Podívejte se, jak se vyrábí nové MacBooky od Applu

  1:00
Apple představil nové MacBooky. Jsou skutečně tak revoluční, jak se výrobce snaží tvrdit? Podívejte se na prezentaci výrobce s komentářem.
MacBook

MacBook | foto: Apple

Mnoho uživatelů nemá Apple rádo. Častou výtkou bývá absence nejnovějších technologií, což by tolik nevadilo, pokud by v Evropě a hlavně v Česku nebyly ceny nasazeny vysoko nad průměr. Zatímco má tedy například MacBook Air jen jedno USB, disk s 4200 otáčkami za minutu a v základu mu chybí celá řada rozhraní, prodává se u nás za částky od 44 000 Kč. V USA přitom ceny začínají v přepočtu od 23 000 Kč a u našich německých sousedů od 38 000 Kč.

MacBook

I tak se těší Apple slušné popularitě a v zámoří stále upevňuje svou pozici na trhu. Má totiž něco, co drtivé většině ostatních výrobců chybí - nápad. Každý výrobek od Applu překvapí něčím novým, neokoukaným. V první řadě jde o líbivý design, zpravidla přináší také zcela nové možnosti v ovládání. Produkty nedisponují špičkovou elektronikou, ale to, co mají dělat, dělají dobře. Jsou jednoduché, jejich chování je čitelné a uživatelé s nimi nemají starosti. A pokud ano, z nějaké podivné loajality o nich příliš nemluví.

MacBook a MacBook Pro
Mezi těmito dvěma označeními se z hlediska designu a provedení ztratily rozdíly, Apple oba modely maximálně sjednotil. Na první pohled se liší především úhlopříčkou displeje, MacBook je 13,3" notebook, MacBook Pro 15,4". Další rozdíly nalezneme až v konfiguracích, nebylo tomu tak ale vždy.

MacBook
Současné provedení nových MacBooků

Klasické MacBooky byly až do současné doby vyráběny z probarveného plastu a disponovaly slabší hardwarovou konfigurací. MacBooky Pro naproti tomu byly vždy velmi výkonné a vyráběné z kvalitnějších materiálů. 

MacBook
Předchozí verze MacBooku....

MacBook Pro
... a předchozí verze MacBooku Pro


S novou dobou se oba koncepty sjednotily, což pomůže hlavně menšímu MacBooku, jehož vzhled výrazně dospěl a nyní vypadá velmi reprezentativně. I tak bude ochuzen o některá rozhraní a funkce, kterými disponuje jen větší MacBook Pro. Zajímavostí je podsvícená klávesnice - dříve ji mohly mít pouze MacBooky Pro, nově mají tuto možnost i MacBooky v nejvyšší verzi s 2,4 GHz procesorem.

Klávesnice MacBooku Pro v noci
Starší MacBook Pro s podsvětlenou klávesnicí

S novou řadou také svět přišel o 17" MacBook Pro, v nabídce je v současné době pouze 15,4" verze.

MacBook

Jak se MacBooky vyrábí
Na následujícím videu od Applu plném vzletných frází se můžete podívat, s jakými inovacemi přišel americký výrobce tentokrát. Zajímavá je především část o výrobě notebooku, která byla před oficiálním uvedením na trh opředena mnohými mýty. Video je doplněno českými titulky.

V prezentaci jsme se mohli dozvědět, že je Mac vyráběn jen z jednoho kusu hliníku. Je to pravda, ale evokuje to něco trochu jiného, než jaká je praxe. Dlouho před oficiálním uvedením byla uvolněna informace o "notebooku z jednoho kusu hliníku" a také tajemná poznámka o složitosti výroby - ta měla probíhat broušením vodou pod vysokým tlakem a laserovým svařováním. Díky tomu bloggeři i velké zpravodajské servery začali spekulovat o tom, že MacBook bude mít duté šasi, bez jediného šroubku a viditelných svarů. Ve finále tomu tak není, šasi je vyrobeno ze spodního a horního dílu a je spojeno šroubky. Všechny komponenty jsou připevněny k horní jednolité desce tvořící kryt klávesnice.

MacBook

Tento koncept si Apple vyzkoušel již u MacBooku Air, nejde tedy o žádnou žhavou novinku. Design notebooku se oproti předchozí verzi nikterak nezměnil, což se dalo očekávat, neboť MacBooky proslavil a dodnes je dostatečně odlišuje od konkurence. Pojďme se tedy podívat na skutečná překvapení.

MacBook

Touchpad - u notebooků od Applu nazýván TrackPad - přišel o své jediné "klikací" tlačítko. Již od dob prvních Macintoshů mají všechny počítače Applu myši pouze s jedním (levým) tlačítkem. U dosavadních MacBooků bylo toto tlačítko na spodním okraji TrackPadu, u nových MacBooků se přestěhovalo přímo do dotykové plochy. Kliknutí proto provedeme tlakem na povrch TrackPadu. Samozřejmě umí i další kousky jako MacBook Air, tzn. otáčení fotografií, zoomování a rychlou navigaci v galerii obrázků nebo třeba v dokumentech. Více o těchto funkcích na následujícím videu o MacBooku Air.

Další novinkou je vyšší úspornost a ekologičnost, za což oba notebooky dostaly, nálepky Energy Star, resp. EPEAT Gold. Podle informací výrobce, kterým se po předchozích zkušenostech dá věřit, vydrží notebooky pracovat se zapnutou Wi-Fi až 5 hodin.

MacBook

Zbytek novinek se týká již jen hardwaru, jehož soupis naleznete v tabulkách níže. Ze všech komponent vyzdvihněme grafickou kartu NVIDIA GeForce 9600M GT u MacBooku Pro. Pokud inženýři mluví o vysokém výkonu srovnatelném s desktopovými počítači, lze jim dát za pravdu. Tuto kartu jsme vyzkoušeli již v článku Golem od 22 tisíc – silnější notebook jsme v redakci ještě neměli, v rychlosti jen prozradíme, že disponuje 512 MB RAM a průměrně dosahuje v benchmarku 3DMark06 až 4500 bodů. Ve srovnání s notebooky z Velkého testu pro hráče jde o nárůst výkonu v řádu desítek procent.

Výkonnější karty nalezneme v noteboocích jen sporadicky, vyšší modely karet jsou již velmi drahé a dokáží značně zatížit baterii notebooku. Již 9600M GT dokáže ubírat z kapacity baterie značné množství energie, výrobce proto MacBook Pro vybavil ještě integrovanou kartou GeForce 9400M, se kterou lze notebook provozovat v době nižších nároků na grafický výkon. Mezi oběma grafikami je možné pohodlně přepínat bez nutnosti restartování počítače. Pro srovnání je ve specifikaci uvedena doba běhu s výkonnější a slabší grafikou: 4 hodiny s 9600M a 5 hodin s integrovanou 9400M.

Výraznějších novinek jsme se tentokrát nedočkali, zbývají ohlasy samotných uživatelů z dojmů při každodenním používání. U starších MacBooků Pro si zpravidla pochvalovali pevnou konstrukci, promyšlené detaily a spolehlivost. Velkým problémem bylo na druhou stranu značné zahřívání především spodní části, což vadí například při položení notebooku na klíně. Podle prvních dojmů na zahraničních serverech se ale tento problém podařilo výrobci nejspíše vyřešit.

Za zápory tak lze považovat nabídku pouze lesklých displejů, předchozí MacBook Pro měl výborný matný displej. Negativem může být i malá nabídka rozhraní, např. chybějící ExpressCard slot u MacBooku. Celkově jsou ale MacBooky jedny z mála notebooků, které jdou vlastní cestou, přicházejí s novými koncepty a některé chyby jim tak není těžké odpustit.

MacBook

 MacBook
  • procesor 2,0 GHz nebo 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 3 MB L2 cache, FSB 1066 MHz
  • 2 GB RAM DDR3, 1066 MHz, max. 4 GB
  • disk 160 až 320 GB (5400rpm) nebo 128GB SSD
  • grafika NVIDIA GeForce 9400M GT
  • displej 13,3", 1280x800, glare
  • rozhraní: 2x USB 2.0, Mini DisplayPort (lze pomocí redukcí měnit na VGA, DVI, Dual-Link DVI), 2x audio
  • další komunikace: gigabitový ethernet, Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth
  • optická mechanika SuperDrive
  • další výbava: webkamera, podsvětlená klávesnice (verze s 2,4 GHz procesorem)
  • hmotnost 2,04 kg
  • rozměry 32,5 x 22,7 x 2,4 cm
  • baterie 45 Wh, až 5 hodin práce
  • operační systém Mac OS X v10.5 Leopard
  • cena pro ČR zatím není stanovena

Apple MacBook Pro

 MacBook Pro
  • procesor 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 3 MB L2 cache, nebo 2,53 GHz / 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 6 MB L2 cache, FSB 1066 MHz  
  • 2 GB RAM DDR3, 1066 MHz, max. 4 GB
  • disk 250 až 320 GB (5400rpm) nebo 128GB SSD
  • grafika NVIDIA GeForce 9400M GT a NVIDIA GeForce 9600M GT s až 512 MB
  • displej 15,4", 1440x900, glare
  • rozhraní: 2x USB 2.0, Firewire 800, ExpressCard/34, Mini DisplayPort (lze pomocí redukcí měnit na VGA, DVI,Dual-Link DVI), 2x audio
  • další komunikace: gigabitový ethernet, Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth
  • optická mechanika SuperDrive
  • další výbava: webkamera, podsvětlená klávesnice
  • hmotnost 2,49 kg
  • rozměry 36,4 x 24,9 x 2,4 cm
  • baterie 50 Wh, až 5 hodin práce
  • operační systém Mac OS X v10.5 Leopard
  • cena pro ČR zatím nebyla stanovena

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence zvětšováním hloupne. Nesečte ani 47309068053 s 95464

Premium

Velké jazykové modely jsou už na webu k dispozici nějakou dobu. Spousta lidí si je zvykla používat každý den. Je však třeba dávat pozor. I ty nejlepší AI pořád selhávají při zdánlivě primitivních...

3. října 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA
Rozdáváme eko prostředek na nádobí ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které chtějí vyzkoušet ekologický prostředek na nádobí FeelEco s vůní citronu. Zapojte se do našeho testování a zjistěte, jak...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...