Rozlučte se s notebookem, který vypadá jako černá cihla. Výrobci počítačů představují před vánoční sezonou nové modely notebooků a jejich menších sourozenců, netbooků. Trendem jsou tenké, hladké a barevné počítače s přitažlivým designem. Na výběr jich je stále víc.
Firmy Hewlett-Packard nebo Dell se soustředí spíš na vnější detaily nebo známého umělce, který stojí za návrhy, než na technické údaje, ve kterých se výrobci počítačů dříve předháněli.
Apple v předstihu
Před několika málo lety vypadaly všechny notebooky jako nudné šedé nebo černé krabice. Výjimkou byla pouze společnost Apple, která vyráběla osobité notebooky už od 90. let. Dnes však proniká design na trh s osobními počítači víc než kdykoliv předtím. Rozdíly mezi samotnými přístroji se zmenšují, zůstává jenom několik důležitých ukazatelů výkonu, takže obal je jedna z mála zbývajících oblastí, kde mohou firmy soutěžit.
Ed Boyd je viceprezident pro design firmy Dell, druhého největšího výrobce počítačů na světě. Do společnosti přišel před dvěma lety od výrobce obuvi Nike. Říká, že trh s počítači se mění podobně, jako tomu bylo s trhem sportovních bot. "Společnost Nike vzala tenisky a udělala z nich módní, populární a důležité zboží," řekl Boyd. "Stejný proces se děje na trhu s počítači, fenomén jde napříč společnostmi i zákazníky," uvedl.
Notebooky jsou čím dál lehčí a přenosnější, takže zákazníci a firmy hodnotí na prvním místě vzhled zařízení, které bude cestovat z domova či z kanceláře. Výrobci počítačů rovněž používají módní design, aby oslovili různé věkové skupiny. Důkazem je například spolupráce Hewlett-Packard s módní designérkou Vivienne Tamovou na řadě lehkých přenosných netbooků pro ženy a dívky.
Stacy Wolff, ředitel designu notebooků společnosti Hewlett-Packard, říká, že jeho firma - největší výrobce počítačů na celém světě - sází na design od roku 2005. Do té doby prý byly notebooky jeho firmy v podstatě technologická zařízení zabalená v něčem, co připomínalo neurčitou krabici.
Péče firmy o design se podle Wolffa okamžitě odrazila na příjmech. "Jakmile jsme z designu udělali strategickou součást dalšího vývoje, naše finance vzrostly raketovým tempem," uvedl Wolff.
Od plastové fošny po ultratenké modely
Na začátku 80. let 20. století, kdy se první osobní počítače objevily na trhu, mnoho modelů připomínalo béžovou plastovou fošnu, která byla větší než dnešní kancelářské počítače.
Na začátku 90. let přišla firma Apple s notebooky PowerBook. Apple se společně s konkurentem ThinkPad od IBM podílela na nastavení standardu v oblasti designu. V 90. letech se ukázaly hladké modely Vaio od Sony a barevná řada iBook od Applu.
Před deseti lety počítače ještě zdaleka nebyly módním doplňkem. Součástky, ze kterých se počítače vyrábějí, však postupně zlevnily a jsou lehčí.
Výrobci tak mají více příležitostí zapojit kreativitu. Objevily se nové materiály a důraz se klade na detaily, které zaznamená zákazník. Design považují velké firmy za jedno z hlavních kritérií, podle kterých se notebooky prodávají.
Trendem jsou nyní tenké a hladké počítače. Konkurenční boj vedou řady MacBook Air od Applu, Adamo od Dellu nebo Envy od firmy Hewlett-Packard.
Zákazník si může vybírat z oslňující palety barev, materiálů a tvarů. Posledním hitem jsou počítače na míru. Dell například nabízí více než 200 typů.
Analytik Richard Shim říká, že posun na trhu začal v roce 2005, kdy klesly ceny počítačů. "Zákazníci získali v tomto odvětví průmyslu rozhodující hlas. Výkon byl pro ně dostatečný, ale chtěli něco, co nemají ostatní," uvedl Shim.
Výrobci počítačů jsou podle Shima hlavně a především elektrotechnické společnosti, byly ale schopné si uvědomit, že mnozí kupci se více zajímají o vzhled než o výkon.