Úvod
GeForce 4 MX440 je grafická karta ochuzená o některé špičkové technologie, které jsou obsažené v plnohodnotné GeForce 4 Ti. Díky tomu je také levnější a tak je velmi pravděpodobné, že se stane velmi oblíbenou. V dnešní době nabízí dostatečný výkon snad pro všechny typy 3D her, ale v budoucnu jistě nastane doba, kdy nebude těm nejnovějším hrám stačit. Pro ten případ a pro všechny ty, kteří se bez každodenního overclockingu neobejdou stejně tak, jako bez šálku dobré kávy, nebo prostě jen chtějí větší výkon za méně peněz, jsme připravili malý test.
Testována byla OEM grafická karta nVidia GeForce 4 MX440 s 64 MB paměti typu DDR a cílem bylo zjistit, zda se vůbec přetaktování vyplatí - a zda se spíše vyplatí přetaktovat paměť nebo jádro.
Zde jsou základní technické údaje testované karty:
GeForce 4 MX440
- Takt Jádra: 270 MHz
- Takt Paměti: 400 MHz
- GPU: 256 bit.
- Název GPU: nVidia GeForce4 MX440
- Rozhraní paměti: 128 bit.
- Typ sběrnice: AGP 4 X, nebo 2 X
- Velikost video paměti: 64MB DDR
- 350 MHz RAM DAC
- TV výstup
A zde sestava, na které bylo testováno:
- Abit TH7-II MoBo
- Intel Pentium 4, 2.2 GHz, NW-512C
- 256 MB RDRAM PC800 (800 MHz)
- IBM Deskstar 120 GXP, 7200 ot/min, 2MB Cache
- SB Audigy
Testy
Jako odrazový můstek posloužila základní frekvence. Všechny testy jsou provedené v benchmarku MadOnion 3D Mark 2001.
Nejprve malá tabulka:
Takt jádra (MHz) |
Takt paměti (MHz) |
Teplota GPU (st. C) |
|
Základní nastavení |
270 |
400 |
60 |
Protože OEM grafické karty GeForce 4 MX440 nemají aktivní chlazení (na GPU je pouze pasivní heatsink), není překvapením, že se teplota GPU (i při otevřené skříni a na základní frekvenci) běžně vyšplhala až na 60 a více stupňů Celsia.
Žádný skalní overclocker tedy nemůže mít léto, natož tropická vedra rád. Skutečně, 60 stupňů na GPU nejsou ideální podmínky pro zvyšování frekvencí.
Ke slovu tedy přišel (80 x 80 mm) velký větrák nasměrovaný na pasivní chladič. Ukázalo se, že je toto chlazení účinné a teplota GPU rázem klesla na 50 stupňů Celsia. (Nejedná se o žádný zázrak, ale pro karty nVidia to bohatě stačí).
Test č. 1
U prvních grafických akcelerátorů platilo, že se vyplatí přetaktovat spíše paměti. Celková propustnost paměti totiž nebyla tak dobrá jako dnes a tak byl každý MHz navíc pro výkon přínosem.
Proto jsme si položili otázku, zda to platí i dnes. V následující tabulce jsou tedy uvedeny výsledky v měření v již zmiňovaném 3D Marku. Rozlišení 1024 x 768 bodů, 32 bitové barvy - takt jádra zůstal zachován.
Takt paměti (MHz) | Takt jádra (MHz) | Skóre | Rozdíl | Teplota paměti (st. C) |
400 | 270 | 5654 | 0 | neměřeno |
410 | 270 | 5656 | +2 | 40.20 |
420 | 270 | 5713 | +59 | 41.50 |
430 | 270 | 5761 | +107 | 42.80 |
440 | 270 | 5817 | +163 | 43.80 |
450 | 270 | 5816 | +162 | 45.10 |
460 | 270 | 5864 | +210 | 46.80 |
470 | 270 | 5916 | +262 | 47.10 |
480 | 270 | 5963 | +309 | 47.50 |
490 | 270 | 5953 | +299 | 47.90 |
500 | 270 | 5974 | +320 | 47.90 |
Jak je vidět z rozdílu naměřených hodnot, přetaktování samotné paměti k lepším výkonům grafické kartě nepomohlo. Výsledné skóre +320 bodů je ve skutečnosti velmi chabé. Přetaktované paměti s sebou navíc přinášejí riziko ve vypadávání textur z obrazu a podobným nepříjemným chybám, které se projebuje kolísáním výsledků.
Paměti nejsou nijak chlazeny, takže se musí spokojit s odvodem tepla do okolního prostředí. Na rozdíl od čipu ale regují velice rychle a v klidovém stavu jejich teplota strmě klesá.
Test č. 2
Co se nepovedlo s pamětí, to se možná povede s čipem. Opět tu máme výsledky v 3D Mark 2001. Rozlišení 1024 x 768 bodů, 32 bitové barvy - tentokrát zůstal zachován takt pamětí.
Takt paměti (MHz) | Takt jádra (MHz) | Skóre | Rozdíl | Teplota jádra (st. C) |
400 | 270 | 5654 | 0 | 60 (bez akt. chlazení) |
400 | 300 | 5848 | +194 | 52.50 |
400 | 320 | 5932 | +278 | 53.50 |
400 | 340 | 6038 | +384 | 54.70 |
Naměřené hodnoty jsou oproti testu č. 1, kdy se přetaktovávala pouze paměť, mnohem lepší. Nebo alespoň zdánlivě lepší. Přetaktování jádra až na výrobcem povolené maximum přineslo (pouze) dalších +384 bodů.
Nadšení nemůže způsobit ani fakt, že se výsledné skóre přehouplo přes kulatých 6000 bodů.
Test č. 3
Zbývá tedy poslední možnost. Přetaktovat zároveň jádro i paměť - a tady jsou výsledky. Opět v rozlišení 1024 x 768 a v 32 bitových barvách.
Takt paměti (MHz) | Takt jádra (MHz) | Skóre | Rozdíl | Teplota jádra/paměti (st. C) |
400 | 270 | 5654 | 0 | 50.40 / 39.40 |
500 | 340 | 6453 | +799 | 54.70 / 47.90 |
Jak je vidět, k lepším výsledkům pomůže jedině přataktování jádra a paměti zároveň. Výsledek je přesto rozporuplný.
Pomocí kupeckých počtů totiž snadno dojdeme k závěru, že to žádná sláva není. Přínos paměti přetaktované na absolutní maximum byl 320 bodů a přínos jádra přetaktovaného na absolutní maximum byl 384 bodů. 320 + 384 = 704 - a rozdíl od nepřetaktovaného stavu byl 799 bodů, takže tato "operace" přinesla pouhých 95 bodů.
Závěr
Závěr je poměrně jednoznačný a myslím, že ani nemusím psát, jestli má význam GeForce 4 MX440 přetaktovávat. Čtenář si již jistě udělal obrázek sám.