Snažte se při opravě ušetřit

Snažte se při opravě ušetřit | foto: Jiří Zahrádka

Pozáruční oprava notebooku se vám může prodražit. Co dělat?

  • 97
Výměna plastového krytu klávesnice za 1500 Kč, displeje za 12 000 Kč a hodinka práce i více než 500 Kč. Není to zlý sen, ale běžné částky za pozáruční opravu.

V Česku máme na elektroniku standardně dvouletou záruku a naše práva se řídí občanským zákoníkem. V jiné situaci jsou podnikatelé, kteří si notebook kupují do firmy a následný servis řeší obchodní zákoník. V tomto případě mohou mít záruku pouze jednoletou, před koupí se proto vyplatí přeptat se prodejce.

Více v článku o délkách záručních dob

Během dvou let záruky pro fyzické osoby je výrobce povinen zajistit bezplatnou opravu notebooku v souladu se záručními podmínkami. V drtivé většině případů se nevztahují na mechanické poškození, ačkoli několik výrobců poskytuje záruku i pro tyto případy. Buď zdarma pro vyšší řady, nebo za příplatek pro jakýkoli notebook v nabídce.

A právě o příplatcích a cenách za opravy je dnešní článek.

Detail touchpadu

Ceny za pozáruční opravy nejsou pevné
Pokud čekáte na webu výrobce ceník za jednotlivé komponenty v případě pozáručních oprav, nejspíše budete zklamaní. Ceny se totiž mění dle kurzu koruny a situace na trhu, servis vám proto udělá cenovou nabídku až po odeslání notebooku technikům.

V této fázi si musíte dát velký pozor - za diagnostiku a ocenění opravy musíte totiž v případě pozáruční opravy zaplatit, ať už s cenovou nabídkou budete souhlasit, nebo ne. V případě, že je váš notebook ještě stále v záruce, nemá servis právo diagnostiku účtovat a rozhodně ji neplaťte.

Jestli nemáte ani ponětí, kolik taková pozáruční oprava může stát a jenom zkoušíte poslat notebook do servisu na ocenění, vyčleňte si předem alespoň tisíc korun. Zaprvé zaplatíte za dopravu tam a zpět, zadruhé za samotnou diagnostiku. Ta se pohybuje od cca 500 do 900 Kč dle sazby servisu.

A poté vám přijde cenová nabídka, kterou nejspíše nepřijmete. Ceny v tabulce jsou orientační a jsou přibližným průměrem pro střední třídu notebooků od 15 do 22 tisíc.

Položka  Částka 
 plastové díly 300 - 2000 Kč 
klávesnice 800 - 2000 Kč
 výměna základní desky               5000 - 10 000        Kč 
  výměna LCD 10 000 - 15 000 Kč 
 hodina práce 150 - 600 Kč  

Především u LCD již nemá v mnoha případech oprava vůbec žádný smysl a vyplatí se rovnou koupit nový notebook. Plastové díly se někdy špatně shánějí a u starších a již nevyráběných notebooků může například obyčejný kryt klávesnice stát i přes 1500 Kč.

MacBook

Chcete se tomu vyhnout?
Pořiďte si rozšířenou záruku hned při koupi. Otázkou je, jestli se notebook ve vaší domácnosti zdrží déle než na dva roky, i tak si díky záruce prodloužené ze dvou na tři roky udrží lépe hodnotu. V Česku se totiž za minulý rok prodalo téměř půl milionu nových notebooků a o používané stroje je velmi malý zájem. Notebooky starší dvou let jsou špatně prodejné zboží i díky ukončené záruce, svou šanci na prodej můžete zvýšit právě jejím rozšířením na více let.

Dle výrobce a konkrétní řady zaplatíte za rozšíření záruky o jeden rok od 1200 do 3500 Kč a to už se při cenách za opravy vyplatí. Vybírat můžete z mezinárodních balíčků nebo záruk platných pouze pro ČR. Rozdíly v cenách dále vznikají u doby trvání, někteří výrobci (např. Dell) umožňují rozšířit záruku až na pět let. Cenu ovlivňuje také formát jednotlivých záruk, které se liší rychlostí opravy a formou dopravy notebooku do servisu. Které to jsou?

On-site - nejluxusnější varianta záruky. Servisní zásah probíhá u majitele notebooku, za jak dlouho potom záleží na smluvních podmínkách. Většinou bývá spojena s NBD

NBD - Next Business Day - odezva servisu do druhého pracovního dne. Závadu je nutné oznámit do určité hodiny (např. 17:00)

Collect&Return -   servis zajistí vyzvednutí i vrácení vašeho notebooku přepravní službou

Mail-in popř. Send-in - notebook musíte do servisu zaslat sami. Poštovné hradíte pouze směrem k servisu, zpět platí servis

Carry-in popř. Bring-in - nejlacinější formát záruky. Notebook musíte dopravit do servisu sami


Všechny záruky můžete prodloužit jen po určitý čas od data koupě notebooku. Někteří výrobci mají možnost prodloužit záruku až půl roku od nákupu, někteří pouze měsíc. Na cenu záruky, kterou byste si představovali, je nejlepší zeptat se prodejce přímo při nákupu. V obrovském množství typů a délek není jednoduché se vyznat a rovnou se proto zeptejte, co vše vámi vybraný typ zahrnuje. Vyhnete se tak zbytečnému zkoumání anglických názvů a nepřehledných podmínek.

Záruku je poté zpravidla nutné zaregistrovat na webu výrobce. U sériového čísla notebooku pak bude mít výrobce v databázi údaj o prodloužení a bude vědět, jak k reklamaci přistupovat.

Víko displeje se otevírá jen do malého úhlu

Záruka pro náhodné poškození
V současnosti se dostáváme do doby, kdy se notebooky liší především designem. Konfigurace, ceny i provedení začínají být na stejné úrovni a sbližování bude pokračovat i v dalších letech. O případné koupi proto pomalu začínají rozhodovat reference o servisech, které společně s marketingem vytvářejí celkový obraz o jednotlivých výrobcích. Ti si toho již všimli a začínají poskytovat nadstandardní služby v oblasti servisování.

Dell jsme již jednou zmiňovali v souvislosti s prodlužováním záruky. Zaslouží si ještě zmínku o připojištění na mechanické poškození, které poskytuje u vybraných modelů. V praxi to vypadá tak, že pokud si na notebook vylijete kávu nebo jej přejedete autem, servis se postará o bezplatnou opravu. Ceny jsou pro různé modely rozdílné, ale i s prodloužením záruky NBD se lze vejít do 5 000 Kč. Tohoto výrobce musíme pochválit také za záruku NBD, která je standardně součástí všech jeho notebooků kupovaných přes konfigurátor. Výjimku mohou tvořit notebooky prodávané v řetězcích, pozor tedy při nákupu.

Zničit notebook je snadnější, než si myslíte.
Radíme, jak si zničit notebook snadno a rychle

Obdobnou službu s plnou náhradou škody i v případě mechanického poškození poskytují samozřejmě také další výrobci. Málo se o tom ví například u Aceru, který nabízí záruku Platinum. Ta rozšiřuje dobu platnosti na tři roky a přidává krytí proti náhodnému poškození. Koupit ji lze od 3 500 Kč, je mezinárodní ve formátu Carry-in a jediné omezení spočívá v případě mechanického poškození LCD - tehdy zákazník zaplatí spoluúčast 100 €.

Fujitsu-Siemens Computers dodává pro řady Amilo, Esprimo Mobile a LIFEBOOK krytí proti náhodnému poškození zdarma. Platí sice jen po dobu půl roku od koupě notebooku, stále však pro mnoho lidí může jít o lákavou službu. Rozšíření záruky lze samozřejmě dokoupit.

Teorie se od praxe často liší. Některé servisy se snaží šetřit, kde se dá, některým oprava trvá až maximálních 30 dní, některé zase neuznávají provozní závady a vinu svalují na mechanické poškození. Jak jste spokojeni se servisy jednotlivých výrobců vy? Vyjádřete se v diskusi, děkujeme.