) jedny z nejspolehlivějších. Na snímku si můžete všimnout modulární koncepce - každý „stack“ má výkon 100 kW. Stanici lze tak podle potřeby lokality snadno nakonfigurovat na 100–400 kW výkonu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
400 kW je víc než dokáže využít kterékoli dnešní vozidlo, dvě EV9 ale dokáží stanici plně vytížit. Starší moduly měly výkon 75 kW, proto se můžete běžně setkat se 75, 150, 225 a 300kW stanicemi.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Třetí vozidlo se nabíjelo ze zajímavé nabíječky, u které se teprve dokončuje vývoj (ve spolupráci s automobilkou Volkswagen). Ukrývá v sobě 200kWh akumulátor, na jednom portu umí nabíjet výkonem až 150 kW a na druhém k tomu 50 kW, přičemž její příkon z rozvodné sítě je 10–40 kW dle nastavení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Stanice tedy může poskytnout vysokorychlostní nabíjení i v lokalitách, kde není dostatečná kapacita sítě. Vysokou rychlostí nabíjí samozřejmě jen do vyčerpání akumulátoru, poté její maximum odpovídá příkonu ze sítě. Ve chvíli, kdy nikdo nenabíjí, se energie ze sítě ukládá do akumulátoru. A protože je koncipována jako mobilní (tedy, je potřeba ještěrka), není na její umístění potřeba stavební povolení, což se může hodit například při dočasných instalacích.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Podobnou funkčnost, ale s nabíjecím výkonem 300 kW (nebo 2× 150 kW), nabídne ChargePost od společnosti ADS-TEC Energy, který během naší návštěvy procházel sérií testů. Zajímavostí je 75" zobrazovač na boku stojanu pro zobrazování reklamy, což muže být zajímavým doplňkovým zdrojem příjmů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Čtvrté vozidlo dorazivší z Prahy, tentokráte KIA EV6, se nabíjelo u jiného typu nabíječek, které zatím známe spíše ze zahraničí, například Franice. Stanice od společnosti Kempower je zajímavá štíhlými satelitními výdejníky připojenými ke stranou umístěnému boxu s výkonovou nabíjecí elektronikou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ten vidíte v levé části snímku, dle výkonu a počtu stanic může být samozřejmě i větší, nebo jich být propojený větší počet. Tyto nabíječky zamíří i do ČR, nejprve do dopravního podniku v Táboře, kde jimi budou nabíjet elektrická vozidla MHD.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V TestingLabu jsme viděli i 40kW mobilní DC nabíječku, kterou lze snadno podle potřeby přistavit do místa, kam by kabel od statické stanice nedosáhl. Napájí se střídavým proudem z rozvodné sítě.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Testy v laboratoři neprochází jen nové stanice. U těch starších se zkoumá funkčnost po určité době (měsíce, roky) provozu a také nově vydané softwarové aktualizace. Než jsou nasazeny do ostrého provozu, musí se jejich vliv na provoz řádně prověřit. Na snímku vidíte stanice společnosti BTC Power (dříve podle polepu sloužila v síti Shell Recharge) a ABB (původně evidentně sloužila v síti Innogy).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zlatým hřebem „DC haly“ jsou dvě klimatické komory, kde lze vytvořit teplotu od -40 °C do +50 °C a požadovanou vlhkost. Lze v nich testovat jak nabíjení přímo elektromobilů, tak samotné nabíječky pomocí umělé zátěže.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Proto je průchodkami v izolovaných stěnách nejen přiveden zdroj energie, ale jsou zde i výstupy na 400, 500 a 1000 kW zátěže.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Umělou zátěží tradičně bývají topná tělesa, což je bez potíží v případě výkonů v řádu jednotek kilowatt, avšak s výkony v řádu stovek kilowatt či jednotek megawatt by to bylo jednak nesmyslné plýtvání energií, jednak by se generovalo obrovské množství tepla. Proto jsou o patro výš (na snímku v levé polovině) umístěné střídače, které stejnosměrný proud vydaný nabíječkou převedou na střídavý a vrátí do elektrické sítě…
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
… a další energii je schopno pojmout vysokokapacitní bateriové úložiště.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nabíječka tak může být plně vytížená i mnoho hodin a reálně je spotřebovávaná pouze energie odpovídající ztrátám na převodech AC - DC - AC a provozní režii zapojených systémů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Dimenzování kabelů je tu vzhledem k výkonům působivé. Jednotlivé fáze (a nula a zem) jsou zpravidla vedené samostatnými kabely.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Mimochodem, toto je kabel pro přívod k 1MW nabíječce. Zatím čeká v návinu na bubnu na moment, kdy k testu dorazí stanice s konektory standardu MCS, který je určen k nabíjení nákladních automobilů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Spoustu přípravků si v laboratoři navrhují a sestavují sami.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Druhá komora v „DC hale“ měla bránu zavřenou a uvnitř panovaly arktické podmínky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Téměř mínus čtyřicet stupňů mne po vstupu v tričku probudilo rychleji než dvojité espresso, vzdušná vlhkost která do komory vnikla z haly se okamžitě srážela do podoby oblak.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vedle „DC haly“ se nachází „AC hala“, ve které se pracuje s 11 a 22kW nabíječkami a wallboxy pro pomalé nabíjení během parkování.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Denním chlebem je tu testování nových firmwarů wallboxů, které je potřeba udělat s využitím různých vozidel. Zaměstnancům se tak může vyplatit přijet do práce s prázdným akumulátorem - během naší návštěvy tu akorát během testu doplňoval energii soukromý BMW i3 jednoho ze zaměstnanců.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
S tímto účelem je zde připravena i skupina starších AC sloupků, které jsme zvyklí vídat ve městech a veřejných parkovištích.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A samozřejmě paleta wallboxů jak pro komerční nabíjení na parkovištích a ve firmách, tak i domácnostech.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Každý wallbox je namontován na instalační desce a doplněn štítkem se základními údaji, přeci jen je jich (a jejich modelových variant) mnohem více než DC stanic. V levé třetině fotografie vidíte skříň rozvaděče s měřící technikou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
I v „AC hale“ jsou dvě klimatické komory, rozměrově o něco skromnější než v „DC hale“.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V době naší návštěvy zde při teplotě –10 °C a devadesátiprocentní vlhkosti testovali chování dvojice wallboxů.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Wallboxy ale netestují jen samostatně, ale i jako součást různých domácích instalací s fotovoltaikou, bateriovým úložištěm a chytrým řízením.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Laboratoř má plochu téměř 10 000 metrů čtverečních a tak je zde dostatek místa i na testování různých kombinací střídačů pro fotovoltaické elektrárny, bateriových úložišť a řídících systémů tak, aby v instalacích zákazníků vše společně fungovalo. A jak naznačuje box od Cinergia Power Solutions, i zde se „spotřebovávaná energie“ (tedy zátěž) reší regenerací do elektrické sítě.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
„Stánků“ s různými instalacemi pro paralelní testování je zde vícero…
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
… u některých je součástí i ohřev vody a vyhřívání.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
I v této sekci se využívá mnoha na míru vytvořených testovacích přípravků.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Testují se zde i wallboxy a instalace pro „vehicle to grid“ aplikace, kdy akumulátor vozidla slouží i jako domácí energetické úložiště (ze sítě i fotovoltaiky) a může v případě potřeby napájet domácí spotřebiče, nebo dokonce posílat energii zpět do rozvodné sítě, pokud to bude potřeba nebo cenově výhodné.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zajímavou informací je, že wallboxy pro V2G budou pravoděpodobně s akumulátorem vozidla propojeny přes vedení stejnosměrného proudu. V tu chvíli totiž za převod na střídavý proud bude zodpovídat wallbox, nikoli elektronika vozidla. Každá země má stanovené přesné parametry proudu, který smí (a může) být poslán do sítě a to je něco, čím si automobilky nejspíše nebudou chtít komplikovat život.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
E.ON letos plánuje v Evropě postavit více než 1000 dobíjecích míst, přičemž v České republice chce letos zprovoznit 100 ultrarychlých nabíjecích bodů. Mnoho z nich bude soustředěno do takzvaných „hnízd“, kde jich bude k dispozici více najednou a sníží se tak riziko delšího čekání na uvolnění obsazeného nabíjeícho portu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Je to stejný princip, podle kterého staví nabíječky u dálničních tahů i konkurence.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Více stojanů najednou je výhodných i v případě, že se některý z nich porouchá - jako ten na snímků druhý v pořadí (s červeným světlem).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V rámci softwarové aktualizace, kterou E.ON na své nabíječky Hypercharger letos nahraje, se mimo lepšího dynamického rozdělování výkonu mezi porty naučí i skvělou věc, za kterou jsme zatím museli k nabíječkám sítě EnBW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vykreslí nabíjecí křivku připojeného vozidla. Můžete si tak ověřit, zda správně funguje teplotní optimaliazce akumulátoru vozidla a zda je akumulátor v dobré kondici.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A protože nechceme končit křivkou, přidáváme jeden tematický snímek pořízený cestou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz