Revoluční grafická karta Matrox Parhelia 512 - aneb co nám u Matroxu neřekli

  • 8
Předlouhé dva roky trval vývoj nové grafické karty společnosti Matrox Graphics - předlouhé dva roky trvalo čekání fanoušků firmy na tuto zásadní novinku. Nyní je čekání u konce a s ním je tu fantasticky se jevící Parhelia 512. Proč fantasticky? Novými technologiemi doslova našlapaný čip si jiné přirovnání nezaslouží, i když je tu pár věcí, které nám u Matroxu neřekli.

Slovo úvodem

Předlouhé dva roky trval vývoj nové grafické karty společnosti Matrox Graphics - předlouhé dva roky trvalo čekání fanoušků firmy na tuto zásadní novinku. Nyní je čekání u konce a s ním je tu fantasticky se jevící Parhelia 512. Proč fantasticky? Novými technologiemi doslova našlapaný čip si jiné přirovnání nezaslouží, i když je tu pár věcí, které nám u Matroxu neřekli.

Není tomu tak dávno, co nVidia představila svojí vlajkovou loď, nVidia GeForce 4 a rodinu karet, která do ní spadá. O všech technologických novinkách jsme samozřejmě informovali a nedlouho na to jsme provedli první testy a s výsledky a získanými informacemi se podělili v recenzích těchto karet.

Přitom už v momentě uvedení na trh bylo jasné, že půjde o nejvýkonější grafický akcelerátor na trhu, kterému ostatní budou konkurovat jen stěží. V tu dobu by asi nikdo nedoufal a nepředpokládal, že už za dva měsíce spatří světlo světa karta, která jí co do výkonu dvojnásobně překoná a nabídné takový technologický pokrok, o jakém se prozatím nikomu ani nesnilo.

14.5.2002 se neskutečné stalo skutečností a hordy informací chtivých uživatelů internetu zasypalo domácí server Matroxu požadavky, ve snaze se něco nového dozvědět. Server nápor nevydržel, ale přesto se objevilo mnoho preview na předních světových hardwarových stránkách, které informace přetlumočily a nabídly uživateli komplexní pohled na jednotlivé featurky a technologické novinky Parhelie.

Podle mého názoru se jedná o stejnou revoluci, jaké jsme se dočkali při uvedení prvního 256 bitového čipu a karty nVidia GeForce 256.

A jaká vlastně grafická karta Matrox Parhelia 512 je?

Tak především je třeba zdůraznit, že se jedná o první 512 bitový grafický čip na světě. Odtud číslovka 512 v názvu. Parhelia je potom označení pro zvláštní a ojedinělý atmosférický jev, při kterém se zdá, jako by na obloze byla tři slunce. (Toto jméno nebylo vybráno náhodou, ale k tomu se vrátím později).

Jméno Parhelia bude s největší pravděpodobností Matrox užívat u všech karet, které budou obsahovat 512 bitový GPU. Parhelia 512 přitom bude základním stavebním kamenem a odrazovým můstkem pro další následovníky. O jednom z nich - G1000 - jsme spekulovali teprve nedávno a s velkým předstihem.

Výhody 512 bitového čipu jsou přitom zřejmé. Větší výkon a větší datová propustnost, složitější a na pohled hezčí efekty bez toho, aniž by se více zatěžoval procesor.

Přesto si neodpustím poznámku a malé rýpnutí. 512 bitový čip je také zajímavým marketingovým lákadlem, obzvláště v době, kdy ostatní konkurence bez výjimky používá "pouze" 256 bitové grafické procesory.

Grafický čip Matroxu je vyroben 0.15ti mikronovou technologií (stejně jako čipy ATI a nVidie), přitom ale obsahuje více jak 80 miliónů tranzistorů, což je více jak ATI Radeon, tak i nVidia GeForce 4. Na tomto místě by bylo asi dobré nahlédnout do tabulky, která jednotlivé čipy porovnává.

Specifikace karty

Pokud něco Matrox zatím oficiálně neprozradil, pak to jsou frekvence na kterých jádro poběží. Vypustil pouze nic neříkající údaj, že to "může být více jak 300 MHz". Na vývojové Alfa verzi karty je ale namontovaný abnormálně rozměrný chladič (viz foto), původně určený pro chlazení procesorů AMD.

Prototyp karty  Prototyp karty

Problémeček

Protože nejde o finální produkt, ale pouze o prototyp, lze z toho usuzovat, že se čip zahřívá více, než by bylo zdrávo. Chlazení bude asi problém a je to logické, neboť výrobní proces je stejný jako u nVidie GF 4 Ti, přitom tranzistorů je více, čip je rozměrnější a takt by měl být stejný, nebo dokonce ještě vyšší. Tabulka ukazuje předpokládaný takt a datovou propustnost v porovnání s konkurencí.

  ATI Radeon 8500 Matrox Parhelia 512 nVidia GeForce Ti 4600
Výrobní technologie 0.15μ 0.15μ 0.15μ
Počet tranzistorů 60 80 63
Takt jádra 275MHz 200-300MHz?? 300MHz
Takt pamětí DDR 275MHz/550MHz 325MHz/650MHz 325MHz/650MHz
Vertex shadery 2 4 2
Pixel shadery 4 4 4
Počet texturovacích jednotek 8 16 8
Maximální Fill Rate (Pixelů) 1.1Gpixelů/s 1Gpixel/s (250 MHz) 1.2Gpixelů/s
Maximální Fill Rate (Texelů) 2.2Gtexelů/s 4Gtexels/s (250 MHz) 4.8Gtexelů/s
Šířka paměťové sběrnice 128 bitová 256 bitová 128 bitová
Maximální propustnost paměti 8.8GB/s 20.8GB/s 10.4GB/s
Maximální možná velikost paměti 128MB 256MB 128MB

Výkon. Výkon? Výkon!

Pokud budeme vycházet z uvedených čísel, pak největší zbraní Parhelie 512 by měla být datová propustnost a to díky 256 bitové šířce paměťové sběrnice. I pro zasvěcené je 20.8 GB úžasné číslo - pro lajka to může znamenat až 400 snímků za vteřinu ve hře Quake III Arena.

Pokud nám tyto teoretické údaje potvrdí benchmarky, je jasné, že se bude jednat o absolutně nejvýkonnější kartu na trhu. Škoda jen, že se 256 bitová sběrnice svým provedením prodražuje. To může kartu znevýhodnit oproti levné konkurenci.

Na druhou stranu se Matrox netají tím, že chce vyrábět karty s novou dimenzí kvality. Tomu není důvod nedůvěřovat, protože to již v minulosti několikrát prokázal a tak si asi zájemci budou muset připlatit.

Tři slunce

Nyní se vrátím k tomu, co jsem na začátku pouze naznačil. I kdyby to s výkonem bylo jakkoliv a karta jím neoslovila hrače počítačových her, určitě si najde místo u profesionálů. Přišla totiž s podporou třech zobrazovacách zařízení (monitorů).

Jak to funguje? Karta je vybavena dvěma DV-I konektory (stejně jako některé karty GeForce 4). To by na tři monitory samozřejmě nestačilo a tak ke kartě bude ještě přibalen speciální kabel s redukcemi na VGA, který rozbočí jeden vývod z karty na dva. Škoda jen, že tři DVI zařízení (LCD displeje) současně momentálně podporovány nejsou, nebo u alfa verze nebyly.

Připojení tří monitorů

Funkcí "Surround Gaming" se pak chce zalíbit i hráčům počítačových her, neboť ta roztáhne obraz do stran a dovolí širokoúhlý pohled na scénu. To obzvláště v 3D hrách může výrazně umocnit zážitek ze hry, neboť hráž může sledovat obraz i periferním viděním.

Quake III na třech monitorech