Šílenost, která dostala smysl. Brutální notebook sfoukne papíry ze stolu

Vozit s sebou čtyři kilogramy těžký notebook, který pro plné využití musí napájet aktivně chlazený zdroj, se může jevit jako bláznovství. Jenže co když třeba potřebujete v terénu pracovat s lokálními AI modely a i ty nejvýkonnější komponenty a velmi štědré objemy pamětí dokážete plně využít?
Eurocom Raptor X18

Eurocom Raptor X18 | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Přesně na takové uživatele cílí nový Eurocom Raptor 18X. Základem je procesor Intel Core Ultra 9 275HX a grafika Nvidia GeForce RTX 5090 Laptop. Což je kombinace, kterou nabízí (nebo v příštích měsících budou nabízet) i nejvyšší konfigurace některých herních notebooků. Jenže v případě Raptor X18 se můžete v konfigurátoru opravdu nadstandardně vyřádit – a tak vznikl i námi testovaný kus.

Na náročné úlohy je totiž připraveno 256 GB DDR5 operační paměti o rychlosti 5 600 MT/s a jako systémový disk slouží špičkové SSD Samsung 9100Pro ve velikosti 4 TB ve vysokorychlostní sběrnici PCIe 5.0. V roli úložiště je instalována trojice 4TB SSD Samsung 990 Pro s rozhraním PCIe 4.0 v RAID 5 konfiguraci. Jinými slovy, vedle ultrarychlého systémového disku máte k dispozici 8 TB vysokorychlostního a proti selhání jednoho z disků odolného úložiště.

Eurocom Raptor X18

O konektivitu se starají dva 2,5 Gbit ethernetové porty, Wi-Fi 7 karta od Intelu, které obstará i Bluetooth 5.4. Nechybí ani dva Thrunderbolt 5 porty, takže můžete pracovat i s daty na externích úložištích závratnou rychlostí – viz. loňský test: To je masakr! Vyzkoušeli jsme nejrychlejší externí disk na trhu kde jsme naměřili rychlosti přesahující 5 000 MB/s a zkopírování 300 GB dat netrvalo ani minutu.

Výborný je i 18" matný LCD displej s rozlišením 3 840 × 2 400 pixelů, obnovovací frekvencí 200 Hz a plným pokrytím barevného spektra DCI-P3. V ceně našeho kusu je i profesionální kalibrace a vytvoření ICC profilu pro sjednocení s externími monitory – jeden můžete připojit do HDMI výstupu, na dva další čekají Thunderbolty.

Výkon musíte uchladit a napájet

Nebudeme napínat, špičkový příkon plně zatíženého notebooku lehce přesahoval 360 wattů a pokud byl plně vytížený dlouhodobě, po chvíli se příkon ustálil na 330 wattech, přičemž grafická karta se na tom podílela zhruba 173 W a procesor přibližně 75 watty. K notebooku si můžete objednat dva zdroje – jeden kompaktnější s výkonem 330 wattů, který plně pokryje potřeby notebooku, ale nezbývá na periferie. A nebo druhý, aktivně chlazený, v průmyslovém kovovém pouzdře, který je stavěný na příkon až 780 wattů a který tak i při dlouhodobém vytížení nejede „na hranici“ a navíc můžete z USB portů v klidu napájet různé periferie.

Provoz na akumulátor plní ve vyšších zátěžích spíše funkci zálohy pro případ výpadku energie. Bez ohledu na nastavení totiž notebook při provozu na akumulátor sníží výkon zhruba na čtvrtinu – systém má příkon kolem 75 wattů. I to je na poměry notebooků výkon na spoustu úkonů velmi slušný, nicméně pokud potřebujete výkon, potřebujete elektrickou síť. I kdyby to měl být třeba elektromobil – Zachrání při blackoutu, zpříjemní kempování. Otestovali jsme funkci V2L

Těch 330 wattů je zároveň potřeba uchladit. Výkonné čipy jsou v Raptor X18 opatřeny teplovodivou pastou Grizzly Kryonaut a teplo pomocí heatpipes odvedeno k dvojici chladičů s ventilátory. Notebook není na výšku žádný macek a proto toho prostoru pro ventilaci není mnoho. A kde není prostor na velký objem proudícího vzduchu, musí se chlazení dohnat rychlostí jeho proudění. Což s sebou nese vyšší hlučnost.

Jak vyšší? Když notebook pracoval s AI modely, nebo jsem na něm měl spuštěnou hru, byl hluk chlazení patrný nejen do vedlejšího pokoje, ale i o patro níže. A v pracovně jsem při testech používal sluchátka s aktivní potlačením okolního hluku. To by byla špatná zpráva, kdyby to nebylo způsobené ne úplně vhodně „out-of-the-box“ nastavenými ventilátory. V aplikaci Control Center si ale můžete jejich výkon docela podrobně nastavit a s trochou snahy dostanete stejný výkon, jen o trochu vyšší teploty a podstatně tišší provoz.

Eurocom Raptor X18

Chlazení je jinak dobře dimenzované, systém stihl teplo odvádět dostatečně rychle, grafický čip měl v plné zátěži provozní teplotu zhruba 77 °C a procesor 85 °C. Ve špičce měla grafika 79 °C a procesor v rámci boostu na moment 100 °C. To je dobrá zpráva.

Výkonové testy
Geekbench 6 – CPUjedno jádro: 2 887
všechna jádra: 18 555
Geekbench 6 – GPUOpenCL: 233 042
Vulkan: 231 648
Geekbench AI – ONNX – CPUSingle precision: 6 567
Half Precision: 2 313
Quantized: 9 332
Geekbench AI – ONXX – GPU/DirectMLSingle precision: 29 344
Half Precision: 48 987
Quantized: 22 930
Geekbench AI – OpenVINO – CPUSingle precision: 8 056
Half Precision: 6 110
Quantized: 14 546
Geekbench AI – OpenVINO – NPUSingle precision: 8 061
Half Precision: 8 890
Quantized: 13 357
Cinebench 2024 – CPUjedno jádro: 123
všechna jádra: 2 020
PC Mark Extended11 651

A ačkoli nepředpokládáme, že bude Raptor X18 někomu primárně sloužit jako herní stroj, i v tomto režimu jsme jej vyzkoušeli.

Herní benchmarky
Cyberpunk 2077 (předvolba RT:Ultra)
bez DLSS, bez frame generation
prům: 57,41
max: 63,21
min: 52,10
Shadow of the Tomb Raider (předvolba highest)
bez DLSS
prům: 105 fps
Shadow of the Tomb Raider(předvolba highest)
DLSS Balanced
prům: 150 fps

V rámci notebooků je výkon Raptoru X18 naprosto špičkový a z hlediska paměti a úložiště výjimečný – jak kapacitou, tak rychlostí.

A jsou to přitom dnes mnohem důležitější parametry něž kdy dříve. Zejména kvůli provozu lokálních AI modelů.

My jsme jich několik vyzkoušeli na platformách Ollama a Msty, především Llama 3.3, Gemma 3:1b, Gemma 3, Llama 4:scout, nebo Llama3.2-vision:90b. Zejména ten poslední je dělaný spíše na provoz na výpočetním clusteru než na – byť extrémně výkonném – notebooku, ale ve finále fungovaly všechny.

Menší modely reagovaly svižně, u větších byl provoz přeci jen zdlouhavější, zejména na vytvoření popisu vložené fotografie jsme si museli chvíli počkat. Na druhou stranu, na většině jiných notebooků je třeba právě Llama3.2-vision:90b naprosté „no go“. Vedle 24 GB GDDR7 videopaměti totiž měly prostor i ve velmi rychlé DDR5 operační paměti.

Takto během několika sekund popsal fotku model Llama3.2-vision:11b (7,9 GB)

Předchozí fotka je ukázkou, že malý model může být rychlý, ale jeho schopnosti jsou omezenější. Takto stejnou fotku analyzoval stejným způsobem lokálně spuštěný model Llama3.2-vision:90b (55 GB) na základě stejného pokynu:

Na této fotografii je zobrazen unikátní vůz, který se skládá z karoserie Volkswagenu Typ 2 (Transporter) a podvozku s pásovým pohonem. Tento vůz byl vyroben v roce 1965 a byl určen pro použití v extrémních terénech, jako jsou například písečné duny nebo ledové plochy.

Vůz má délku 4,9 metru, šířku 1,9 metru a výšku 2,2 metru. Hmotnost vozu je přibližně 2,5 tuny. Vůz je poháněn motorem o výkonu 90 koní a má maximální rychlost 80 km/h.

Karoserie vozu je vyrobena z oceli a je vybavena velkými okny, které poskytují dobrý výhled na okolí. Vůz má také velký zavazadlový prostor, který je přístupný přes zadní dveře.

Pásové podvozky vozu jsou vyrobeny z oceli a jsou vybaveny velkými koly, které poskytují dobrý grip na různých površích. Vůz má také hydraulické brzdy, které umožňují bezpečné brzdění na různých površích.

Celkově je tento vůz velmi unikátní a zajímavý. Jeho kombinace karoserie Volkswagenu Typ 2 a pásových podvozků ho činí ideálním vozidlem pro použití v extrémních terénech.

S obřím modelem trval proces mnohem déle a evidentně na snímku rozpoznal mnohem více podrobností ... nicméně povětšinou je to fakticky špatně. Což neříká nic o schopnostech zkoušeného notebooku, ale připomíná: vše co AI napíše je nutné ověřit.

Závěr

Základní konfigurace Raptor X18 přijde na 140 000 Kč, u té testované v konfigurátoru svítila částka 250 000 Kč. I z toho je patrné, že po tomto notebooku sáhne jen ten, kdo ví, že jej opravdu využije a bude mu v rámci jeho workflow dávat smysl.

Rozhodně je to působivý a podle všeho i dost dobře fungující a precizně vyrobený supernotebook, případně – i díky dvojici 2,5 Gbit ethernetů – mobilní server.

Nejčtenější

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak

Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...

Trefila nás záhadná částice. Podle vědců mohlo jít o temnou hmotu

V roce 2023 zaznamenal podvodní neutrinový detektor KM3NeT rekordní signál. Má jít o nejenergičtější částici tohoto typu, jakou kdy lidstvo zaregistrovalo. Podle nové teorie mohla být ještě daleko...

20. června 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Chcete si vydělat milion dolarů? K balíku peněz stačí vyřešit matematický příklad

Premium

Potřebujete nějaké peníze navíc? Americká nezisková organizace už čtvrtstoletí nabízí možnost vydělat si milion dolarů. Stačí vyřešit jednu z matematických úloh na jejím seznamu. Má to ale háček....

20. června 2025

Připravte se na nejdelší den roku a proč není vždy 21. června

Letní slunovrat vedle nejdelšího dne na severní polokouli, znamená také konec jara a začátek léta. Podle astrologů vstupuje Slunce do znamení Raka, což už však nyní neodkazuje na stejnojmenné...

20. června 2025

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

vydáno 20. června 2025

Potvrzeno! Známe místo, kde leží vrak lodi Endeavour kapitána Cooka

Po více než čtvrt století výzkumu oznámili australští archeologové, že vrak s označením RI 2394 v přístavu Newport na americkém Rhode Islandu je skutečně lodí, která psala historii námořních objevů....

19. června 2025  17:06

Muskova největší loď Starship vybuchla už při testech na zemi

Příprava na jubilejní desátý testovací let kompletu Super Heavy a Starship se poněkud opozdí. Může za to neúspěšný test lodi Starship, která se podrobila tzv. statickému zážehu, což je standardní...

19. června 2025  9:50

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

19. června 2025

Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak

Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...

18. června 2025

Thajsko nakoupí gripeny modernizovaných verzí E/F. Má k tomu dobrý důvod

Královské thajské letectvo vybralo jako svou příští novou stíhačku švédské letouny JAS 39 Gripen. Dalo jim přednost před poslední variantou typu F-16. Nákup musí ještě schválit vláda. Teprve pak...

18. června 2025

Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky

Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...

17. června 2025

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Soutěž

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.