Microsoft Surface

Microsoft Surface | foto: Microsoft

Tablety s Windows 8 na tom prý nejsou tak strašně, jak se říká

  • 20
Podíl operačního systému Windows 8, respektive Windows RT na tabletech není vysoký. Drtivou převahu mají Android a iOS. Dosavadní informace naznačují, že prodeje tabletu Surface jsou špatné a ostatní výrobci s nasazením Windows RT do svých modelů velmi váhají.

Podle výzkumu společnosti Strategy Analytics bylo během prvního čtvrtletí 2013 vyexpedováno na trh 40,6 milionů tabletů. Z toho 48 procent tvoří tablety iPad (19,5 milionů včetně iPad mini), 43 procent tablety s operačním systémem Android (17,6 milionů kusů) a 7,5 procenta má údajně systém Windows 8. Ostatní drží na trhu pouhé jedno procento. Takový výsledek by byl pro Microsoft dobrou zprávou. Z trhu i od některých zákazníků totiž zaznívá především skepse. Nečekaně nadějně vypadající statistika však má několik háčků.

Předně, Microsoft zásadně nekomentuje, kolik tabletů Surface prodal ani kolik jich poslal na trh. Poslední dobou se už ani nechlubí tím, kolik se prodalo nových instalací Windows 8 bylo (dříve to firma oznamovala pravidelně).

Recenze Surface RT a Pro

Statistika přitom uvádí, že tabletů Windows 8 a Windows RT se na trh za první tři měsíce tohoto roku dostalo něco okolo tří milionů. Právě toto číslo by v celosvětovém měřítku zajistilo Microsoftu třetí pozici s podílem na trhu 7,5 procenta. Nejde jej však ověřit. Navíc nic neříká o tom, kolik tabletů se skutečně prodalo zákazníkům. Udává pouze to, kolik jich bylo rozvezeno do obchodů.

Ovšem pokud je údaj pravdivý, znamená pro Microsoft oproti konci loňského roku značné zlepšení. Tehdy Microsoft poslal na trh pouze 900 tisíc tabletů, přičemž se jich podle Strategy Analytics za poslední čtvrtletí 2012 prodalo pouze 400 tisíc (čísla Microsoft nikdy přímo nekomentoval, natož aby je potvrdil).

Statistika Strategy Analytics bohužel nerozlišuje, jaký podíl mají na výsledku zařízení s plnohodnotným systémem Windows 8 a kolik tvoří Windows RT. Vzhledem k tomu, že distribuce Surfaců s Windows RT (ale i Windows 8) se výrazněji rozšířila mimo hranice USA teprve v dubnu, nemohou být výsledky žádná sláva. Část firem totiž pro nezájem zákazníků od prodeje tabletů s Windows RT odstoupila.

Vzdaly se Toshiba i HP. V Česku zastavil Samsung prodej tabletu Ativ s Windows RT. Aktivně brání Windows RT pouze Dell (odkaz v angličtině), i když přiznává, že očekávání byla vyšší. Pomoci by mohla Nokia, která tablet s Windows 8, nebo Windows RT připravuje. Ke stejnému kroku se podle spekulací chystá i HTC.

Zatím to však vypadá, že relativně dobrý výsledek zařídily Microsoftu konvertibilní zařízení, jako jsou Lenovo Yoga, Dell XPS 12 nebo Envy X2 a ElitePad od HP, které lze považovat stejně dobře za tablet i za notebook.